عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان خبر داد:

بحران کم آبی بزرگترین چالش شهرستان رومشکان

۱۳۹۷/۰۳/۱۵ - ۱۱:۲۳:۵۰
کد خبر: ۷۱۴۶۳۱
بحران کم آبی بزرگترین چالش شهرستان رومشکان
علی محمدی فر عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان در اجتماع عظیم مردم شهرستان رومشکان گفت :بزرگترین چالش شهرستان رومشکان بحران کم آبی است.

 به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان در جمع مردم رومشکان گفت  :طی ۱۵ سال اخیر  سطح آب های زیرزمینی در شهرستان رومشکان ۸ کاهش پیدا کرده و چنانچه تدبیری اتخاذ نشود با فرونشست زمین ممکن است فاجعه انسانی و زیست محیطی در این منطقه باشیم.

علی محمدی فر بیان کرد : اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی آبیاری و انتقال آب از سد سیمره به شهرستان رومشکان از راهکارهای برون رفت این شهرستان از بحران آب است.

وی گفت : برای کشتی های بی حرکت موج ها تصمیم می گیرند ، مردم و مسئولین و مجمع نمایندگان استان لرستان باید برای رفع بحران در شهرستان رومشکان گامهای اساسی را بردارند.

وی ادامه داد : در سال های اخیر ۷۰ درصد چشمه های استان لرستان خشک شده و ۶۹ چاه عمیق و نیمه در شهرهای کوهدشت و رومشکان خشک شده است و از مدار خارج شده اند.

وی افزود :بیش از ۹۰ درصد آب های زیرزمینی در شهرستان رومشکان در بخش کشاورزی استفاده می شود و حدود ۵ درصد در بخش آب شرب و مابقی در سایر بخش ها استفاده می شود.

وی اظهار کرد :راندمان آب در بخش کشاورزی در شهرستان رومشکان ۳۰ درصد است و حدود ۷۰ درصد آب در حوزه کشاورزی هدر رفت می شود.

محمدی فر گفت :تبدیل اصلاح الگو آبیاری از سنتی به مکانیزه از راهکارهای مقابله با بحران آب شهرستان رومشکان است

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان متذکر شد : ما  که برای جوانان شهرستان رومشکان صنعت و کارخانه ایجاد نکرده ایم ، حداقل آب کشاورزی شان را تامین کنیم تا مجبور نشوند برای یافتن کار به تهران و دیگر شهرها مراجعه نمایند، مطابق آمارها بعد از استان البرز استان لرستان ‌دومین استان مهاجر فرست به تهران هست، جوانان ما از یافتن کار در شهر و استان خود مایوس و ناامید شده اند و ترک دیار کرده اند!!

وی اظهار کرد : اجرای مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۲ مبنی انتقال سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب از سد سیمره به شهرستان رومشکان امری لازم و ضروری است.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان تاکید کرد: چرا مصوبه هیئت محترم وزیران در تاریخ ۱۳۹۲/۰۳/۲۱ در خصوص انتقال آب به شهرستان رومشکان اجرایی نمی شود ، مسئولین و مردم و مجمع نمایندگان استان لرستان باید برای حل بحران آب در  شهرستان رومشکان حرکت کنند و از وزارت محترم مطالبه کنند که هر چه سریع تر آب را از سد سیمره به این شهرستان منتقل کنند.

وی افزود: اگر آب از سد سیمره به دشت بزرگ رومشکان منتقل شود این منطقه میتواند به قطب تولید محصولات کشاورزی در استان لرستان تبدیل شود و اقتصاد کشاورزی لرستان  را متحول کند و حتی کشاورز رومشکان میتواند محصولات کشاورزی  خود را به کشورهای هدف صادراتی صادر نماید .

علی محمدی فر  افزود: اگر بحران آب در شهرستان رومشکان تدبیر نشود ، در آینده شاهد فاجعه خشکسالی در این شهرستان خواهیم بود و مردم این دیار مجبور به مهاجرت از شهر و دیار خود خواهند شد و منشاء ریزگردهای جدیدی این بار در شهرستان رومشکان شکل خواهد گرفت.   

وی خاطر نشان گرد: مردم‌ رومشکان از مسئولین استان و کشور  بام شهر  و پارک های مجهز و بیمارستان نمی خواهند! گر چند اینها حق مردم رومشکان است، این مردم امروز از مسئولین نظام آبی میخواند برای کشاورزی و آبی می خواهند برای شرب ، تا مردم فرهیخته این دیار برای تامین آب شرب دنبال تانکر های آب نیفتند و شان و شخصیت آنها خدشه دار نشود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز