استاندار خراسان رضوی :

باید ازظرفیت خیرین برای توسعه تاسیسات انتقال خون بهره برد

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۱۲:۰۸:۳۰
کد خبر: ۷۱۸۶۶۸
باید ازظرفیت خیرین برای توسعه تاسیسات انتقال خون بهره برد
استاندار خراسان رضوی : باید از ظرفیت خیرین برای توسعه امکانات و تاسیسات انتقال خون با توجه به گستردگی و حجم کار بهره برد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، علی رضا رشیدیان در مراسم بهره برداری از پایگاه اهدای خون ثامن در محدوده اطراف حرم مطهر رضوی افزود : به همت وزارت بهداشت و درمان و سازمان انتقال خون قدم های خوبی در این حوزه برداشته شده اما این اقدامات به نسبت وسعت زیاد وجمعیت 6 میلیون و 400 هزار نفری استان و پذیرایی از 30 میلیون زائر ،زلزله خیزی استان ، حوادثی چون سیل و تصادفات و غیره محدود است.

وی عنوان کرد : با توجه به این شرایط نیاز استان به موضوع جمع آوری خون و تاسیسات و امکانات مربوطه قابل توجه است چنانکه فقط در سال گذشته 352 هزار کیسه خون نیاز دانشگاه های علوم پزشکی استان بوده است.

 وی ابراز امیدواری کرد : این مایع حیاتی فقط از طریق کمک خیرین اهدا کننده خون تامین می شود که در عین ترویج فرهنگ اهدای خون باید امکانات جمع آوری این خون نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی شرایط مناسبی برای انتقال خون ندارد و با کمبودهایی مواجهه است ، افزود : طی این مدت تمامی دست اندرکاران چه در مرکز و نیز استان تلاش کردند تا بتوانیم این معضل را به نوعی مدیریت کنیم .

 وی ادامه داد : با همکاری خوبی که وزارت بهداشت و درمان، سازمان انتقال خون و نیز بخش های مختلف استانی داشته اند ، احداث و راه اندازی پایگاه های ثابت و موقت در اطراف حرم از سال ها قبل شروع شد وامروز شاهد راه اندازی این مرکز بزرگ برای زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) در اطراف حرم مطهر رضوی هستیم.

 رشیدیان با اشاره به جمعیت قابل توجه در این محدوده تصریح کرد : در روزهای خاص مثل ایام محرم یکی از اقدامات خوبی که صورت گرفت به جای قمه زنی ، اهدا خون رایج شد و این موضوع که عزاداران اباعبدالله با اهدا خون ، انسان دیگر را احیا کرده و نجات دهند ارزشمند است اما کمبود امکانات در این محدوده همواره مشکل جدی بوده است.

 وی افزود : در واقع این ظرفیت آنطور که شایسته و بایسته است ، فراهم نشده بود که با راه اندازی مرکز ثامن بخشی از این مشکل مرتفع شده است.

 وی تصریح کرد : در عین آنکه دانشگاه های علوم پزشکی به فراخور ظرفیت های استان گسترده شده اما نیازمند آنیم سازمان انتقال خون هم به همان نسبت خود و ظرفیت هایش را توسعه دهد .

 وی ادامه داد : به طور قطع امروز تحقق این امر ازمحل بودجه های دولتی با توجه به تنگناهای موجود ممکن نیست و در این میان یکی از حوزه هایی که خیرین می توانند کمک کنند در موضوع تامین تاسیسات مورد نیاز انتقال خون است که جان انسان های بسیاری به تامین به موقع خون سالم وابسته است.

 استاندار اظهار کرد : خیرین خوبی در حوزه های مختلف اعم از بهداشت و درمان وآموزشی دراستان وجود دارد و امید است از ظرفیت خیرین هم در حوزه تامین تاسیسات و امکانات مورد نیاز انتقال خون بهره گیریم .

  وی تاکید کرد : در عین حال همیشه نیازمند کمک  مردم در بحث اهدا خون هستیم زیرا تجربه واردات خون برای ملت ما خوب نبود و با خون آلوده ای که در سالهای گذشته از فرانسه وارد شد خاطره بدی در ملت برجای گذاشت و تامین آن در داخل می تواند به سلامت و کیفیت خون و سرعت خدمات دهی مناسب بیانجامد.

استاندار ابراز امیدواری کرد : با توسعه ای که در سازمان انتقال خون اعم از سطح کشوری و استانی فراهم شده و می شود در افق بلندمدت نیاز کشور پیش بینی و تامین شده و برای نیازمندی های آینده نیز ساخت وسازهای لازم انجام شود .

 وی تصریح کرد : در عین حال باید باید برای وضعیت سازمان انتقال خون و کمبود نیروی انسانی هم چاره اندیشی شده و ساختارها گسترش یابد.

 

نظر شما