در جریان بادید از تلاب میقان؛

نمایندگان اراک لزوم تشکیل کارگروهی ویژه برای ساماندهی تالاب میقان را متذکر شدند

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۱۲:۵۸:۰۳
کد خبر: ۷۱۹۱۵۱
نمایندگان اراک لزوم تشکیل کارگروهی ویژه برای ساماندهی تالاب میقان را متذکر شدند
نمایندگان اراک در مجلس شورای اسلامی خواستار تشکیل کارگروهی با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط به منظور رسیدگی و ساماندهی تالاب میقان اراک و اراضی اطراف آن شدند.

به گزارش برنا از اراک، سیدمهدی مقدسی در جریان بازدید از کویر میقان اراک که به مناسبت روز جهانی بیابانزدایی انجام شد، اظهار کرد:  طی سال‌های اخیر تالاب میقان اراک مانند دیگر تالاب‌های کشور درگیر آسیب‌هایی بوده است که بر همین اساس سال گذشته قانون ساماندهی تالاب‌ها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. 

وی با اشاره به انجام اقدامات موثر توسط منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی در تالاب میقان جهت تثبیت شن و کاشت بوته‌های متناسب با محیط، بر لزوم ادامه دار بودن این اقدامات به منظور جلوگیری از بروز ریزگرد و گردوغبار ناشی از تالاب میقان اراک تاکید کرد و گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی اعتباراتی به تالاب میقان اراک اختصاص یافت که اگر این رقم تخصیص یابد می توان به آینده تالاب امیدوار بود. 

مقدسی بیان کرد: در استان مرکزی از سال 95 اقداماتی صورت گرفته است و در سفر اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان مرکزی نیز قول‌های مساعدی داده شد که امید است با انجام سلسله اقداماتی نجات تالاب میقان اراک رقم بخورد و برخی آسیب‌های ایجاد شده در روستاهای مجاور کویر به حداقل برسد. 

وی بر عزم ملی برای نجات تالاب‌های کشور تاکید کرد و گفت: در استان مرکزی نیز به منظور بهبود وضعیت تالاب میقان اراک پیشنهاد می‌شود کارگروه ویژه‌ای با حضور دستگاه‌های مرتبط تشکیل شود و اقدامات هماهنگ‌شده در تالاب انجام گیرد. 

مقدسی با بیان اینکه مصمم هستیم که قوانین حفظ محیط زیست مترقی و کارآمد باشد و انتظار داریم که استان مرکزی با انسجام و هماهنگی کاری برای نجات تالاب میقان انجام دهد، افزود: در بحث تامین حقابه تالاب میقان طی 2 سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است و باید ادامه‌دار باشد و تقویت شود، همچنین جهت تخصیص اعتباراتی که اختصاص یافته است پیگیری لازم را خواهیم داشت و همه اقدامات باید موجب کاهش نگرانی مردم شود. 

نماینده مردم اراک بر استفاده از ظرفیت گردشگری تالاب میقان اراک تاکید کرد و گفت: قطعا با ایجاد و استقرار امکانات مناسبی می‌توان زمینه حضور گردشگری داخلی و خارجی را فراهم کرد. 

علی اکبر کریمی نیز در این بازدید گفت: خوشبختانه کاشت پوشش گیاهی مناسب و متناسب با اقلیم منطقه در کویر میقان انجام گرفته است، اما با توجه به محدوده 500 هزار هکتاری حوضه آبریز تالاب میقان و 50 هزار هکتار اراضی اطراف تالاب همچنان نیاز به اقدامات جهت ساماندهی و کشت انواع گونه‌های گیاه بومی و همخوان با اقلیم منطقه به منظور تثبیت خاک و جلوگیری از بروز گرد و غبار هستیم. 

وی تصریح کرد: تاکنون اقدامات خوبی در جهت کشت گیاهان مناسب و حصاربندی با روش‌های مختلف برای تثبیت شن‌های روان در منطقه انجام گرفته است، اما نیاز است که اقدامات بیشتری خاصه در بخش‌های باقی‌مانده اطراف تالاب انجام گیرد تا شاهد پدید گردوغبار نباشیم و از مزیت‌های طبیعی، اقلیمی و گردشگری برای استان و اراک استفاده شود. 

کریمی با اشاره به حریق نیزارهای تالاب میقان اراک در دی ماه سال گذشته بر لزوم دقت بیشتر مسئولان، نظارت و پایش و توجه مردم به منظور جلوگیری از وقوع آتش در فصل گرم سال تاکید کرد و گفت: به منظور پیگیری وضعیت تالاب میقان اراک و انجام اقدامات موثر لازم است که کارگروهی متشکل از دستگاه‌های اجرایی مختلف و مرتبط با تالاب همچون محیط زیست، منابع‌طبیعی، میراث فرهنگی، جهادکشاورزی، سازمان صنعت معدن تجارت به واسطه حضور و بهره برداری شرکت املاح معدنی ایران در استان شکل گیرد تا همکاری و هم افزایی جهت انجام اقدامات موثر و ساماندهی اطراف منطقه میقان صورت گیرد. 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز