نماینده مردم گرمسار و آرادان:

طرح مهارت آموزی باید در روستاهای استان اجرا شود

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۱۱:۴۸:۲۲
کد خبر: ۷۱۸۶۵۵
طرح مهارت آموزی  باید در روستاهای استان اجرا شود
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت : طرح توانمندسازی و مهارت آموزی برای کاهش آمار بیکاری و مهاجرت در روستاهای استان سمنان اجرا شود.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ غلامرضا کاتب  گفت : یکی از رویکردهای نهادهای اجرایی سمنان برای افزایش اشتغال، اجرای طرح توانمندسازی و مهارت آموزی روستاییان در دهستان های هدف با آموزش رشته های فنی، خدمات کشاورزی و صنایع دستی براساس ظرفیت ها باشد.

وی اظهارداشت : مرکز آموزش فنی حرفه ای استان سمنان با توجه به آماده شدن طرح های تدوین شده توسط دستگاه مجری باید آماده افزایش خدمات رسانی به روستاییان باشد.

وی ادامه داد : سمنان در کشور به عنوان قطب اجرای برنامه های اینترنتی و الکترونیکی است و از سال گذشته تاکنون بیش از 90 درصد مناطق روستایی استان به سامانه ارتباطی به روز مجهز شدند.

کاتب خاطرنشان کرد : با توجه به تأکید رهبر انقلاب در خصوص توسعه مناطق روستایی، زیرساخت لازم برای افزایش اشتغال در مناطق روستایی ضررویست.

نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که هر آنچه اشتغالزایی بیشتری در بخش روستایی حاصل شود، به همان میزان مهاجرت از این مناطق کاهش می یابد ،گفت: تقویت و ارتقا زیرساخت ها و امکانات در مناطق روستایی، نقش بسزایی در پیشگیری از مهاجرت های بی رویه از روستاها به مناطق شهری ایفا می کند.

وی تصریح کرد: یکی از اولویت های اساسی مسوولان دستگاه های اجرایی در سمنان به توسعه جوامع روستایی معطوف است و در این ارتباط تمهیدات ویژه ای تعریف و طراحی شود.

وی اضافه کرد : دولت موظف است، به منظور تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های موجود در نواحی روستایی و ارتقای منزلت اجتماعی روستاییان و جایگاه روستا در اقتصاد ملی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت، اقدامات لازم در زمینه اقتصادی و اشتغال زایی انجام دهد.

کاتب ادامه داد: دولت مکلف است هر سال در پنج هزار روستا با توجه به استعدادها و ظرفیت های بومی و محیطی و قابلیت های محلی، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال زایی آن روستاها را به وسیله سازمان برنامه و بودجه تهیه کند و به تصویب شورای توسعه و برنامه ریزی استان برساند که بر این مبنا 41 روستای استان سمنان برای اجرای این طرح انتخاب شده است.

وی تصریح کرد : موضوع رونق در روستاها با جدیت پیگیری می شود، زیرا هر آنچه در بخش های روستایی آبادانی بیشتری حاکم شود، به همان میزان ضریب موفقیت در تحقق اهداف مورد نظر افزایش خواهد یافت.

کاتب افزود: توسعه مشاغل خانگی و صنایع دستی 2 دستورکار اصلی در عرصه روستایی به شمار می رود و به نظر می رسد در صورت حصول اهداف مورد نظر در بخش های مورد اشاره، رونق و توسعه هر چه بیشتری در روستاهای استان حاصل می شود.

استان سمنان 308 روستای بالای 20 خانوار دارد که 39 روستا از این تعداد در برنامه ششم توسعه در سال های آینده برای توسعه در دستور کار قرار دارد.

 

نظر شما