ایجاد سامانه نوین آبیاری نیازمند رعایت اصول فنی

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۱۵:۰۲:۲۳
کد خبر: ۷۰۸۸۷۱
ایجاد سامانه نوین آبیاری نیازمند رعایت اصول فنی
بخش کشاورزی با حمایت دولت تدبیر و امید رویکردی جدی برای استفاده از روش های نوین آبیاری دارد، این سامانه به تاکید کارشناسان تنها در صورت رعایت نکات فنی سودبخش و به بهره‌وری مناسب از آب منجر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا ، آب حیاتی ترین نیاز کشاورزی است و وابستگی کشاورزی به آب بیش از سایر بخش هاست، با کاهش بارندگی ها در سال های اخیر، شیوه آبیاری از شکل سنتی غرقابی به سمت روش های علمی و بهینه آبیاری مانند آبیاری قطره ای در حال تغییر است.

به گفته محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی، اجرای سامانه های آبیاری نوین به لحاظ افزایش بازدهی آب و کاهش مصرف آن اهمیت بالایی دارد و یکی از ضرورت ها با توجه به وضعیت اقلیمی، صرفه جویی در مصرف آب است به طوری که با حمایت دولت تدبیر و امید در سال 1396 طرح های آبیاری نوین در سطح 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور اجرا شد.

بر اساس آمار 90 درصد از آب در بخش کشاورزی مصرف می شود که این میزان در استان سمنان کمتر و در حدود 87 درصد است و ایجاد سامانه های نوین آبیاری در 2 ماه سال 97 در استان با ادامه روند افزایش سال های قبل و با حمایت اعتباری دولت تدبیر و امید 560 هکتار افزایش یافته است.

ایجاد سامانه های نوین آبیاری کشاورزی رویکرد اصلی وزارت جهادکشاورزی برای استفاده بهینه از آب است، استفاده از روش های نوین نیازمند ایجاد استخر ذخیره آب است که ایجاد همین استخرها به بهره گیری از روش های نوین برای جلوگیری از هدررفت و تبخیر آب وابسته است.

برخی کارشناسان با اشاره به اینکه گاهی روش احداث این استخرها، گاهی فنی و متناسب با روش آبیاری نوین نیست، زیادشدن تعداد این استخرها را عاملی برای هدررفت، نفوذ و تبخیر آب می دانند و در نتیجه اینکه به جای ایجاد امکان کنترل آب باعث هدررفت آن می شود.

در شرق استان سمنان به دلیل وجود منابع مطلوب آب و حاصلخیری خاک، کشاورزی به ویژه به صورت زراعی رونق بیشتری دارد و مصرف آب در این بخش بیشتر است که ضرورت استفاده از روش های نوین را به همراه داشته است، استفاده از روش های علمی و فنی در مراحل مختلف آبیاری نوین به ویژه در احداث استخر، ضرورتی است که غفلت از آن کل اهداف این طرح ها را در بهینه‌سازی مصرف آب تحت تاثیر قرار خواهد داد و خود به عامل هدررفت آب منجر می شود.

** احداث بی رویه استخر کشاورزی عامل کسری منابع زیرزمینی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان سمنان در این باره گفت: احداث بی‌رویه استخرهای ذخیره آب در برخی نقاط استان باعث برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب شده است.

محمدرضا خاموشی گفت : روباز بودن استخرهای ذخیره آب به افزایش تبخیر می انجامد، کشاورزان با دیدن کاهش میزان ذخیره آب در استخر، دوباره به برداشت آب از چاه اقدام می کنند که چندباره به چرخه تبخیر تبدیل می شود و این روند ادامه می یابد.

وی با اشاره به این که روند احداث استخرهای ذخیره آب در شرق استان به دلیل رونق کشاورزی بیشتر از دیگر نقاط است، خاطرنشان کرد : به ویژه در بخش بسطام شهرستان شاهرود وجود تعداد زیاد استخرهای ذخیره آب کشاورزی به کسری مخزن منابع زیرزمینی منجر شده است و نیاز به هدایت کشاورزان دارد.

معاون شرکت آب منطقه ای استان سمنان با اشاره به روند افت سطح آب های زیرزمینی تصریح کرد : متوسط این افت در استان سمنان 70 سانتی‌متر است ولی در برخی مناطق شهرستان میامی این میزان افت بیشتر از حد متوسط برآورد می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز