ثبت ۱۰ میراث مستند ایران در حافظه جهانی یونسکو

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۱۴:۱۹:۳۷
کد خبر: ۷۳۰۷۰۷
ثبت ۱۰ میراث مستند ایران در حافظه جهانی یونسکو
عضو کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو گفت: 10 میراث مستند از ایران تا پایان سال 2017 میلادی در فهرست بین المللی حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، سوسن اصیلی روز چهارشنبه در نخستین کارگاه آموزشی حافظه جهانی یونسکو در همدان  گفت : شاهنامه بایسنقری، وقف نامه ربع رشیدی، مجموعه اسناد تشکیلات اداری دوره صفویه آستان قدس رضوی، التفهیم اثر ابوریحان بیرونی، خمسه نظامی، ذخیره خوارزمشاهی، مجموعه برگزیده نقشه های دوره قاجار، کلیات سعدی، المسالک و الممالک اصطخری و جامع التواریخ میراث مستندی هستند که در حافظه جهانی ثبت شده اند.

وی اضافه کرد: از همدان وقفنامه ربع رشیدی شامل وصیت خواجه رشید الدین فضال الله به پسرانش درباره شرایط وقف و نحوه مصرف آن است که در سال 2007 میلادی در فهرست بین المللی حافظه جهانی به ثبت رسیده است.

اصیلی اظهار داشت: جامع التواریخ اثر دیگری از حکیم همدانی خواجه رشید الدین فضل الله است که در سال 2017 میلادی در فهرست بین المللی حافظه جهانی جای گرفته و اکنون در کاخ موزه گلستان نگهداری می شود.

عضو کمیته ملی حافظه جهانی یونسکو گفت: میراث مستندی که در حافظه جهانی ثبت می شوند، قابل دسترسی برای تمام ملت های جهان خواهند بود و بهترین راه برای معرفی تاریخ و تمدن بشری به جهانیان هستند.

اصیلی، منقول بودن، ویژگی مادی، قابلیت نگهداری و آرشیو کردن را از ویژگی های میراث مستند دانست و گفت: این آثار باید قابلیت تکثیر داشته باشد و در یک فرایند مستند سازی به وجود آمده باشد.

حافظه جهانی عنوان برنامه از یونسکو است که در سال 1992 با هدف افزایش آگاهی همگانی و حفاظت پایدار و دسترسی جهانی به میراث مستند بشر راه اندازی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز