سومین فصل کاوش باستان شناسی محوطه زلف آباد فراهان کلید خورد

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۱۲:۴۹:۴۲
کد خبر: ۷۲۱۱۴۶
سومین فصل کاوش باستان شناسی محوطه زلف آباد فراهان کلید خورد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سومین فصل کاوش باستان شناسی محوطه تاریخی زلف آباد فراهان روز پنجشنبه کلید خورد.

به گزارش برنا از اراک، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سیدمحمد حسینی افزود: تاکنون 2 فصل کاوش باستان شناسی در این محوطه تاریخی انجام و یک عرصه میدانگاهی، حمام، 30 فضای مسکونی، اماکن نگهداری و ذخیره سازی شناسایی شده است.

وی اظهار داشت: در این کاوش ها بیش از 100 قلم اشیا شامل سکه، نقش مهر، گردنبند و دستبند تزئینی، انواع ظروف سفالینه و النگو کشف شد که بر اساس شواهد موجود گستره زمانی آن متعلق به سده 6 تا 11 هجری قمری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مستندات به دست آمده از کاوش های گذشته حاکی از آن است که قدمت در این محوطه باستانی به دوره ایلخانیان و سلجوقیان می رسد و این محوطه به لحاظ جایگاه اقتصادی و سیاسی ارتباط قوی با مناطق همجوار داشته و از شرایط استراتژیکی برخوردار بوده است.

حسینی افزود: در بعضی از متون تاریخی از جمله تاریخ نگاری حمدالله مستوفی به وجود این مجموعه اشاره شده است.

وی اظهار داشت: مرمت علمی، ایجاد سقف های ایمن در قسمت های کاوش شده، استقرار پست دائمی یگان حفاظت و فنس کشی محوطه از عمده اقداماتی است که پس از عملیات کاوش در این منطقه صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: این محوطه، همچون نگینی خفته در خاک رازهای نهانی دارد که برای کشف به نگاه تخصصی و آگاهانه نیاز دارد تا بتوان برگ جدیدی از تاریخ و فرهنگ منطقه فراهان را مورد مطالعه قرار داد.

رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: از جدیدیترین دانش روز برای پیش درآمد این کاوش استفاده شده است.

اسماعیل شراهی افزود: این دانش که بررسی زیرزمینی به روش مغناطیسی نام دارد از بسیاری خطاهای سهوی جلوگیری می کند و ناب ترین اطلاعات را برای انجام کاوشی آگاهانه در اختیار تیم مطالعاتی قرار می دهد.
وی اظهار داشت: این دانش جدید با ایجاد شدت جریان های مغناطیسی تولید شده توسط تجهیزاتی مدرن از کیفیت و وضعیت کوچکترین ساختارها، حفره ها و اشیای زیر زمین اطلاعاتی دقیق می گیرد تا در عملیات اجرایی کاوش باستان شناسی استفاده شود.

رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزیتوضیح داد: با بهره گیری از این دانش جدید مسیری 20 ساله در طول 2 هفته طی خواهد شد.

شراهی خاطرنشان کرد: در گذشته برای عملیات کاوش بیش از هر چیز بر عملیات خاکبرداری با کمترین اطلاعات و گمان ها تکیه زده می شد که این روش بسیار زمان بر، پر هزینه و استوار بر آزمون و خطا بود اما با بهره گیری از این شیوه نو تمام این موانع رفع و فصلی جدید در کاوش های باستان شناسی استان مرکزی آغاز شده است.

مرحله دوم کاوش باستان شناسی محوطه تاریخی زلف آباد فراهان سال 89 انجام شد که با هدف کشف ابعاد ناشناخته این محوطه و بررسی تخمین شرایط و روند ایجاد آن، کالبدشناسی شهری از منظر بافت مسکونی، خدمات عمومی، مشاغل و تجارت، زیست فرهنگی و اقتصادی و ترسیم الگوی ارتباط فرهنگی صورت گرفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز