صنعت و معدن یزد، ۲ بازوی توسعه اقتصادی در سرزمین معجزه الهی

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۱۳:۳۸:۱۳
کد خبر: ۷۲۵۱۷۸
صنعت و معدن یزد، ۲ بازوی توسعه اقتصادی در سرزمین معجزه الهی
یزد همانند بسیاری از مناطق مرکزی ایران به دریا دسترسی ندارد و کمتر هم تحت تاثیر ابرهای باران زا از جنوب شرق، غرب و شمال کشور قرار دارد، به این دلیل سرزمینی کم آب است، با این وجود به دلیل تنوع اندیس های معدنی و تولید انواع کالای صنعتی،آن را سرزمین معجزه الهی می دانند.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛با توجه به اقلیم حاکم بر این منطقه، یزد مردمانی پرتلاش، قانع و آینده نگری دارد و با بهره گیری از فناوری روز در دولت تدبیر و امید برای توسعه همه جانبه و پایدار استان بی وقفه تلاش می کنند.

آنها با این ویژگی ها، این سرزمین تاریخی را با حدود 2 میلیارد تن ذخیره به دومین استان معدنی و چهارمین استان توسعه یافته صنعتی ایران تبدیل کرده اند.

مهمترین صنایع استان سرامیک و کاشی است که عمدتا در دشت یزد - اردکان قرار دارد و تعدادی از این واحدها هم در دیگر نقاط استان پراکنده است و یزد با 54 درصد تولید این محصول از این لحاظ در رتبه نخست کشور قرار دارد.

همچنین یزد در بخش صنایع نساجی ایران با 25 درصد تولید در جایگاه دوم قرار دارد و در بخش تولید فولاد نیز در میان 31 کشور در جایگاه سوم است.

واحدهای معدنی یزد با تامین 33درصد خوراک فولاد کشور در رتبه اول قرار دارد و هشتمین استان صادرکننده محصولات غیرنفتی محسوب می شود.

در یزد بیش از 50 نوع اندیس معدنی مانند سنگ آهن، سرب و روی، اورانیوم، خاک های صنعتی، باریت و ... وجود دارد و در سه هزار و 700 واحد تولیدی و صنعتی آن بیش از 800 نوع محصول تولید می شود.

به گفته مسئولان سازمان صنعت ، معدن و تجارت (صمت) یزد، این استان در آینده نزدیک از لحاظ تولید سنگ آهن، خاک های صنعتی و باریت رتبه نخست را از آن خود خواهد کرد.

همچنین از یزد با عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان یاد می شود، و از آن با عنوان شهر بادگیرها، دوچرخه‌ها ، قنات ها، قنات ،قناعت و ... هم یاد می کنند.

در این منطقه ظرفیت‌‌های اقتصادی و زمینه سرمایه‌‌ گذاری زیادی در بخش‌ های صنعتی، معدنی، کشاورزی، تجارت، بازرگانی و گردشگری نهفته که تاکنون تنها بخشی از آن استفاده شده است.

عمده این پیشرفت ها مدیون تلاش شبانه روزی بخش خصوصی استان است که عمده اشتغال صنعتی و معدنی را در اختیار دارد.

هم اکنون 3 هزار و 700 پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی 80هزار میلیارد ریال و با حدود یکصد هزار اشتغال صنعتی در استان وجود دارد .

یزد با 1.3 درصد جمعیت کشور ، به لحاظ تولید صنعتی 4.4 درصد سهم تولید این بخش را در اختیار دارد .

هم اکنون 47 درصد اشتغال استان مربوط به صنعت و معدن است در حالی که میانگین این عدد در کشور 32 درصد است.

در این بخش ، سهم صنعت کشور در سال های 95 و 96 از 31.9 درصد به 32 درصد افزایش یافت،این رقم در یزد از 45.4 درصد به 46.6 درصد رسید.

در عین حال سهم اشتغال بخش خدمات یزد با وجود افزایش سهم اشتغال آن در کشور ، از 46.3 به 44.9 درصد کاهش یافت.

افزایش سهم صنعت و معدن ناشی از حضور مستمر بخش خصوصی در این عرصه است که به دور از مسائل حاشیه ای، در حوزه تولید و اشتغال فعالیت دارند.

**راهبرد اصلی دولت حمایت از بخش خصوصی است

تقویت بخش خصوصی از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در صدر اولویت ها قرار گرفت و توجه خاصی به این بخش شد .

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دلیل علی زینی وند ، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری معتقد است ، در شرایط امروز و با توجه به نگرانی ها در حوزه بین الملل ، بخش خصوصی می تواند نجات دهنده باشد و همه فعالیت ها با محور این بخش انجام شود.

وی با بیان اینکه راهبرد اصلی دولت حمایت و تقویت بخش خصوصی است، اظهار کرد: باید بخش خصوصی را بیشتر وارد میدان کرد .

وی تاکید کرد: باید هیات ‌های تجاری را جایگزین هیات‌های دولتی در سفر های خارجی کنیم، قطعا زمینه رفع مشکلات ناشی از تهدیدها، تحریم‌ها و تصمیم‌های آمریکا رفع می‌شود.

وی می گوید: امروز اگر بخواهیم به صورت فنی به مساله رفع مشکل ناشی از تحریم ها نگاه کنیم باید بخش خصوصی ایران و استان در کشور های مختلف حضور پیدا کند و با فعالان بخش‌ خصوصی آن کشورها به گفت‌ و ‌گو و مذاکره بپردازند .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز