رییس صنعت و معدن استان مرکزی :

طرح شناسایی ظرفیت تولید ملی در حال انجام است

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۱۳:۱۸:۵۱
کد خبر: ۷۳۰۶۵۹
طرح شناسایی ظرفیت تولید ملی در حال انجام است
رییس صنعت و معدن استان مرکزی گفت: در حوزه معدن طی سال گذشته هزار و ١٠٠ گروه محصول صادر شده و در واقع صادرات غیرنفتی ٢٥ درصد رشد داشته است .

به گزارش برنا از اراک ، محمدرضا حاجی پور در جشن بزرگداشت روز صنعت و معدن استان مرکزی با اشاره به فعالیت و استقرار ٢ هزار و ٦٥٧ واحد صنعتی در استان بیان کرد: استان مرکزی در حوزه صنعت دارای ٢٤٨ طرح نیمه تمام با سرمایه گذاری ٢ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان است که امید است در جهت توسعه اقتصادی استان تکمیل و بهره برداری شود .

وی با اشاره به نامگذاری سال ٩٧ تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی گفت: طرح شناسایی ظرفیت تولید ملی در حال انجام است.

حاجی پور با بیان اینکه استان مرکزی از نظر تنوع صنعت رتبه نخست کشور و در بحث اشتغال رتبه ششم کشور را داراست، بیان کرد: روند استقرار شرکت های دانش بنیان در استان مرکزی صعودی بوده است به شکلی که از رتبه دهم در سال ٩٤ در سال ٩٦ به جایگاه پنجم کشور دست یافته ایم .

وی اضافه کرد: در بحث صدور پروانه تحقیق و توسعه نیز روند رو به رشد حاصل شده است به شکلی که رتبه ٢٨ استان در صدور پروانه امروز به رتبه نخست رسیده است و سال گذشته نیز رشد ٨٨ درصدی حاصل شده است .

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به صدور ٢٣٧ پروانه بهره برداری و ٧١٠ پروانه تاسیس واحد صنعتی در سال گذشته درخصوص فعالیت های حوزه معدن افزود: در این حوزه توجه به اکتشاف و توسعه زیرساخت های معدنی در دستورکار قرار گرفته است به شکلی که سال گذشته ٧٩ فقره پروانه بهره برداری با رشد ٤٤ درصدی حاصل شد و با توجه به شرایط و تاکید مقام معظم رهبری بر جایگزینی معدن به جای نفت توسعه معادن مدنظر است .

وی رشد سرمایه گذاری در حوزه معدن در سال گذشته را همراه با ١٧٢ درصد و صدور پروانه اکتشاف را با ٥٢ درصد افزایش دانست و گفت: در حوزه معدن در سال گذشته هزار و ١٠٠ گروه محصول صادر شده و در واقع صادرات غیرنفتی ٢٥ درصد رشد داشته است .

حاجی پور با اشاره به فعالیت کارگروه ستاد رفع موانع تولید که ١٣٨ جلسه با هزار و ٥٩١ مصوبه تشکیل داده و تاکنون ٦٦١ مصوبه آن اجرایی شده است، بیان کرد: وضعیت صنایع بزرگ استان مرکزی نیز در کارگروه ملی رفع موانع تولید نیز در حال پیگیری است .

وی اضافه کرد: در بحث طرح رونق تولید در سال گذشته عملکرد خوبی به انجام رسید به شکلی که ٩٩١ مورد پرداخت تسهیلات بانکی با رقم ٨٩٥ میلیارد تومان انجام شد که ٣٥٤ مورد از تسهیلات از طریق سامانه بهین یاب ثبت نام داشته اند .

حاجی پور با اشاره به نوسانات ارزی که فشارهای بسیاری در بحث کمبود مواد اولیه وارداتی به بخش صنعت وارد کرده است، افزود: علاوه بر مشکلات و نوسانات قیمت ارز در اثر قطعی برق نیز واحدهای تولیدی متحمل خسارت شده اند که در این راستا با مسئولان امر مذاکرات لازم انجام خواهد شد .

وی اضافه کرد: تشدید تحریم ها نیز چالش هایی را برای بخش صنعت به همراه خواهد داشت و باید در این راستا کشور ثالث را مورد نظر قرار داد .

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به مرکز داوری که مورد نظر اتاق بازرگانی استان مرکزی است، عنوان کرد: این مرکز در راستای رفع معارضات و اختلاف نظرها شکل خواهد گرفت .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز