عشایر خوی ۸.۳ درصد جمعیت این شهرستان را تشکیل می دهند

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۱۶:۰۷:۲۶
کد خبر: ۷۱۲۹۲۴
عشایر خوی ۸.۳ درصد جمعیت این شهرستان را تشکیل می دهند
رییس اداره امور عشایری خوی گفت: از جمعیت ۳۸۵هزار نفری شهرستان ۳۲هزار نفر را عشایر تشکیل می دهند که ۸.۳ درصد از آمار جمعیت را شامل می شود.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، حمید ولیزاده  در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این تعداد جمعیت در ۵۸ روستای عشایری ساکن هستند.

وی اضافه کرد: همچنین در این شهرستان ۵۲ ییلاق و ۳۲ قشلاق وجود دارد.

وی با اشاره به فصل ییلاق، ادامه داد: در فصل قشلاق عشایر شهرستان های سلماس، ماکو، چالدران، چایپاره، پلدشت به مناطق ییلاقی خوی کوچ کرده و ۶ ماه از سال را در آنجا حضور دارند.

رئیس امور عشایری خوی درباره طرح های در حال اجرا در حوزه عشایرگفت: مرمت ایل راه ها، بهسازی چشمه ها، احداث کانال و استخر، کپسول گاز، سوخت، بازسازی آبشخورها و آبرسانی با لوله برای عشایر از جمله این طرح ها به شمار می رود .

وی به برگزاری کلاس های آموزشی و فرهنگی برای جمعیت عشایر خوی هم اشاره کرده و گفت: در طول سال ۹۶، تعداد ۱۷ نفر از عشایر را شناسایی و برای تدریس در سوادآموزی به اداره آموزش و پرورش معرفی کردیم و ۱۴۳ نفر ازعشایر بیسواد توسط اینها باسواد شده اند.

وی افزود: برای دوهزار و پانصدنفر کلاس های آشنایی با بیماری های مشترک دام و طیور و بهداشت و اصول تغذیه در طول سال ۱۳۹۶ برگزار شده است.

ولیزاده اضافه کرد: برگزاری کلاس های فنی و حرفه ای،‌خیاطی، پرورش مرغ بومی و قالی بافی برای زنان و مردان عشایر از دیگر برنامه های انجام یافته در حوزه فرهنگ است.

وی به سیاست دولت در حوزه بیمه تامین اجتماعی عشایر و روستائیان اشاره کرده و گفت: یکی از کارهای لازم و بسیار به جا برای قشر ضعیف عشایر اقدام به بیمه تامین اجتماعی آنها بود. در طول سال گذشته و از اول امسال تا کنون،۲۶۰ خانوار عشایری به عضویت بیمه تامین اجتماعی در آمده اند.

وی برگزار جلسات همفکری با دهیاران، جلسه توجیهی مربیان سوادآموزی، معرفی ۳ نفرعشایر نمونه استانی در سال ۹۶ و تشکیل جلسات شورای عشایر را از دیگر برنامه های نهاد متبوع خود عنواد کرد.

گفتنیست حدود چهار درصد جمعیت آذربایجان غربی را عشایر تشکیل می دهند که ۱۰۰ هزار نفر را شامل می شوند.

 

نظر شما