بازسازی ارگ تاریخی روستای اعلاء سمنان

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۱۵:۰۴:۳۰
کد خبر: ۷۲۹۴۱۹
بازسازی ارگ تاریخی روستای اعلاء سمنان
رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: مرحله جدید مرمت ارگ تاریخی روستای اعلاء شهرستان سمنان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، حمیدرضا دوست محمدی بااعلام این خبر افزود: مرمت این بنای تاریخی شامل تکمیل مرمت‌ بام و حفاظت کالبدی اثر، تکمیل آجر فرش بام، نصب آب‌روهای چوبی و حفاظ‌های موقت فلزی در بنا است.

وی گفت: در سال‌های اخیر مرمت‌هایی توسط این اداره با هدف استحکام‌بخشی و نجات‌بخشی سازه‌ای و کالبدی بام در ارگ اعلاء انجام شده است.

دوست محمدی با اشاره به اینکه به دلیل حفاظت نشدن از بنا توسط مالکین و متولیان حوزه روستائی و بلاتکلیف بودن بنا از لحاظ کاربری، آسیب‌هایی به مرمت‌های گذشته بنا وارد شده است، خواستار تعیین تکلیف حفاظت و کاربری بنا توسط مالکان و متولیان موقوفه ارگ شد.

وی، تعیین تکلیف حفاظت و کاربری بنا را در مرمت و احیاء کامل این بنای تاریخی موثر دانست و گفت: بنای ارگ اعلاء با قابلیت کاربری فضاهای کارگاهی و فروشگاهی صنایع‌دستی و ایجاد فضای بوم گردی و با تلاش و پیگیری مضاعف مسئولین حوزه روستایی می‌تواند به عنوان یکی از محرک‌های توسعه گردشگری روستای اعلاء مطرح شود.

وی یادآوری کرد: بنای تاریخی ارگ اعلاء سمنان در محله روستای اعلاء از توابع بخش مرکزی شهرستان سمنان قرار دارد و از بناهای تاریخی به یادگار مانده از دوره قارجاریه بوده و در مالکیت بخش خصوصی و وقفی است.

همچنین رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: مرمت اضطراری خانه تاریخی امیر اعظم شاهرود به اتمام رسید. 

حمیدرضا حسنی افزود: در این مرحله از مرمت کار پی‌بندی و اجرای مجدد تزئینات ایوان، بازسازی ستون فرو ریخته شده، طاق زنی، مرمت سقف و مرمت ناودان‌ها انجام شد. 

وی گفت: این خانه تاریخی با همکاری متولیان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌تواند به عنوان موزه تاریخ قومس، موزه قاجار، کتابخانه و یا نگارخانه کاربری داشته باشد و پذیرای پژوهشگران، علاقمندان به تاریخ و گردشگران در شاهرود شود.

خانه تاریخی امیراعظم، دارای نمای آجری با سقف شیروانی به سبک معماری دوره قاجار است که در ورودی شهر از سمت شمال خودنمایی می‌کند. درخت کاج مطبق کهنسال و شادابی نیز در حیاط این خانه قرار دارد. امیر اعظم مشهورترین حاکم ایالت قومس (استان سمنان) بوده و خاندان عضدی شاهرود از اعقاب وی هستند. امیریه شاهرود و باغ امیر سمنان متعلق به دوره حکومت وی بوده و به همین مناسبت به اسم وی نامیده شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز