آغاز فصل اول مرمت تابوت مفرغی چوبتراش خرم آباد

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۱۰:۵۵:۰۷
کد خبر: ۷۰۹۹۰۹
آغاز فصل اول مرمت تابوت مفرغی چوبتراش خرم آباد
فصل اول مرمت تابوت مفرغی کشف شده از روستای چوبتراش خرم آباد آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنااز  لرستان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در جمع رسانه ها با اشاره به مکاتبات انجام شده جهت جذب اعتبارات لازم برای انجام مطالعه و پژوهش بر روی این اثر ارزشمند گفت: از زمان کشف این اثر اقدامات لازم جهت حفاظت و تثبیت وضعیت اولیه اثر در حد استانداردهای ملی صورت گرفته بود که به منظور تکمیل مطالعات و فراهم کردن شرایط لازم برای نمایش تابوت، این فصل از مرمت آغاز شده است.

سید امین قاسمی افزود: برای طراحی ویترین مناسب و همچنین اختصاص سالن ویژه جهت نمایش این تابوت به اعتباری بالغ بر یکصد میلیون تومان نیاز است که این اداره کل با انجام رایزنی های لازم با اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور در صدد جذب آن است.

همچنین زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی لرستان نیز  گفت: این فاز از مرمت تابوت مفرغی شامل انجام مطالعه و پژوهش از جمله آسیب شناسی اثر و مطالعات دیرین انسان شناسی است که مکاتبات لازم با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور جهت اعزام متخصصان دیرین باستان شناسان صورت گرفته است.

در ادامه دکتر منصوره نظارتی زاده سرپرست تیم مرمتی تابوت مفرغی نیز گفت: به نظر می رسد با توجه به حجم کار و میزان عملیات ، پاکسازی و مرمت این اثر نفیس تا پایان سال جاری ادامه یابد.

گفتنی است تابوت مذکور زمستان سال 83 به دنبال کاوش اضطراری در جوار روستای چوبتراش شهرستان خرم آّباد کشف شد و شامل تابوت برنزی و اسکلت انسانی با یک ورقه طلایی بر چشم و یک ورقه طلایی بر دهان است.

مطالعات دیرین انسان شناسی نشان داد این اسکلت متعلق به مردی 20-25 ساله است که در اثر ضربه شئ برنده ای از ناحیه زانوی راست مجروح شده و در اثر عفونت این زخم در گذشته است .

لازم به ذکر است قدمت این تابوت کشف شده به دوره اشکانیان بر می گردد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز