مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان:

اهمیت و جایگاه فردوسی و شاهنامه در زندگی لرستانی ها /کمت و خرد ورزی موجود در شاهنامه همان حکمت ایرانی است

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۱۲:۰۶:۲۵
کد خبر: ۷۲۸۸۸۸
اهمیت و جایگاه فردوسی و شاهنامه در زندگی لرستانی ها /کمت و خرد ورزی موجود در شاهنامه همان حکمت ایرانی است
حجت الاسلام حمید رضا حنان گفت : فردوسی در شاهنامه به سیر و سلوک در وحدت وجود پرداخته و از همین روی باید گفت که روح حاکم بر شاهنامه توحید است .

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛حجت الاسلام حنان در مراسم شبی با شاهنامه که به همت انجمن شاهنامه پژوهی و انجمن علمی آموزشی دبیران ادبیات استان و با همکاری موسسه ی فرهنگی و هنری خرد سرای فردوسی مشهد ،  در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم آباد برگزار شد ، اظهار کرد : یکی از مهمترین شاخصه های فکری و اندیشه ای  فردوسی که موجب شده وی از سایر شعرا متمایز و ممتاز باشد ، خرد ، خرد ورزی و حکمت این شاعر بزرگ است که در جای جای شاهنامه به چشم می خورد .

اوبا بیان اینکه فردوسی مساله ی خردورزی و حکمت را یک ودیعه ی الهی به شمار می آورد ، افزود : در شاهنامه فردوسی منشاء تمام خوبی ها ، پیروزی ها و نیکی ها خرد و خردورزی است و می توان اینگونه نتیجه گرفت که شرط موفقیت و پیروی یک جامعه حاکمیت خرد و خرد ورزی است .

حجت الاسلام حنان تصریح کرد : حکمتی که فردوسی به آن وصف شده رابطه اش با فلسفه را می توان رابطه ی عموم و خصوص مطلق نامید به این جهت که هر حکمتی نوعی فلسفه است و در مقابل هر فلسفه ای را نمی توان حکمت دانست و فلسفه های که می توان آنها را حکمت نامید ، فلسفه های اشراقی ، اخلاقی و ایمانی هستند و در مقابل فلسفه ی عقلی و استدلالی در دایره ی حکمت قرار نمی گیرد .

او  با تاکید بر این نکته که حکمت و خرد ورزی موجود در شاهنامه همان حکمت ایرانی است ، خاطر نشان کرد: حکمت و خرد ورزی موجود در شاهنامه همان حکمت ایرانی است که مبتنی بر فلسفه و حکمت اشراقی است و فلسفه و حکمت اشراقی نیز بر شهود عملی و اخلاقی استوار است که بالاترین مرتبه ی علمی به شمار می رود و به معنای حضور در عالم مجردات و سیرو سلوک در وحدت وجود است و این نشان می دهد که فردوسی در وحدت وجود سیر و سلوک کرده و از همین روی باید گفت که روح حاکم بر شاهنامه توحید است .

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی  لرستان  بیان کرد: اندیشه ی فردوسی تلفیقی از اندیشه ی ایرانی و اندیشه ی اسلامی است که بهترین راهکار برای مقابله با هرگونه تهاجم فرهنگی به شمار می رود و باید گفت آنانی که شاهنامه را مقابل دین قرار می دهند نه طعم و مزه ی آیات و راوایات را چشیده اند و نه طعم و مزه ی شاهنامه با جان و دل احساس کرده اند .

حجت الاسلام حنان یادآورشد : با توجه به اهمیت و جایگاه فردوسی و شاهنامه در زندگی ما ایرانی ها و به خصوص لرستانی ها ، بر آن شدیم که انجمن شاهنامه پژوهی را در مرکز استان ایجاد نماییم تا فعالیت های این حوزه با وحدت رویه بهتری دنبال شود .  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز