۶۰ درصد کودکان کار و خیابانی از اتباع خارجی هستند

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۱۸:۲۳:۰۸
کد خبر: ۷۲۹۹۰۴
۶۰ درصد کودکان کار و خیابانی از اتباع خارجی هستند
مدیرکل دفتر آسیب‌های سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۶۰ درصد کودکان کار و خیابانی از اتباع خارجی هستند گفت: بسیاری از کودکان کار به عنوان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده‌اند.

به گزارشبرنا از اراک، رضا جعفری ظهر امروز در جریان افتتاح پروژه‌های شهرستان اراک، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تکلیفی که در برنامه ششم توسعه برعهده بهزیستی قرار دارد، بهزیستی به‌عنوان مرجع اصلی کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی، چند سیاست بنیادین را سرلوحه برنامه‌ها و اقدامات خود قرار داده است.

وی افزود: در گام نخست توسعه مراکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بیش از 50 هزار نفر بود که توانستیم با حمایت دولت و سازمان برنامه و بودجه، سال گذشته 150 مرکز اورژانس اجتماعی در کشور افتتاح کنیم.

مدیرکل دفتر آسیب‌های سازمان بهزیستی تصریح کرد: در حدود یک‌هزار و 300 کارشناس و مددکار اجتماعی و روانشناس تخصصی پذیرش کردیم که امیدواریم بتوانیم در این مسیر گام‌های اساسی برداریم.

جعفری بیان کرد: طلاق در جامعه با یک شیب ملایم رو به گسترش است، در این راستا سامانه کاهش طلاق را با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، قوه قضائیه و وزارت کشور آغاز کردیم که استان مرکزی هم یکی از استان‌هایی است که آمار طلاق در آن زیاد است.

وی با اشاره به ساماندهی کودکان کار و خیابانی، گفت: در گذشته مرکز شبانه‌روزی کودکان خیابانی وجود داشت که درحال حاضر سعی بر این داشتیم که مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده را ایجاد کنیم تا بتوان توانمندسازی را در خانواده‌ها ایجاد کرد.

مدیرکل دفتر آسیب‌های سازمان بهزیستی عنوان کرد: 60 درصد کودکان کار و خیابانی از اتباع خارجی هستند که از اتباع خارجه تقاضای ساماندهی این کودکان غیربومی را داشتیم، همچنین در استان مرکزی هم بسیاری از این کودکان از کودکان مهاجر هستند که به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند و به عنوان یک کانون آسیب باید در رابطه با آن اقدامات لازم را انجام داد.

جعفری خاطرنشان کرد: عدم مسئولیت‌پذیری خانواده ‌ها سبب شده تا کودکان  برای کسب درآمد به خیابان‌ها کشانده شوند که در بحث توانمندسازی این خانواده‌ها سازمان بهزیستی برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.

وی اضافه کرد: از جمله وظایف دفتر آسیب‌های بهزیستی احصاء، شناسایی و اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی شایع و درحال شیوع و تنظیم سازوکارها و استراتژی‌های مداخله‌ای اثر بخش در راستای مقابله با آن، مدیریت و ساماندهی اقدامات تخصصی مددکاری اجتماعی درراستای شناسایی، توانمندسازی و ارتقا کیفیت زندگی کودکان خیابانی است.

مدیرکل دفتر آسیب‌های سازمان بهزیستی تصریح کرد: آمارها حاکی از این است که بسیاری از کودکان کار به عنوان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده‌اند که باید در این راستا آموزش مدنظر قرار بگیرد.

 

نظر شما