مدیرکل موزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور:

هویت خراسان در موزه خراسان بزرگ احیا می شود

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۱۵:۲۷:۲۳
کد خبر: ۷۰۸۸۹۲
هویت خراسان در موزه خراسان بزرگ احیا می شود
مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور ازاحیای هوست خراسان در حوزه خراسان بزرگ با تشکیل کمیته های مختلف از جمله محتویی و سناریو و جمع آوری اشیاء خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، «محمد رضا کارگر» هم زمان با هفته موزه ها و محوطه های تاریخی در حاشیه جلسه هم اندیشی محتوای موزه خراسان بزرگ  با بیان این مطلب افزود: موزه خراسان بزرگ یکی از بهترین موزه هاست که  با بالاترن استانداردها احداث شده و هیچ موزه ای با آن نمی تواند رقابت کند.

وی ادامه داد: اما محتوی و چیدمان دائمی آن با توجه به اهداف این موزه، تاکنون انجام نشده است و بیشتر به عنوان فضای نمایشگاهی از آن استفاده کرده ایم .

کارگربا بیان این که برنامه ریزی های لازم برای تشکیل کمیته های مختلف مورد نیاز در حال انجام است، گفت: باید با تشکیل کمیته های مختلف سناریو و محتوی دائمی این موزه را  تعریف شود که کمیته جمع آوری اشیاء باید درسطح خراسان برای جمع آوری اشاء اقدام کند و کمیته دیگر باید سناریوی موزه را تنظیم کند.

وی درباره سناریوی موزه اظهار کرد: این سناریو این گونه تعریف می شود که ابتدا مخاطب چه چیزی را در موزه ببیند و تا انتها چه نگاهی را در موزه خراسان داشته باشد.

کارگر ادامه داد: کمیته محتویی با کمک دیگر کمیته ها تلاش می کند تا موزه تاریخ ، مشاهیر ، مردم شناسی و عرفان خراسان و صدها موضوع دیگر چگونه در کنار یکدیگر قرار گیرند و به شکلی و بیانی درستی تاریخ و هویت خراسان را معرفی کنند.

 وی گفت: باید در موزه به این مسئله پرداخته شود که خراسان به عنوان یک مرکز فرهنگی بزرگ در تاریخ ایران شکل گرفته و باعث شده است که بسیاری از فرهنگی های دیگر را غنی کند.

کارگرادامه داد: محتوی و سناریوی چیده شده در موزه باید بتواند درک درستی را از فرهنگ ، هنر و تمدن خراسان را در ذهن مخاطب امروز شکل بدهد، هم چنین یک خراسانی با دیدن موزه خراسان احساس هویت بیشتر، غرور بیشترو امید بیشتر را بدست آورد.

به گفته کارگر برای تامین محتوی این موزه ، معرفی خراسان بزرگ مد نظر است.

کمیته ویژه جمع آوری اشیاء تاریخی

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور  با اشاره به تشکیل کمیته ویژه جمع آوری اشیاء تاریخی برای موزه خراسان گفت: ابزار یک موزه اشیاء هستند و سناریوی موزه با استفاده از اشیاء چیدمان می شود و مهم ترین وجه تشکیل دهنده موزه هستند و هر آن چه اشیاء مهم تر و غنی ترباشند، به انتقال  وبیان پیام موزه کمک می کند، به همین دلیل این کمیته تشکیل شده است.

کارگر تصریح کرد: مقرر شد این کمیته اشیاء تاریخی مخازن و موجود در عرصه های تاریخی را بازدید و شرایط انتقال آن ها را بررسی و به کمیته محتوایی پیشنهاد کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز