مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی :

سند توسعه ورزش استان با برش بومی تدوین شده است

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۴:۳۲:۱۶
کد خبر: ۷۱۷۰۵۲
سند توسعه ورزش استان با برش بومی تدوین شده است
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: سند توسعه ورزش استان تاکنون 60 درصد پیشرفت داشته و براساس حوزه ماموریتی در بخش های مختلف برای 11 شهرستان با برش بومی و یک برش استانی تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مهران سرپرست عصر دوشنبه در نخستین نشست کمیته تخصصی اوقات فراغت جوانان استان خراسان جنوبی در سال 1397 افزود: برای اینکه در بخش جوانان دچار روزمرگی نشویم برنامه ای با عنوان سند توسعه بخش ورزش را طراحی کردیم.

وی بیان کرد: در این سند به طور کامل مشخص شده که همه فعالان حوزه ورزش چه نقشی دارند و استفاده از ظرفیت های برنامه ششم با تکلیف گرایی است یعنی اگر جلسه شورای ورزش استان را شکل دهیم فقط ارائه گزارش بدون پشتوانه برنامه ای نباشد چون گزارش ها باید براساس تکلیف باشد.

وی گفت: سند توسعه بخش ورزش استان در 11 برش شهرستانی و یک برش استانی تا پایان برنامه ششم سال 1400 تکلیف گراست و همه مباحث حوزه توسعه ورزش استان به عنوان تکالیف پایان احکام برنامه ششم را پیگیری می کند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی افزود: این سند تقسیم کار را برای همه سازمان ها و نهادها که در این بخش تکلیف دارند، مشخص می کند و با تاکید استاندار خراسان جنوبی از این سند در حوزه حفظ ارتقای سطح نشاط و شادمانی که به عنوان یکی از شعارهای دولت مطرح بوده، استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه سطح نشاط در خراسان جنوبی ارقام معناداری ندارد گفت: رویکرد ما این است ورزش برای همه باشد که همان ورزش همگانی است و ما به عنوان متولی ورزش نسبت به آحاد جامعه ماموریت داریم.

سرپرست اظهار داشت: سند توسعه ورزش استان رویکرد دانشگاهی ندارد اما از ظرفیت دانشگاه ها استفاده شده و هویت آن عملیاتی است.

وی افزود: با کمک دستگاه های اجرایی موضوع نشاط و شادابی را براساس ماموریت خود در استان باید به عنوان یک نقطه برجسته در همه شهرستان ها به حد قابل قبول برسانیم و با حوزه غنی سازی اوقات فراغت ارتباط معنادار دارد.

وی گفت: هر روز بین چهار تا 6 ساعت زمانی به نام اوقات فراغت داریم که همه رخدادهای بزرگ زندگی افراد در همین اوقات فراغت رخ می دهد و در حوزه اوقات فراغت منشا رفتار براساس اختیار و علاقه است و بیشتر تصمیم سازی های جدی در این زمان رخ داده است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی اضافه کرد: ستادها و کارگروه ها در بیشتر جلسات چه درون ساختار وزارت ورزش و جوانان و چه دیگر حوزه ها به دلیل نبود تکلیف گرایی ناکارآمد شده اند و بعضی دستگاه ها به فراخور خود گزارشی را ارائه کردند که خروجی مشخصی نداشته و این به دلیل نبود تکلیف گرایی است.

وی گفت: اگر در بحث ازدواج به لایه های مختلف دستگاه های اجرایی مراجعه کنید در می یابیم که کارگاه های ازدواج برگزار می شود، حوزه های مشاوره انجام می شود اما این کارها تکراری است چون کاری که یک سازمان انجام می دهد، سازمان دیگر به جای اینکه نقطه مراجعه نشده را پیگیری کند همان حوزه تکراری را بررسی می کند.

وی تصریح کرد: فلسفه سند این است که از موازی کاری و کارهای تکراری و موضوع هایی که نیازهای اساسی جوانان نیست، جلوگیری کند.

سرپرست گفت: هنوز در اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی سراغ هیات های ورزشی نرفتیم برای اینکه چرخه ورزش استان را شتاب دهیم باید تکلیف گرا باشیم و نیاز دارد که بدانیم متناسب با ظرفیت ها چه اتفاقی می افتد.

وی افزود: بخشی از زمان را از دست داده ایم یعنی کارهایی که باید سال 1395 به عنوان سال پایه رخ می داد، انجام نشده است و این زمان را با استفاده از نیروهای مستعد باید جبران کنیم.

وی تصریح کرد: کارهایی که در خراسان جنوبی در حوزه تدوین سند، برنامه ریزی و تبیین وضعیت موجود انجام شده است به عنوان بخشی از افتخارات استان تقدیم وزارت ورزش و جوانان می شود چون قابلیت طرح در حوزه ملی را دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: باید وضعیت موجود به خوبی شناسایی، اهداف ترسیم شده و تکلیف مشخص شود.

وی افزود: از محل 27 صدم توجه دولت به بخش ورزش و جوانان پول خوبی را در سال 1396 داشتیم که در ظرفیت های اعتبارات استانی در 10 سال پشت سر هم چنین اعتباری وجود نداشته است.

وی اظهار کرد: باید در این یک سال به اندازه 10 سال قبل کار می شد اما اقدام معناداری رخ نداد و امیدواریم با این سند در سال 1397 این اعتبارات را گرفته و خوب مدیریت کنیم.

سرپرست گفت: اعتبارات لحظات آخر تخصیص پیدا می کند و در آن لحظه فقط نگرانی جذب وجود دارد که اگر برنامه و چارچوبی نباشد دچار احساسات شده و کارهای غیرقانونی صورت می گیرد لذا پول ها به جایی که سرنوشت مشخصی ندارد داده می شود و این اتفاق تاحدودی سال قبل رخ داده که تلاش می کنیم در سال 1397 چنین اتفاقی رخ ندهد.

وی نیازسنجی را قدم نخست برنامه ریزی دانست و تاکید کرد: باید برای جامعه مخاطب براساس مطالبات و نیازها برنامه ریزی کنیم و بعضی از سازمان ها و نهادها باید به محیط داخل خود توجه کنند که اوقات فراغت مشمول کارکنان هم می شود، بخشی مربوط به ماموریت های برون سازمانی است و افرادی که داخل مجموعه خود را مدیریت می کنند جنس برنامه آنها با توجه به نیاز است.

وی افزود: بخشی که احساس می شود موازی کاری در آن رخ می دهد نهادهایی مثل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش است و پیشنهاد می کنیم پس از ارسال برنامه های نهاد ها، این برنامه ها در حوزه برنامه هایی که مغفول باقی مانده و توزیع و پراکندگی در مناطق جغرافیایی برای ایجاد فرصت برابر برای همه از اولویت ها باشد.

سرپرست گفت: جزئیات برنامه ها در سامانه های اطلاع رسانی دستگاه ها پوشش داده شودو اگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در 64 نقطه استان، 64 برنامه دارد آن را به اداره کل ورزش و جوانان برای پوشش در سایت اطلاع رسانی ارائه کند تا دامنه اطلاع رسانی وسیع تر شود.

وی ادامه داد: در کلاس های آموزشی می توان از ظرفیت روحانیت استفاده کرد و موضوع آموزش های شرعی به عنوان یک ظرفیت لحاظ شود.

وی گفت: 100 خانه ورزش روستایی هفته آینده در نقاط محروم استان راه اندازی می شود که مکان آن شناسایی و مجهز شده و با حضور استاندار افتتاح می شود که با این اقدام مجموع خانه های ورزش روستایی استان به 300 خانه ورزش می رسد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی افزود: بحث طراحی و ساخت خانه جوانان از ابتدای دولت دوازدهم در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون در همه مراکز استان ها و بسیاری از شهرستان ها این خانه جوانان به عنوان مرکز رشد اجتماعی جوانان فعال شده است.

وی اظهار داشت: در اعتبارات سال 1396، دستور کار ساخت 2 خانه جوان را داریم و با اعتباراتی که از محل 27 صدم مالیات بر ارزش افزوده داریم، عملیات عمرانی ساخت خانه جوان طبس و بیرجند در روزهای آینده شروع می شود.

وی گفت: اعتبار ساخت خانه جوان بیرجند 35 میلیارد ریال است و پیش بینی می کنیم از آغاز به کار تا تکمیل پروژه 14 ماه طول بکشد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: بحث جوانان به عنوان یک موضوع فرابخشی موجب تلفیق و ادغام سازمان ملی جوانان در سازمان تربیت بدنی محصول آن وزارت ورزش وجوانان شده است.

وی با بیان اینکه حوزه جوانان بیشتر در سایه قرار دارد و در حق این بخش کمی اجحاف شده است گفت: در ابتدای دولت دکتر روحانی بحث تدوین لایحه احیای سازمان ملی جوانان مورد مطالعه قرار گرفت، هرچند به لحاظ سیاست های کوچک سازی تشکیلات دولت این موضوع به نتیجه نرسید.

وی افزود: سازمان های مردم نهاد و بخش های دیگر تلاش کردند که این حوزه به سمت و سوی اول خود پیش رفته و با احیای سازمان ملی جوانان بحث مطالبات جوانان را به شکل جدی پیگیری کنند.

سرپرست گفت: شورای عالی جوانان با مدیریت شخص رئیس جمهوری، ستاد ملی ساماندهی و ستادهای استانی و شهرستانی بحث جوانان را به عنوان یک موضوع اساسی مد نظر قرار دادند.

وی گفت: ماموریت اصلی ستاد ساماندهی امور جوانان هیچ وقت رافع ماموریت دستگاه های اجرایی در حوزه ماموریت خود نبوده و متاسفانه جنس مدیریت جلساتی که در حوزه جوانان بوده، این تصویر را در اذهان عمومی و رسانه ها ایجاد کرده که وزارت ورزش و جوانان در برش بخش جوانان خود ماموریت کلی این حوزه مثل ازدواج، اشتغال، فضای مجازی، هویت و آسیب های اجتماعی را دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: در صورتی که فلسفه شکل گیری کمیته های تخصصی به عنوان پایه کارشناسی جلسات ستاد ساماندهی این است که وزارت ورزش و جوانان، ماموریت دستگاه های اجرایی را در قالب مصوبات ستاد از دستگاه های اجرایی مطالبه کند.

 

نظر شما