مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر خبر داد :

ثبت ملی شدن محل شهادت رئیسعلی دلواری

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۱۵:۰۷:۵۲
کد خبر: ۷۱۷۵۴۴
ثبت ملی شدن محل شهادت رئیسعلی دلواری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: محل شهادت رئیسعلی دلواری در بوشهر که به خانه مشهد رئیسعلی دلواری معروف است، به عنوان اثر فرهنگی تاریخی در فهرست ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ ناصرامیرزاده گفت : در اجرای بند ج از ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست آثار ملی، خانه مشهد رئیسعلی دلواری واقع در محله تنگک اول شهر بوشهر،با شماره ثبت 32000 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: خانه مشهد رئیسعلی دلواری مربوط به دوره پهلوی اول و مکانی است که رئیسعلی دلواری در آن به شهادت رسید.

امیرزاده بیان کرد: با ثبت این اثر در فهرست آثار ملی تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر قرار گرفته است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، طبق قانون جرم به حساب می آید و مرتکب مشمول مجازات های قانونی می شود.

وی ادامه داد: مرمت و بازسازی اثر فقط با تائید و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممکن است.

امیرزاده یادآور شد: در زمان حاضر 294 اثر غیرمنقول که شامل بنا، محوطه و تپه های تاریخی و باستانی است و 53اثر ناملموس شامل مراسم، صنایع دستی و آیین های معنوی این استان ثبت ملی شده است.

12شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری در تقویم ملی ایران به عنوان سالروز مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده که هر سال در استان بوشهر این روز گرامی داشته می شود.

زئیسعلی فرزند رئیس محمد در سال 1261 هجری شمسی در دهستان دلوار از توابع بوشهر به دنیا آمد.

رئیسعلی بعد از اینکه قوای انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شکست‌های سنگینی بر آنان وارد کرد.

پس از اشغال بوشهر در رمضان سال 1333 هجری قمری، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را می‌کنند، محلی که پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شکست را چشیده بودند.

رئیسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را که قریب به پنج هزار نفر بودند، تار و مار می‌کند.

جنگ میان رئیسعلی و دلیران تنگستان از یک سو و انگلیسی ها و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شوال 1333هجری قمری ادامه یافت و انگلیسی ها نتوانستند بر رئیسعلی و یارانش تفوق یابند تا اینکهسرانجام در حین مبارزه با دشمنان اسلام و ایران در دوازدهم شهریور 1294 هجری شمسی برابر با 23 شوال 1333 هجری قمری در 33 سالگی، از پشت مورد هدف گلوله فرد خائنی قرار گرفت و به شهادت رسید.

خانه شهید رئیسعلی در دلوار به عنوان اثر تاریخی مرمت و به موزه تبدیل شده است.

 

نظر شما