مسابقات قهرمانی کشور ورزش زورخانه‌ای در اردبیل برگزار می‌شود

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۱۴:۰۶:۲۲
کد خبر: ۷۲۴۲۹۹
مسابقات قهرمانی کشور ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی٬ مهرماه امسال به میزبانی استان اردبیل برگزار می‌شود.

به گزارش برنا،همایش گرامیداشت روز بسیج ورزشکاران و ترویج فرهنگ پهلوانی زورخانه ای با همکاری اداره کل ورزش وجوانان استان ، سازمان بسیج ورزشکاران استان و شهرستان و اداره ورزش و جوانان شهرستان اردبیل، هیئت زورخانه ای و پهلوانی و هیئت همگانی استان و شهرستان اردبیل با حضور پر شور بسیجیان و ورزشکاران در زورخانه علی ابن ابی طالب برگزارشد.

همایش همزمان با زمان ملکوتی اذان مغرب به افق اردبیل شروع شد و مسئولین استانی و شهرستانی به همراه ورزشکاران و بسیجیان با اقتدا به امام جماعت حجت الاسلام قنبری نماز جماعت را در داخل گود زورخانه بر پا داشتند.
حجت الاسلام نوری مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان اردبیل در خصوص نامگذاری این روز بزرگ گفت: هفده شوال روزی است که حضرت علی با عمروبن عبدود پهلوان معروف عرب مبارزه کرد و او را شکست داد و پرچم اسلام را سر بلند و پرچم کفر را واژگون ساخت ، به همین دلیل این روز را به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامیده اند.
در این جنگ حضرت علی(ع) پس از شکست دادن عمروبن عبدود به طرف او رفت تا سرش را از بدنش جدا کند که عمرو آب دهان خود را به صورت مبارک مولی الموحدین انداخت ؛ حضرت از جای خود برخاست و مقداری در میدان جنگ قدم زد سپس به سمت او رفت ،
عمرو علت این کار را جویا شد حضرت گفت:
آن لحظه که آب دهانت را به صورت من انداختی من را غضب گرفت نمی خواستم تو را به این حالت بکشم ؛ مقداری قدم زدم تا آرام شوم و تو را به خاطر خداوند لا شریک له بکشم.
به دلیل این پهلوانی ، ایثار، شجاعت و از خود گذشتگی این روز را به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامیده اند.
در ادامه برنامه گروه تواشیح سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل با مداحی و تواشیح خوانی در مدح و منقبت حضرت علی (ع)، این روز را گرامی داشتند.
به همین مناسبت از خانواده شهدای ورزشکار شهید اسماعیل اعلمی و شهید خدابخش غفاری و همچنین از طاهر زارعی ورزشکار بدن سازی که مدال قهرمانی پاورلفتینگ خود را به خانواده شهید مدافع حرم هاشم دهقانی نیا اهدا کرده بود و بهروز شکری رئیس هیئت زورخانه ای و پهلوانی شهرستان خلخال تجلیل بعمل آورد.
در بخش پایانی همایش، ورزشکاران ورزش زورخانه ای مراسم و آئین سنتی این ورزش پهلوانی را اجرا کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز