تولیت آستان قدس رضوی:

رسانه‌ها در برابر فتنه ناامیدسازی مردم بایستند

۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۱۸:۲۰:۰۹
کد خبر: ۷۱۲۵۵۴
رسانه‌ها در برابر فتنه ناامیدسازی مردم بایستند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: رسانه‌ها باید در برابر فتنه ناامیدسازی مردم بایستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار با اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، اطلاع رسانی و سرعت در انتقال اطلاعات، امید بخشی به جامعه و آگاهی بخشی صحیح به مردم را از وظایف خطیر رسانه‌ها معرفی و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در ایجاد «حس» در مردم برای گسترش معروف‌ها به گستردگی همه بایدها و نهی از منکرها به گستردگی همه نبایدها، نقش تعیین کننده‌ای دارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در ایجاد حس مسئولیت در مردم نسبت به مسائل اجتماعی دارند، عنوان کرد: رسانه‌ها می‌توانند طرح نظارت اجتماعی برای صحت امور کشور را در جامعه نهادینه کنند.

وی افزود: اصحاب رسانه در اطلاع رسانی نباید حب و بغض شخصی و جناح بندی‌های سیاسی را دخیل کنند و تنها برای رضای خدا و اصلاح امور اجتماعی کشور اطلاع رسانی دقیق و صحیح داشته باشند.

وی ابراز کرد: اساس تشکیل احزاب و تشکل‌ها در جامعه اصلاح‌گری و توسعه معروف‌ها و نهی از منکرها در کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه بر اساس نگاه قرآنی شاخص اعتدال برای حرکت‌های اجتماعی و رسانه‌ها در جامعه، ولی خداست. گفت: امروز دشمن در مواجهه با انقلاب اسلامی راهبرد ناامیدسازی و ایجاد یأس در مردم را در دستور کار دارد و از همین رو رسانه‌های دشمن تلاش دارند کاستی‌های یک بخش کوچک را به کل نظام اسلامی نسبت دهند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های کشور با آگاهی‎بخشی صحیح می‌توانند توطئه‌های استکبار را در ناامیدسازی مردم خنثی کنند، عنوان کرد: دشمن به دنبال تطهیر چهره جریاناتی است که به این کشور و مردم ظلم کرده‌اند، از جمله‌ اینکه تلاش دارند چهره رژیم پهلوی را به عنوان یک حکومت طرد شده از سوی مردم که خیانت‌های بسیار را به کشور کرده، تطهیر کنند.

وی با تأکید بر ضرورت لزوم معرفی خدمات و دستأوردهای نظام مقدس اسلامی، بیان کرد: در آستانه چهل سالگی نظام مقدس اسلامی باید خدمات بسیار گسترده این نظام به امت اسلامی و دنیا معرفی شود که رسانه‌ها نقش مهمی در تبیین این خدمات دارند.

وی اضافه کرد: تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده هرکجا در مسیر گفتمان امام و رهبری حرکت کرده‌ایم نقطه قوت و پیشرفت ما و هرکجا با این گفتمان زاویه‌ای گرفته‌ایم، دچار مشکل و مسئله شده‌ایم.

وی رسانه سیاسی را رسانه‌ای که نیاز کشور را می‌شناسد و بر اساس این نیاز ایفای نقش می‌کند، معرفی و تصریح کرد: رسانه‌های کشور جزئی از نظام جمهوری اسلامی هستند، بنابراین باید با نگاه به منافع ملی در جهت کمک به بالندگی کشور و رفع مشکلات مردم حرکت کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: روشنفکران حقیقی آن کسانی هستند که جامعه را می‌شناسند، نیاز جامعه را می‌دانند و بر اساس این نیاز ایفای نقش می‌کنند، ما مدعیانی که دل در گروی غرب دارند و به دست بیگانگان چشم دوخته‌اند را روشنفکر نمی‌دانیم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: بنده باور دارم که برای موفقیت و اصلاح مشکلات، مسئولان باید ارتباط بی‌واسطه با مردم داشته باشند، در همین راستا همواره تلاش کرده‌ام ارتباط خود را با مردم حفظ کنم.

وی اظهار کرد: از ابتدا حضور در آستان قدس رضوی به روزنامه قدس تأکید کردم که ستونی را برای حرف مردم باز کند و تنها تریبون یک طرفه برای سخنان آستان قدس نباشد، بلکه تلاش کند انعکاس دهنده سخنان مردم نیز باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تأکید بر ضرورت طرح دیدگاه‌ها و سخنان مردم در رسانه‌ها، ابراز کرد: رسانه‌ها نباید بگونه‌ای عمل کنند که گویی کاستی‌ها و نواقص را نمی‌بینند و از برخی سختی‌ها و دشواری‌های پیش روی مردم بی‌اطلاع هستند.

وی با اشاره به اینکه بیان مشکلات مردم و انعکاس خواست لایه‌های مختلف اجتماع از ضروریات برای رسانه‌هاست. بیان کرد: باید سخن مردم در رسانه‌ها جایگاه داشته باشد، اصحاب رسانه باید اجازه طرح دیدگاه‌ها توسط مردم را بدهند و پل ارتباطی میان مردم و مسئولان باشند، تحقق این امر برای مردم خود امیدآفرین است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت پیوست‌های رسانه‌ای برای طرح‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: طرح زیر سایه خورشید در دوران آیت الله واعظ طبسی آغاز شد و در دوره جدید نیز سعی کردیم از حیث کمیت و کیفیت این طرح را توسعه بخشیم، البته معترف هستیم که باید پیوست‌های رسانه‌ای این طرح تقویت و مستندسازی بهتر انجام شود.

وی گفت: رسانه‌های استان خراسان باید موضوعاتی همچون تبیین سیره و سبک زندگی رضوی، آستان قدس رضوی به عنوان مجموعه در محضر حضرت رضا(ع) و نه با محوریت تولیت، مسئله زیارت و مقوله زائران را مورد توجه داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اظهار کرد: آستان قدس رضوی جزو معدود دستگاه‌هایی بود که تا آخر سال گذشته و حتی یک ماه بعد از سال جاری در کنار مردم کرمانشاه ماند و خدمت‌رسانی کرد.

وی اضافه کرد: مسئله املاک سرخس که برای 34 سال موضوعی حل نشدنی میان آستان قدس رضوی و بسیاری از مردم آن خطه بود، در سال گذشته حل شد، از نظر حقوق تولیت هیچ تفاوتی میان تولیت فقید و بنده نیست اما موضوعی که باعث حل این مشکل شد مسئله نگاه جدید مدیریتی بود.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: مشکل املاک سرخس به لطف خدا حل شد که نتیجه آن تثبیت بسیاری از روستائیان در روستاها بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: درب‌های آستان قدس رضوی به روی تمام رسانه‌های کشور باز است، اما این مهم را نیز باید مدنظر داشت که حضور رسانه‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فضای روحانی و معنوی حرم برای زائران از بین نرود.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی بستری بسیار مناسب برای گسترش نذر و وقف است، که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. افزود: بنای آستان قدس رضوی شفافیت امور این آستان برای جامعه است، مردم باید در جریان امور باشند تا بدانند نذورات و موقوفات آنها در چه مسیری استفاده می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: امروز فاز نخست زائرشهری رضوی با موقوفات و نذورات مردم بنا شده و در اختیار زائران زیارت اولی قرار گرفته که تا پیش از این در سوله‌ها اسکان می‌یافتند.

وی با تأکید بر اینکه اعتماد عمومی جامعه به آستان قدس رضوی بزرگترین سرمایه‌ این آستان است، گفت: سلامت اداری، محوری ترین مسئله در آستان قدس رضوی است زیرا این سلامت مایه حفظ اعتماد عمومی به این آستان نورانی است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان نقش رسانه‌ها را در حفظ تداوم سلامت نظام اداری کشور حائز اهمیت خواند و گفت: انتخاب روش‌های صحیح برای ایجاد امید، هم‌دلی و نشاط در جامعه توسط رسانه‌ها از موضوعات حائز اهمیت است.

 

نظر شما