چاه‌هایی غیر مجاز که جان زمین را می گیرند

۱۳۹۷/۰۲/۳۰ - ۱۳:۵۳:۳۶
کد خبر: ۷۰۹۲۲۹
چاه‌هایی غیر مجاز که جان زمین  را می گیرند
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از انسداد 40 حلقه چاه غیرمجاز در سالجاری در سطح استان خبر داد و گفت: با انسداد 40 حلقه چاه غیرمجاز در سالجاری یک و نیم میلیون مترمکعب آب در استان صرفه‌جویی شده است.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ منصور ستوده  با بیان اینکه از سال 93 تا کنون 2768 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان مسدود شده است، گفت : بیشترین انسداد چاه‌های غیرمجاز در شهرستان کبودراهنگ با 819 حلقه بوده و شهرستان فامنین با 87 حلقه چاه کمترین میزان چاه‌های مسدودی را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعتباراتی که هر ساله به این شرکت اختصاص داده می‌شود، تعداد چاه‌های غیرمجاز تقسیم‌بندی شده و به تدریج مسدود می‌شود به‌طوریکه این تعداد چاه مسدود شده احکامی بوده که از سال‌های گذشته باقیمانده و اجرایی نشده بود.

ستوده با تأکید بر اینکه در بعضی از شهرهای استان حکم قابل اجرا نداریم، افزود: گروه گشت و بازرسی این شرکت به طور مستمر نظارت دارند و تلاش می‌کنیم اجازه ندهیم چاهی غیرمجاز در استان حفر شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان یادآور شد: مردم می‌توانند هر گونه حفر چاه غیرمجاز را از طریق  سامانه 3121 به گروه گشت و بازرسی شرکت آب منطقه‌ای گزارش دهند.

وی با اشاره به اینکه نصب کنتورهای حجمی به منظوراندازه‌گیری میزان برداشت آب از چاه‌ها در دستور کار این شرکت قرار دارد، اظهار کرد: در استان همدان 3587 دستگاه کنتور حجمی نصب شده که عمده‌ترین آن در بخش کشاورزی با 2588 دستگاه بوده است.

ستوده اضافه کرد: همچنین 201 دستگاه کنتور حجمی در بخش صنعتی، 418 دستگاه در بخش شرب روستایی، 249 دستگاه در بخش شرب شهری و 249 دستگاه در بخش دام و طیور نصب شده است.

وی با بیان اینکه 30 دستگاه کنتور حجمی در بخش خدمات و سایر نصب شده است، ادامه داد: بیشترین نصب کنتورهای حجمی در شهرستان همدان با 662 دستگاه و اسدآباد با 577 دستگاه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر اینکه همه دشت‌های استان همدان ممنوعه اعلام شده است، افزود: آب‌های زیرزمینی به لحاظ اینکه برداشت از آب‌ها بیش از حد صورت گرفته باعث شده سطح این آب‌ها بین 80 سانتیمتر تا یک متر کاهش یابد و همه دشت‌های استان برای کشاورزی ممنوعه شده است.

ستوده با بیان اینکه خشکسالی‌های متناوب منجر به کسری در مخازن آب‌های زیرزمینی شده است، گفت: در استان همدان 220 میلیون مترمکعب کسری مخازن آب‌های زیرزمینی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه انسداد چاه‌های غیرمجاز یکی از اقدامات در راستای جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی است، خاطرنشان کرد: در طرح احیاء و تعادل‌بخشی به منابع آب‌های زیرزمینی باید با اقداماتی افت آب‌های زیرزمینی را کاهش دهیم که مهمترین اقدامات انسداد چاه‌های غیرمجاز، تغذیه مصنوعی و جلوگیری از اضافه برداشت از چاه‌های مجاز است به‌طوریکه با اجرای این طرح در بعضی از دشت‌های استان از جمله نهاوند و اسدآباد و بهار روند افت آب‌های زیرزمینی کند و ثابت شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز