عضو شورای ملی زعفران ایران مطرح کرد؛

زعفران افغانستان، بلای جان طلای سرخ ایران

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۰۸:۴۱:۱۵
کد خبر: ۷۲۸۱۹۲
زعفران افغانستان، بلای جان طلای سرخ ایران
طلای سرخ ایران دیگر تلاءلو و فروغ گذشته را ندارد. این را از حرف های دلسوزان و دغدغه مندانی می توان دریافت که سال های سال سرمایه خود را بدون هیچ گونه چشمداشتی در این آوردگاه آوردند و با این حال هر روز سنگی جدید جلوی پایشان گذاشته می شود.

از داستان قدیمی و تکراری بسته بندی زعفران فله ای ایران به نام اسپانیا بگیرید تا قد علم کردن رقیب جدید ایران در کشور افغانستان که بدون هیچ مشکلی در تعرفه گذاری، این محصول ارزشمند را به کشورهای همجوار صادر می کند، در زمره مهم ترین درد و دل های عاشقان تولید و خدمت کشورمان است. فرهاد سحرخیز شاید یکی از این تولیدکنندگان باشد که کارخانه آبا و اجدادی اش، این روزها نه تنها شهره شهر است بلکه به مهم ترین برندهای جهانی حوزه زعفران نیز تنه می زند. یک هفته بعد از گرامیداشت روز صنعت و معدن، خبرنگاران و اصحاب رسانه مهمان کارخانه سحرخیزی ها شدند تا از نزدیک در جریان روند کاری این مجموعه نمونه تولیدی قرار گیرند.

عضو شورای ملی زعفران ایران در حاشیه این بازدید به جمع خبرنگاران آمد و گفت: نکته مهمی که در برندسازی یک کسب وکار باید به آن توجه کرد، بحث صداقت با مشتری است که این امر در محصولات مهم صادراتی مانند زعفران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فرهاد سحرخیز ادامه داد: هرچند زعفران در ایران تولید می‌شود، اما با برندسازی که اسپانیا ایجاد کرده، زعفران این کشور را به‌نام خودش به‌فروش می‌رساند، متأسفانه نام طلای سرخ ایرانی هر روز کمرنگ‌تر می‌شود، با توجه به‌تعرفه 38 درصدی هند برای واردات زعفران ایرانی و تعرفه صفر این کشور برای واردات از افغانستان در موارد بسیار زعفران ایرانی به‌برخی از کشورهای دیگر برده و از آنجا صادر می‌شود.

وی اظهارکرد:در راستای کیفیت و سلامت محصولات،این مجموعه برآن شد که علاوه بر زعفران در حوزه نبات نیز وارد عرصه تولید شود تا به جای محصول نبات ناسالم که مواد افزودنی خطرناک به آن ها اضافه می شود و بعضا قیمت پایین تری دارد،نباتی سالم و در بسته بندی زیبا تر به مشتری تحویل دهد.

وی ادامه داد:به هر قیمت نباید اشتغال های ناسالم را حفظ کرد و حفظ اشتغال های زیر پله ای به معنای ضرر رساندن به سلامت جامعه میباشد که البته در این مورد ،مالیات های اضافه باعث رشد شغل های زیر پله ای نیز میشود.

سحرخیز با تاکید بر اینکه  قانون 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده با توجه به‌ اوضاع اقتصاد کشور باید اصلاح شود تا تولیدکننده داخلی بتواند تولیدات بهتر با کیفیت‌تری داشته باشد؛ افزود: دستگاه‌های دولتی مصوبات دولت را اجرا نمی‌کنند و فشار بیمه‌ای و مالیاتی بیشتر بر روی بخش خصوصی تمرکز دارد، این موضوع بیشتر به‌بازار صدمه وارد می‌کند.

عضو انجمن نبات سالم ایران ادامه داد: تدوین، اصلاح و اجرایی کردن استاندارهای اجباری در کشور باید سرعت بیشتری بگیرد چراکه نوسانات ارز صادرات محصولات زعفرانی را تحت تاثیر قرار داده، به‌طوری که صادرات را متوقف کرده است. همچنین با توجه به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد،انتظار میرود، دولت و مسئولین از واحدهای تولیدی که توان رقابت با سایر واحدهای تولیدی خارجی را دارند، حمایت کنند. 

وی در خصوص بحث صادرات تصریح کرد:نگاه در تولیدات باید بر تولید محصول با ارزش افزوده و عدم خام فروشی باشد که این مهم نیازمند همکاری بخش های دولتی و خصوصی که به نوعی درگیر صادرات هستند و یک عز ملی میباشد.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد:تولید محصولات با ارزش افزوده باعث شد در بحث زعفران،شرکت سحرخیز با برای دومین سال پیاپی جایزه طعم برتر که هر ساله در کشور بلژیک برگزار میشود را تصاحب کند.

خبرنگار: امیرمهدی مقیم یزدی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز