نماینده ولی فقیه خطاب به مسئولان استان:

تجربه های اشتباه گذشته تکرار نشود

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۱۲:۱۴:۲۴
کد خبر: ۷۱۷۴۱۴
تجربه های  اشتباه گذشته تکرار نشود
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه به جای افزایش مقدار یارانه ها، باید تولید ملی افزایش یابد گفت: چرا بعضی آقایان متوجه نیستند که سیاست اقتصادی، سیاست توانمندسازی است، نه سیاست گداپروری، در واقع این هنر نیست که گداپروری در جامعه صورت گیرد .

به گزارش برنا از اراک ، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در هفتاد و ششمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، اظهار کرد: باید تمامی سرمایه کشور برای توانمندسازی جامعه بسیج شود. اینکه تعهد ایجاد کرده و چاپ اسکناس داشته باشیم، باعث افزایش نقدینگی در جامعه می شود که همین نقدینگی سرسام آور به بازار خودرو، مسکن، طلا و غیره فشار وارد می کند . 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: مسئولان صفر کیلومتر نباید تجربه های اشتباه گذشته را دوباره تکرار کنند، کشور دارای تجربه 40 ساله است، آن وقتی که 200 هزار میلیارد نقدینگی داشتیم هشدار دادیم ولی در اثر همین کم توجهی ها وضعیت اقتصادی به جایی رسید که در بسیاری بازارهای همچون سکه، خودرو و غیره با حباب روبرو هستیم .

دری نجف آبادی تصریح کرد: دولت، بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی باید تدبیری درخصوص کاهش نقدینگی در کشور داشته باشند، انتظار نمی رود که دولت و مسئولان یک شبه معجزه کنند ولی اگر بتوانند حداقل 15 درصد نقدینگی را کاهش دهند، شاهد کاهش 15 درصدی تورم در کشور خواهیم بود .

وی ادامه داد: وقتی تورم کاهش پیدا کند به همان مقدار تولید و اقتصاد ملی افزایش پیدا می کند و همین امر باعث می شود تحریم ها و شیطنت هایی که ترامپ، آل سعود و دیگران برای نابودی اقتصاد کشور انجام می دهند، اثربخش نباشد. عامل عدم اثربخشی تحریم ها، تکان‌های داخلی و خارجی بر اقتصاد کشور همان اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یک نسخه کامل و اثر بخش است که اگر به درستی انجام شود تولید ملی، ثروت ملی و میزان خودکفایی افزایش می یابد و دیگر هیچ تحریمی اثربخش نبوده یا با کمترین اثر بر اقتصاد کشور مواجه هستیم .

دری نجف آبادی با تاکید بر اینکه باید عزم جدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بین مسئولان و آحاد جامعه وجود داشته باشد، گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی راه شفابخش برای اقتصاد کشور است که باعث ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در جامعه می شود. اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم باید بهره وری در بخش نیرو، صنایع، کشاورزی و ... افزایش یابد .

وی ادامه داد: با وجود تاسیس نیروگاه های متعدد در کشور ولی متاسفانه در خوشبینانه ترین حالت ممکن شاهد 52 درصدی بهره وری نیروگاه ها هستیم در صورتیکه باید به سمتی پیش رویم که رقم بهره وری به 85 درصد افزایش پیدا کند .

دری نجف آبادی با انتقاد از هدر رفتن 18 درصدی برق در خطوط انتقال گفت: این هدر رفت انرژی فاجعه است و هر چه زودتر باید این رقم به زیر 5 درصد کاهش پیدا کند. در حوزه کشاورزی هم باید از شیوه ها و متد جدید آبیاری همچون آبیاری زیر سطحی باید استفاده شود. اینکه وضعیت کشاورزی استان را با استان های دیگر مقایسه و عنوان کنیم شرایط ما از استان های دیگر بهتر است، کار اشتباهی است، زیرا هر استان شرایط خاص خودش از لحاظ منابع آبی، شرایط آب و هوایی و غیره را دارد و قابل مقایسه با استان های دیگر نیست .

دری نجف آبادی با تاکید بر اینکه باید آمایش سرزمینی دقیقی نسبت به کاشت محصولات کشاورزی در کشور صورت گیرد، گفت: توسعه کشاورزی، افزایش سطح کشت نیست بلکه توسعه علمی و اجرای فناوری های نوین کشاورزی است . 

نماینده ولی فقیه در استان گفت: اقتصاد مقاومتی فقط در تولید، صنعت و غیره خلاصه نمی شود بلکه یکی از فاکتورهای مهم اقتصاد مقاومتی اصلاح الگوی مصرف است. متاسفانه مصرف بنزین و گازوئیل در کشور بسیار بالاست. بارها به خودروسازان اعلام کرده ایم که مصرف سوخت خودروهای تولیدی خود را کاهش دهند ولی متاسفانه به آن عمل نشد، اگر این امر اتفاق می افتاد در مصرف سوخت صرفه جویی و باعث صادرات و فروش آن به کشورهای دیگر می شد. 

وی با اشاره به نقش و اهمیت شهرداری ها، گفت: شهرداری اراک باید به توسعه غرب، شرق و مرکز شهر اراک توجه ویژه ای داشته و شورای اسلامی شهر با شهرداری همکاری های لازم را داشته باشند، بنده با قدرت از تمامی ایده های سازنده برای توسعه شهر حمایت خواهم کرد. از دانشگاه ها هم انتظار می رود به جای کار سیاسی، کار علمی انجام دهند. 

دری نجف آبادی در پایان با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی در استان در حال ایجاد است، گفت: یکی از خدمات ارزنده استان شکل گیری این صندوق است که باید همه مسئولین و آحاد جامعه در آن مشارکت داشته باشند زیرا با شکل گیری این صندوق توسعه اشتغال و رشد ملی ایجاد خواهد شد. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز