دبیر ستاد توسعه روابط ایران و عراق:

کرمانشاه بیشترین گذرگاه‌های مرزی کشور را دارد

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۰۷:۴۰:۱۶
کد خبر: ۷۲۰۳۵۰
کرمانشاه بیشترین گذرگاه‌های مرزی کشور را دارد
ظرفیت ۳۰۰ میلیارد دلاری در بخش‌های مختلف پیش روی تجار و بازرگانان ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛  نشست کارگروه توسعه صادرات استان کرمانشاه در سالن تدبیر استانداری کرمانشاه تشکیل شد.

photo_۲۰۱۸-۰۶-۲۰_۲۳-۲۳-۲۴

احسن دانایی‌فرد دبیر ستاد توسعه روابط ایران و عراق در ای نشست گفت: کرمانشاه به نسبت دیگر استان‌های کشور بیشترین گذرگاه‌های مرزی را دارد.

وی افزود: این مرزها هم فرصت‌های ملی و هم فرصت‌های اقلیمی و محلی محسوب می‌شوند و مرز خسروی به عنوان یکی از مرزهای سنتی و دیرینه کشور بسیار برای ما حا ئز اهمیت است.

دبیر ستاد توسعه ایران و عراق گفت: مجوز تردد بازرگانان و تجار از مرز گام اول برای رسیدن به جایگاه اصلی مرز خسروی بوده است.

دانایی‌فرد ادامه داد:  امروز در باز دیدم از مرزهای کرمانشاه اخبار خوبی از مرز سومار شنیدیم، هرچند این مرز مخالفت‌های بسیاری برای تبدیل شدن سومار به مرز در داخل کشور بیشتر از عراق بود، اما عراقی ها سومار را نه به عنوان بازارچه که به عنوان گذرگاه رسمی بازرگانی و مسافری خود می‌شناسند و مصوب هم کرده‍‌اند و ما هم باید به این سمت برویم.

وی به ظرفیت‌های تبادل تجاری بین کشورهای ایران و عراق اشاره کرد و افزود: موقعیت و ظرفیت‌های موجود در مرز سومار که نزدیک‌ترین مرز ایران به مرکز عراق است آن را از دیگر مرزها متمایز کرده است و عراق پساداعش و بعد از انتخابات اخیر در مسیر سازندگی و بازسازی است، حداقل برآورد شده ظرفیت ۳۰۰ میلیارد دلاری در بخش‌های مختلف پیش‌روی تجار و بازرگانان ایرانی است که این ظرفیت باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق گفت: عراق کشور فقیری نیست، صادرات ۳.۵ میلیون بشکه نفت و حتی آمار غیر رسمی ۴ میلیون بشکه این کشور می‌تواند حکایت از وجود انبوهی از منابع در این کشور را داشته باشد.

دانایی‌فرد ادامه داد: بازار ایران بهترین بازار برای تامین کالاهای عراق به دلیل قیمت‌های پایین و کیفیت و زمان کمتر رسیدن کالاها به مقصد است، باید در نظر داشت، رابطه یک سویه قابل دوام نیست و ما هم برای استمرار روابط تجاری نیازمند واردات کالا از کشور  عراق هستیم که تجارایرانی باید این امکانات رافراهم کنند.

دبیر ستاد توسعه ایران و عراق گفت:  ما سالانه ۳۵ میلیون دلار کالا از کشور امارات که تولیدکننده هم نیست واردات به کشورمان داریم، در مورد عراق هم ما می‌توانیم از این رویه استفاده کنیم.

دانایی‌فرد ادامه داد: موضوع گردشگری و ظرفیت‌های بین دو کشور ایران و عراق سالانه ۵ میلیون نفر جابه‌جایی مسافر و گردشگر دارد که فرصت بزرگی است، اما در گردشگری سلامت کرمانشاه آمار پایینی نشان می‌دهد.

وی در پایان به صادرات ۱.۱ میلیارد دلاری برق و ۳ میلیارد دلاری گاز به کشورعراق  اشاره کرد و افزود: اگر شرایط را برای حضور بخش خصوصی در زمینه احداث نیروگاه در استان فراهم شود ما نیز  حاضریم برای سرمایه‌گذاری با طرف عراقی قرارداد منعقد کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز