رئیس دبیرخانه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار ،خبر داد:

اجرای طرح «الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» در ۹ استان

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۱۳:۴۶:۰۷
کد خبر: ۷۲۰۵۳۰
اجرای طرح «الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» در ۹ استان
"مهناز امامدادی "ازاجرای طرح «الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» در ۹ استان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان؛ مهناز امامدادی صبح امروز در مراسم رونمایی از سامانه الگوی نوین طرح توسعه مشاغل خانگی در لرستان اظهار کرد: توجه به مشاغل خرد خانگی موضوعی است که خوشبختانه طی سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده اگرچه در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر خیلی دیرتر به این موضوع پرداخته‌ایم.

وی افزود: امیدواریم به شکل جدی و آن چنانکه در ظرفیت‌های واقعی مشاغل خرد خانگی است به آن بپردازیم؛ در راستای مشاغل خانگی پس از تصویب قانون در سال 89 و مسئولیت و رسالت قانونی که بر عهده وزارت  کار وقت گذاشته شد، ستاد مشاغل خانگی تشکیل و بر اساس آنچه در آن مقطع ستاد مشاغل خانگی تصمیم گرفت فرآیند خوبی شروع شد.

امامدادی تصریح کرد: در سال‌های بعد بر اساس تجاربی که به دست آوردیم و مطالعات و مراجعات حضوری که در طرح‌های مختلف داشتیم، متوجه شدیم یک سری حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد  یا اینکه یک سری موارد را باید بیش از گذشته موردتوجه قرار دهیم به همین دلیل در جهت رفع نقاط ضعف، بحث الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی مطرح شد.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که در این الگو موردتوجه قرارگرفته اهمیت توجه به اشخاص حقیقی، حقوقی و بخش خصوصی است، پیاده‌سازی این الگو در جهاد دانشگاهی انجام می‌شود همچنین در مناطق مختلف بحث شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی توانمند و اثرگذار بر فرآیند مشاغل خانگی را شناسایی می‌کنند و مشارکت آن‌ها در جهت توسعه هر چه‌بهتر  مشاغل خانگی جلب می‌شود.

امامدادی بیان کرد: در فرآیند قبل طرح‌ها را توسط دستگاه اجرایی مربوطه بررسی می‌کردیم ولی خود متقاضی موردبررسی قرار نمی‌گرفت که توان اجرایی دارد یا نه، مطالعاتی که از کشورهای دیگر داشتیم دیده شد که نخستین اقدام آن‌ها استعداد سنجی است و حتی فرم‌های استعداد سنجی داشتند و خود متقاضی ارزیابی می‌کرد که توان انجام دارد یا نه و پس‌ازآن اقدام می‌کرد.

وی افزود: توانمندسازی متقاضیان، هدایت و راهنمایی متقاضیان اقدام خوبی است  که در الگوی جدید لحاظ  می‌شود و با استفاده از توانی که این افراد دارند بحث شبکه‌سازی و تشکیل تیم‌های کاری را خواهیم داشت، ارتقا کمی و کیفی محصولات، استانداردسازی محصولات و امکان تولید محصولات در سطح وسیع، شناسایی اثرگذاران در بازار و افرادی که می‌توانند مشتری محصولات در بازار باشند و حلقه مفقوده اتصال به بازار را برطرف خواهند کرد و تولیدکنندگان و محصولات مشاغل خانگی را به بازار وصل می‌کنند از دیگر اقدامات است.

رئیس ستاد مشاغل خانگی وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی ،عنوان کرد: در الگوی نوین طرح توسعه مشاغل خانگی سه مرحله شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناطق و شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی توانمند و اثرگذار، توانمندسازی متقاضیان، اتصال به بازار انجام می‌شود؛ شناخت بازار باید توسط ما انجام و بستر لازم فراهم شود تا امکان حضور افراد در بازار ایجاد شود.

امامدادی ادامه داد:در جهاد دانشگاهی مرحله نخست را در استان‌هایی که پایلوت طرح هستند انجام دادند، 9استان پایلوت داریم و در این استان‌ها بهره‌گیری از ظرفیت‌ها انجام‌شده و بانک اطلاعات خوب و غنی از ظرفیت‌های استان‌ها به‌دست‌آمده است، همچنین سایتی راه‌اندازی و کلیپ‌هایی آماده‌شده است و در بحث اتصال بازار نیز زمینه‌سازی اولیه انجام و تفاهم‌نامه‌های زیادی با برندهای استانی، کشوری و خارج از کشور بسته‌شده است.

وی گفت: چنانچه محصولاتی باکیفیت و ظرفیت‌های لازم وجود داشته باشد از هم‌اکنون آمادگی برای عرضه و فروش محصولات وجود دارد، اتصال به بازار زمانی اتفاق خواهد افتاد که محصولات قابلیت و ویژگی‌های لازم را برای عرضه در بازار داشته باشند.؛ امیدواریم این الگو به‌خوبی انجام شود به‌ویژه در استان لرستان سامانه پیشتاز است و استقبال خوبی داشته‌ایم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز