از ابتدای سال جاری تاکنون رخ داده است

فوت یک نفر و مسمومیت ۱۴۸ کردستانی بر اثر مصرف قارچ‌های سمی

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۱۳:۳۹:۱۹
کد خبر: ۷۰۹۲۱۵
فوت یک نفر و مسمومیت ۱۴۸ کردستانی بر اثر مصرف قارچ‌های سمی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴۸ نفر در اثر مصرف قارچ‌های سمی در استان کردستان مسموم شده‌اند. این مسمومیت منجر به فوت یک نفر هم شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ فرزام بیدارپور در جلسه بررسی وضعیت مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در استان کردستان گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴۸ نفر در اثر مصرف قارچ‌های سمی مسموم شده‌اند که یک نفر آنها به علت شدت مسمومیت فوت شد، دو نفر حال عمومی نامناسب داشته و بقیه به صورت سرپایی و یا در کوتاه مدت درمان شده‌اند .

وی با بیان اینکه، هیچ روش قطعی برای تشخیص سمی یا غیرسمی بودن قارچ وجود ندارد، افزود: اطلاعات کمی در مورد گونه‌های قارچی استان کردستان وجود دارد و نمی‌توان به صورت دقیق نقشه رویش قارچ‌های استان کردستان را ترسیم کرد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: برای پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی به هماهنگی و تلاش گسترده تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط از قبیل جهاد کشاورزی، محیط زیست، هلال احمر و منابع طبیعی نیاز است و باید در فرصت کوتاه باقیمانده با انجام تحقیقاتی میدانی ضمن ترسیم نقشه رویش قارچ‌ها در استان، مناطقی که بیشترین مورد مسمومیت را داشته‌اند مورد بررسی قرار داده و احیانا نوع قارچ های سمی را که مصرف شده مشخص و با انجام مطالعات آزمایشگاهی قارچ های سمی و غیر سمی را از هم جدا کرد .

وی گفت: با توجه به غیر ممکن بودن افتراق قارچ‌های سمی و غیر سمی به مردم توصیه می‌شود که به هیچ وجه از قارچ های کوهی و غیرصنعتی مصرف نکنند و به جای آن از قارچ‌های تولید کارخانجات که به صورت بی‌خطری فرآوری و تولید می‌شوند مصرف کنند.

بیدارپور با بیان اینکه علایم مسمومیت در اثر مصرف قارچ‌های سمی متنوع هستند، خاطرنشان کرد: تب، لزر، تهوع، استفراغ، کوفتگی و در موارد شدید نارسایی کبد و مرگ از جمله عوارض مسمومیت با این قبیل قارچ‌ها است .

 

نظر شما