رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی:

۸۳۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز می شوند

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۱۵:۲۱:۳۴
کد خبر: ۷۱۶۶۲۷
۸۳۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز می شوند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: سرمایه صندوق توسعه جهاد کشاورزی این استان تا پایان سال جاری 600 میلیارد ریال افزایش می یابد.

به گزارش برنا از اراک ، مجید آنجفی در نشست خبری هفته جهاد کشاورزی استان مرکزی در اراک، افزود: سرمایه صندوق توسعه کشاورزی این استان از ابتدای فعالیت آن تا پایان سال گذشته به 190 میلیارد ریال رسید که به منظور حمایت از کشاورزان استان در سال جاری 50 میلیارد ریال توسط بخش دولتی و 50 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی به ذخیره این صندوق افزوده شده است.

وی ادامه داد: به منظور افزایش تولید و بهره مندی فعالان بخش کشاورزی از تسهیلات ارزان قیمت قرار است 150 میلیارد ریال تا پایان امسال توسط دولت و 150 میلیارد ریال نیز توسط بخش خصوصی به این صندوق اختصاص یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: با تزریق این منابع مالی به صندوق توسعه کشاورزی استان، این صندوق در زمره پنج استان برتر از نظر منابع در سطح کشور قرار می گیرد.

آنجفی بیان کرد: در هفته جهاد کشاورزی امسال بهره برداری از 100 طرح عمرانی، تولیدی و خدماتی در بخش های مختلف آب و خاک، باغبانی، زراعت و صنایع تبدیلی استان آغاز می شود که هزار و 800 خانوار از مزایای آنها بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: 284 میلیارد و 780 میلیون ریال اعتبار برای بهره برداری از این طرح ها هزینه شده که 91 میلیارد و 770 میلیون ریال این اعتبارات از محل حمایت های دولتی، 55 میلیارد و 410 میلیون ریال از محل تسهیلات بانکی و 137 میلیارد و 600 میلیون ریال از محل آورده بهره برداران تامین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: با بهره برداری از این طرح ها برای 892 نفر به صورت مستقیم و هزار و 244 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی شده است.

آنجفی، تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های آبیاری تحت فشار برای افزایش بهره وری و کاهش آب کشاورزی را از برنامه های اولویت دار این سازمان عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح ها 836 هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز می شوند.

وی گفت: با تجهیز این اراضی به سامانه آبیاری تحت فشار سه میلیون و 500 هزار متر مکعب در مصرف آب کشاورزی در استان مرکزی صرفه جویی می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: 160 هزار هکتار اراضی کشاورزی با قابلیت اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در استان وجود دارد که با بهره برداری از این طرح ها 62 هزار هکتار از این اراضی به سامانه آبیاری نوین تجهیز می شود.

آنجفی، لایروبی 19 حلقه از قنوات استان مرکزی را از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در هفته جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: با لایروبی این قنات ها 715 خانوار از آب آن ها بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: بهره برداری از سه طرح تولیدمرغ گوشتی و تخمگذار به ظرفیت 74 هزار قطعه، پنج طرح پرورش گوساله به ظرفیت 220 هزار راس و بهره برداری از سه طرح پرورش گل محمدی در 23 هکتار از اراضی کشاورزی از دیگر طرح های هفته جهاد کشاورزی در استان مرکزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بهره برداری از یک طرح آبزی پروری به ظرفیت 105 تن و چهار طرح پرورش ماهیان زینتی به ظرفیت 125 هزار قطعه را از دیگر طرح های هفته جهاد کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح ها ظرفیت تولید آبزی پروری استان به چهار هزار و 500 تن افزایش می یابد.

آنجفی افزود: با توجه به وجود سدها و قنات ها در استان مرکزی ظرفیت تولید 17 هزار تن محصولات شیلاتی در استان وجود دارد که تحقق این مهم از برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی این استان است.

وی ادامه داد: بهره برداری از شهرک ماهیان زینتی شهرستان محلات برای افزایش ظرفیت تولید محصولات شیلاتی از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی است که تامین زیرساخت های مورد نیاز این شهرک با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال در سال جاری آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: در راستای کاهش ضایعات بخش کشاورزی و افزایش بهره وری از محصولات کشاورزی 11 طرح صنایع تبدیلی با اعتباری بالغ بر 285 میلیارد ریال در این هفته به بهره برداری می رسد.

آنجفی، اصلاح الگوی کشت و کاهش سطح زیر کشت محصولات آب بر را از جمله برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش آب کشاورزی در برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: کاهش 10 هزار هکتار از سطح زیر کشت محصول گندم با حفظ میزان تولید و کاهش سطح زیر محصول هندوانه از برنامه های جهاد کشاورزی استان مرکزی برای کاهش آب در این بخش است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز