سیر قهقرایی ورزش بانوان :

عوامل عمده توسعه و عدم پیشرفت ورزش بانوان در لرستان

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۱۴:۳۴:۰۴
کد خبر: ۷۲۳۸۸۳
عوامل عمده توسعه و عدم پیشرفت ورزش بانوان در لرستان
عوامل ساختاری، فرهنگی و فردی در توسعه و مشارکت زنان در توسعه ورزش لرستان تأثیر زیادی دارد.

 به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان،حضور کمرنگ حامیان مالی از رویدادهای ورزشی بانوان، کم بودن تماشاگران در میدان‌های ورزشی لرستان، کمبود بودجه تخصیصی به ورزش بانوان استان و تمرکز مدیران ورزش استان به چند رشته ورزشی خاص از عوامل ضعف ورزش زنان در استان است. همچنین این کم‌توجهی را می‌توان در حمایت‌¬های برخی مدیران ورزش استان از ورزش قهرمانی بانوان دید. همچنین کم ارزش تلقی شدن موفقیت-‌های بانوان در رسانه¬‌های استان، کند شدن روند پیشرفت ورزش بانوان به دلیل پراکندگی جغرافیایی در استان، تمایل کم هیأت¬‌ها در معرفی ورزشکاران زن نسبت به مردان به تیم‌ملی مشکلات اقتصادی و تبعیض در تخصیص اعتبارات به ورزش بانوان از مشکلات مربوط به بخش ورزش بانوان است؛ بنابراین توجه بیشتر به ورزش بانوان در بخش تأمین بودجه، تقویت بعد عاطفی و روانی زنان ورزشکار و برنامه‌ریزی اختصاصی برای همه رشته‌های ورزشی که بانوان در آنها فعالند، می¬‌تواند برخی از مشکلات ورزش بانوان استان را کاهش دهد. پخش رسانه‌¬ای رویدادهای ورزشی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر توسعه ورزش است تا جایی که از آن به‌عنوان عامل ارتقای صنعت ‌ـ ورزش نام برده می‌شود. از طرف دیگر به دلیل پوشش رسانه‌ای کمتر، ورزش بانوان در لرستان حامیان مالی کمتری نیز دارد. در واقع یکی از مهم‌ترین عناصری که موجب پیوند رویدادهای ورزشی و اقتصاد شده است، حمایت مالی ورزشی است. با توجه به این مسأله، برنامه‌ریزی و تشکیل جلسات روابط‌عمومی سازمان¬‌های ورزشی با رسانه‌ها به‌ویژه تلویزیون، در نظر گرفتن امتیازهایی برای رسانه‌ها و عقد قرارداد برای پوشش رسانه‌ای مسابقات قهرمانی زنان و همزمان تلاش در جذب حامیان مالی می¬‌تواند منافع مالی و روحی زیادی داشته باشد. حضور زنان در ورزش به‌ویژه در سطوح  قهرمانی تا حد زیادی می¬‌تواند جایگاه ویژه‌ای در عرصه بین‌المللی برای کشور و استان ما ایجاد کند. موفقیت برای ورزشکاران یک کشور در رقابت‌های جهانی و المپیکی به‌طور کلی تقویت‌کننده وجهه و اعتبار آن کشور در جهان خواهد شد و اهمیت این نقش در ایران به‌عنوان کشوری در حال توسعه بسیار زیاد است. در استان لرستان نیز زنان می¬‌توانند در ایجاد این وجهه پا به پای مردان تلاش کنند، چرا که این استان با داشتن تنوع جغرافیایی و استعدادهای ورزشی مختلف می¬‌تواند زبان گویای فرهنگ و آداب رسوم ایرانی و اسلامی باشد. حضور زنان ورزشکار در میدان‌های بین‌المللی و در عرصه ورزش قهرمانی نشان‌دهنده اهمیت نقش زن در جامعه‌اش است چرا که او این توانایی را داشته تا نماینده کشور خود باشد و این حضور می‌تواند پایان‌دهنده انتقادهای موجود مبنی بر مهجور بودن زنان در ایران باشد. به‌طور کلی می‌توان گفت که برگزار نشدن رویدادهای بین‌المللی ورزش بانوان به میزبانی لرستان، مشخص نبودن جایگاه ورزش بانوان در نهادهای مردمی و تشکل‌ها، نبود جایگاه اجتماعی برای حضور بانوان در ورزش، گسترش زندگی آپارتمان‌نشینی، پیشرفت‌های ورزشی بانوان سایر استان‌ها در مقایسه با لرستان و تفکر سنتی حاکم بر ورزش بانوان از مهم‌¬ترین موانع برای توسعه ورزش بانوان استان است.

بانوان لرستانی توانسته‌اند با ابزار ورزش، توانایی‌های خود را در عرصه‌های مختلف نشان دهند. بدیهی است این دسته از بانوان در صورت مهیا بودن شرایط می‌توانند در میادین داخلی و خارجی افتخارآفرین باشند، اما امکانات استان در مقابل ظرفیت موجود، ناچیز است.

نزدیک به ۱۵ هزار ورزشکار سازمان‌یافته در بخش بانوان دارد. در ۶ ماهه نخست امسال ۱۸ نفر از بانوان این دیار به اردو‌های تیم ملی فراخوانده شدند که ۸ نفر آنها عضو ثابت تیم ملی هستند.

 

در رده‌های ملی نظیر جودو، والیبال، فوتبال، فوتسال و بدمینتون بانوان ورزشکار لرستانی زیادی حضور داشته و در رقابت‌های ملی و برون مرزی خوش درخشیده‌اند، اما کمبود حمایت و امکانات ورزشی مورد نیاز این قشر از جامعه ورزشی لرستان همواره مورد انتقاد بوده است.

کمترین امکانات در رشته گلف

«زیبا مردانی» مربی و گلف باز معروف لرستانی که بارها در مسابقات استانی و برون استانی و خارج از کشور مقام کسب کرده و هم اکنون مربی تیم گلف نوجوانان لرستانی است، در این باره  به بر نا گفت : امکانات ما در این رشته به هیچ‌وجه خوب نیست و در قیاس با رقبا، زمین تا آسمان تفاوت دارد. با این حال بازهم کنار نمی‌نشینیم و حرف‎های زیادی در میدان مسابقه برای گفتن داریم.

 

وی با اشاره به امکانات نامناسب گلف‎بازهای لرستانی، عنوان می‌کند: چوب‎های ما چینی و از نوع درجه‎ چندم هستند و کیفیت ندارند، اما چون پول خرید چوب‎های باکیفیت را نداریم مجبوریم با آنها بازی کنیم. زمین تمرین هم از زمین‎های استاندارد کوچک‎تر است و اصلاً مناسب تمرین نیست. چاره‎ای نداریم و باید در زمینی تمرین کنیم که وضعیت مشخصی برای بازی ندارد و فقط اسمش زمین

است. مردانی می‌افزاید: مساحت زیادی از زمین منطقه بام خرم‌آباد صرف کاشت بلوط شده است، آن هم در شرایطی که با توجه به فضای سبز و جذابیت این منطقه از شهر خرم‌آباد اگر به زمین گلف اختصاص داده می‌شد، در معرفی و ترغیب شهروندان به گلف بسیار کمک‌کننده بود.

معضل سالن‌های ورزشی تفکیک نشده

مشکلات اکثر هیات‌های ورزشی یکسان است و اغلب به مسائل اقتصادی و مالی برمی‌گردد ولی در رشته شنا که ورزشی پر‌هزینه محسوب می‌شود، فضای لازم برای آن، استخر مناسب است. وجود استخر، این ورزش را انحصاری می‌کند از این جهت که برخلاف دیگر رشته‌ها‌ی ورزشی در هر فضایی امکان تمرین وجود ندارد. با توجه به کمبود وسایل کمک آموزشی شنا و استخر مناسب و به دلیل هزینه‌های نسبتا بالای این ورزش، شهروندان استقبال چندانی از آن نمی‌کنند. بی‌شک توسعه این ورزش به تبلیغات گسترده و حمایت مجدانه اداره ورزش و جوانان نیاز دارد.

با همه ظرفیت‌های موجود، بانوان لرستانی حتی در زمینه اماکن ورزشی هم با کمبودهایی روبه‌رو هستند. به عنوان مثال سالن‌های ورزشی آنها تفکیک نشده و بانوان ورزشکار برای تمرین با مشکلات زیادی مواجه هستند، چون مجزا نبودن سالن‌های ورزشی باعث محدود شدن زمان تمرین بانوان می‌شود.

هزینه‌ بالای سالن‌های خصوصی و وسایل ورزشی هم در استقبال کم بانوان از ورزش بی‌تاثیر نیست. اداره کل ورزش و جوانان باید در زمینه سالن، امکانات و اعتبار ورزشی مستقل برای هیأت‌ها به ورزش بانوان هم توجه داشته باشد.

 

ضعف آموزشی

کارشناس ارشد تربیت بدنی هم در گفتگو با برنا مشکلات فرهنگی را از موانع عمده در توسعه ورزش بانوان لرستانی عنوان می‌کند و می‌گوید: تربیت نیروی انسانی متخصص با برپایی کلاس‌های پیشرفته آموزشی از سوی هیأت‌های ورزشی می‌تواند در توسعه‌ ورزش بانوان موثر باشد.

«مونا احمدی» ادامه می‌دهد: مشکلات ورزش بانوان فقط معطوف به کمبود اماکن و وسایل ورزشی نیست، بلکه ضعف آموزشی و کم توجهی به ورزش بانوان و نبود مربی و داور زن در بعضی رشته‌های ورزشی استان از دیگر مشکلات این قشر ورزشکار است.

وی تاکید می‌کند: بانوان ورزشکار در قالب هیأت ورزشی در کل استان فعالیت ورزشی دارند. از 40 رشته ورزشی، بانوان لرستانی عمدتا در 10 رشته از جمله جودو، هاکی، گلف، رزمی، کاراته، کونگ فو، ووشو، والیبال نشسته، هندبال و تنیس روی میز در عرصه ملی و برون‌مرزی فعالیت ویژه دارند. متولیان ورزشی باید به این نکته توجه داشته باشند. بیشتر بانوان، علاقه‌مند به فعالیت در رشته‌‌های ایروبیک و آمادگی جسمانی هستند و همین علاقه باعث شده که تعداد فعالان و متقاضیان در این دو رشته بیشتر از رشته‌‌های دیگر باشد.

سخن آخر

ورزش بانوان در استان مورد بی‌مهری قرار دارد؛ چراکه بانوان در رشته‌های مختلف ورزشی به فضاهای مستقل آن رشته نیاز دارند، اما با مشکلاتی همچون نبود سالن، گرانی و کمبود امکانات و حمایت نشدن از سوی مسئولان مواجه هستند. اکثر اماکن ورزشی اداره‌ کل ورزش و جوانان استان معمولا در سانس قبل از ظهر در اختیار بانوان قرار دارد که این مساله حضور فعال و مداوم بانوان برای تمرینات ورزشی را با مشکل مواجه می‌کند.

شاید بهترین راهکاری که بتوان ورزش بانوان را از بن‌بست خارج کرد، این باشد که مدیرکل ورزش و جوانان استان به درددل‌های بانوان ورزشکار و مسئولان ورزش بانوان هیأت‌های ورزشی گوش دهد و پس از بررسی همه جوانب از قبیل فعالیت‌های انجام شده و همچنین کم‌کاری‌های احتمالی، به رفع معضلات ورزش بانوان لرستان بپردازد. بی شک بانوان ورزشکار لرستانی دارای ظرفیت‌های فراوانی هستند که در صورت مهیا بودن شرایط، افتخارات زیادی برای استان عزیزمان کسب خواهند کرد.

    اهمیت ورزش بانوان

طبق تحقیقات انجام شده و با مقایسه‌ای بین زنانی که در منزل کار می‌کنند و زنانی که بیرون از منزل مشغول به کار هستند، مشخص شده که زنان خانه‌دار نیز فعالیت بدنی‌شان کاهش پیدا کرده است، زیرا کارهایی مثل شستن لباس و جارو کردن که در طول روز منجر به فعالیت بدنی می‌شد، امروزه با ماشینی شدن این کارها موجب کم شدن تحرک و حتی بروز افسردگی شده است. کم تحرکی منجر به تعریق نکردن شده و مواد سمی به جای دفع شدن در بدن افراد انباشته می‌شود و در نهایت منجر بروز افسردگی می‌شود. با توجه به کمبود امکانات و گرانی تجهیزات مورد نیاز ورزش نمی‌توان انتظار داشت که حتی علاقه‌مندان به ورزش و فعالیت‌های ورزشی هم حضور پررنگی در این عرصه داشته باشند. بی‌شک سلامت زنان در خانواده نقش قابل توجهی خواهد داشت، بر همین اساس توسعه زیرساخت‌های ورزشی نیاز اساسی بانوان جامعه است.

گزارش محمود داودی نژاد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز