در بازدید معاون میراث فرهنگی کشور مطرح شد:

مدرسه تاریخی عباسقلی خان مشارکتی مرمت می شود

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۱۲:۵۵:۱۰
کد خبر: ۷۲۱۱۵۴
مدرسه تاریخی عباسقلی خان مشارکتی مرمت می شود
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: طرح مرمت مدرسه عباسقلی خان پس از تصویب در شورای فنی به صورت مشارکتی اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، «دکترمحمدحسن طالبیان» در حاشیه بازدید از مدرسه تاریخی عباسقلی خان با بیان این مطلب افزود: متولیان این مجموعه به این ثروت و گنجینه باقی مانده از دوره صفویه آگاه هستند و بخش هایی از این مجموعه را مرمت و بازسازی کرده اند اما هم چنان مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان این که فرسایش هایی در این اثر تاریخی وجود دارد که مورد بازدید قرار گرفت، اظهار کرد: ایوان مدرسه مشکل سازه ای پیدا کرده و رطوبت و ترک دارد ، هم چنین  بخشی از تزئینات تخریب شده است که طرحی برای مرمت تهیه شده است.

طالبیان تصریح کرد: دربازدیدی که از مجموعه داشتیم مقرر شد طرح مرمت این اثر تاریخی در شورای فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  مطرح و تصویب شود وبلافاصله با مشارکت ما مرمت انجام شود.

معاون میراث فرهنگی کشور یادآور شد: برخی فضاهای خدماتی در داخل صحن مدرسه ایجاد کرده اند که باید برداشته شود، چون زیبایی و اصالت بنای مدرسه باید حفظ شود.

طالبیان گفت: هم چنین حمامی متعلق به این مدرسه بوده که در صورت توافق می شود به روش باستان شناسی خواناسازی و بازسازی کرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: طرح مقاوم سازی مدرسه تاریخی عباسقلی خان در مشهد با هدف حفاظت و صیانت از آن اجرا می شود.

هم چنین «ابوالفضل مکرمی فر» مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی دراین باره گفت: مدرسه عباسقلی خان یکی از مدارس علمیه و تاریخی مشهد است که در طول 400 سال کاربری خود را حفظ کرده و هم چنان تدریس علوم دینی و آموزش طلاب علوم اسلامی در این مدرسه انجام می شود.

وی با بیان این که سر درب این مدرسه با مشارکت و اعتبارات تخصیصی از سوی آستانقدس رضوی در گذشته حفظ شده است، ادامه داد: تولیت مدرسه در راستای حفظ و مرمت این اثر تاریخی تلاش هایی را انجام داده و در بازدید از این مجموعه مقرر شد طرح هایی که توسط مشاور تولیت آماده شده پس از تصویب در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، اقدمات مشترک برای مرمت اقدام شود.

مدرسه علمیه تاریخی عباسقلی ‌خان از بناهای تاریخی و مدارس علوم دینی مشهد است که توسط عباسقلی‌ خان بیگلربیگی در سال ۱۰۷۷ هجری قمری به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شده و نام سازنده آن در کتیبه سردر ورودی مدرسه نقش بسته است.

بنای مدرسه در 2 طبقه و در چهار ضلع دارای چهار ایوان به سبک معماری عهد صفویه ساخته شده که بیش از ۱۰۰ حجره را در خود جای داده است.

این مدرسه با آجر ساخته شده و دارای تزئیناتی از قبیل کاشی ‎کاری‌ و مقرنس‎ کاری‌ سردر ورودی ایوان‌ ها و حجرات و رواق‌ هاست.

استان خراسان رضوی یک هزار و 540 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

 

نظر شما