مدیرکل شیلات لرستان:

رتبه نخست شیلات لرستان در «ارزیابی عملکرد» در بین ادارات شیلات استانهای کشور/افزایش سرانه مصرف ماهی در لرستان

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۱۱:۴۶:۲۱
کد خبر: ۷۲۳۷۶۳
رتبه نخست شیلات لرستان در «ارزیابی عملکرد» در بین ادارات شیلات استانهای کشور/افزایش سرانه مصرف ماهی در لرستان
کیارش بیرانوند گفت: مجتمع پرورش ماهی دوآب سلسله از طریق ماده 27 به سرمایه‌گذار اهل کار، واگذار شده و قرار است شهریورماه به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛بیرانوندامروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  شروع ساخت این مجتمع از سال 85 بود و تا سال 93 در نهایت 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی افزود:از سال 93 تا شهریورماه 94 با اقدامات انجام شده زیرساخت‌سازی مجتمع که برعهده دولت بود به‌صورت کامل انجام شد و با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، بخش زیرساخت‌سازی که تعهد دولت بود افتتاح شد.

بیرانوند تصریح کرد:مجتمع تولید ماهیان سردآبی دوآب سلسله دارای 75 استخر و شش هکتار مساحت است و با پیگیری‌های انجام شده، تعداد 15 استخر (مزرعه) در اختیار مالکان بومی محل قرار گرفته است، در مورد سایر مزرعه‌ها نیز چنین است که 51 درصد سهام مزرعه‌های پرورش ماهی در اختیار سرمایه‌گذار اهل کار قرار گرفته و به عبارتی از طریق ماده 27 به سرمایه‌گذار فروخته شده است و 49 درصد سهام مزرعه‌ها نیز در اختیار فارغ‌التحصیلان کشاورزی و شیلات قرار گرفته است.

وی یادآورشد:مدیریت مجتمع دوآب سلسله به صورت واحد است و در اختیار سرمایه‌گذاری است که 51 درصد سهام را خریداری کرده است و خوشبختانه این سرمایه‌گذار در حال کار است و همه مزرعه‌های پرورش ماهی این مجتمع را نیز با جدیدترین طرح‌ها به‌روزرسانی و مکانیزه کرده است.

 بیرانوند خاطر نشان کرد: برنامه‌ی ما این است که در مورد سایر پروژه‌های اینچنینی شیلات استان نیز از طریق ماده 27 ، راندمان کاری را از طریق واگذاری به سرمایه‌گذار اهل کار که صلاحیت‌های فنی این حوزه را داشته باشد افزایش بدهیم.

بیرانوند تصریح کرد:افتتاح بخش زیرساختی این مجتمع که برعهده دولت بوده است در شهریورماه 94 به‌درستی صورت گرفت زیرا این‌چنین پرو‌ژه‌هایی شامل تعهدات فقط یک بخش نیست بلکه شامل تعهدات دولت و تعهدات بخش خصوصی می‌شود.

وی افزود:در سال 93 میزان تولید ماهیان و آبزیان در استان لرستان 16 هزار تن بود که خوشبختانه در سال 96به میزان 28 هزار تن افزایش یافته است و این میزان باعث شده در زمینه تولید، شیلات استان لرستان رتبه نخست را در سطح کشور کسب کند.

مدیرکل شیلات لرستان  عنوان کرد:در زمینه رشد جذب اعتبار و عملکرد دستگاه نیز توانستیم رتبه نخست را در بین ادارات شیلات استانهای کشور کسب کنیم.

بیرانوند اضافه کرد:در پایان سال 92 مجموع اعتبار شیلات استان لرستان کمتر از یکصد میلیون تومان بوده است در حالی که الان (سال 97) مجموع اعتبارات به 32 میلیارد تومان افزایش یافته است که یک موفقیت مهم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:سرانه مصرف ماهی در سال 93 در استان لرستان نزدیک به چهار و هفت دهم کیلوگرم برای هر نفر بوده است که در حال حاضر به شش و چهار دهم کیلوگرم برای هر نفر افزایش یافته است».

بیرانوند گفت:در خودارزیابی‌ انجام شده توسط سازمان شیلات ایران در سال 96 (ارزیابی عملکرد) اداره کل شیلات استان لرستان توانست از مجموع 2000 امتیاز لحاظ شده همه امتیاز 2000 را کسب نماید که گویای عملکرد موفق مجموعه شیلات استان لرستان است.

این مسئول در مورد پرورش ماهی در قفس نیز خاطر نشان کرد:در سال 93 یک گرم تولید ماهی در قفس نداشتیم اما الان بیش از دو هزار تن پرورش ماهی در قفس در پشت‌ برخی سدها داریم و برنامه این است که این مقدار به بیش از پنج هزار تن افزایش یابد.

وی تاکید کرد: در سال 93 پرورش ماهیان خاویاری در استان نداشتیم؛ در حالی که الان ظرفیت زیرساختی بیش از هزار تن ایجاد شده و برنامه آن است در سالهای آینده، خاویار هم در لرستان تولید شود.

 

نظر شما