محرومیت زدایی از مارگون در سایه مشارکت خیرین و دولت

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۱۳:۲۰:۳۲
کد خبر: ۷۳۲۰۵۳
محرومیت زدایی از مارگون در سایه مشارکت خیرین و دولت
اجرای طرح های عمرانی ،خدماتی و اقتصادی ریز و درشت با مشارکت خیرین ، بانک ها و سایر موسسه ها و نهادهای خیریه در مناطق مختلف و روستاهای دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد چند سالی است که کام مردم محروم این مناطق را شیرین کرده است.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ حضور و مشارکت خیرین ، موسسه ها و نهادهای مختلف در شرایطی که دولت با کمبود منابع مالی در حوزه های گوناگون مواجه است در محرومیت زدایی از مناطق محروم ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار می رود.

حوزه بهداشت و درمان که همواره یکی از نیازهای اساسی و دغدغه جدی و تا حدودی مغفول مانده مردم به ویژه در روستاها و مناطق محروم محسوب می شود از جمله حوزه هایی است که خیرین در آن مشارکت داشته اند که تاکنون نتایج امیدوارکننده ای به دنبال داشته است.

مشارکت در ساخت افزون بر 400مرکز درمانی در نقاط مختلف کشور بخصوص در استان های محروم و کمتربرخوردار خود موید ضرورت توجه ویژه خیرین و همراهی آنان با دولتمردان در پاسخگویی به این نیاز مغفول مانده مردم بوده است.

راه اندازی خانه بهداشت روستای جوبریز مارگون بویراحمد با مشارکت بانک انصار، سپاه فتح و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مصداق عینی و یکی از صدها طرح خیرسازی است که در سایه تعامل ، مشارکت و هماهنگی و همدلی مادی و معنوی این دستگاه ها به ثمر نشسته است.

روستای جوبریز با جمعیتی حدود 462 نفر از توابع بخش 20هزار نفری مارگون در فاصله حدود 80 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.

این طرح بهداشتی و درمانی در زمینی به مساحت 390 متر مربع و با اعتباری افزون بر یک ملیارد و 300 میلیون ریال و ظرف کمتر از 6 ماه به بهره برداری رسید.

مدیرحوزه محرومیت زدایی بانک انصار کشور در این زمینه تاکید کرد: کهگیلویه وبویراحمد یکی از استان هایی است که بیشترین تعامل، همکاری و پیگیری برای اجرای طرح های عمرانی ، اقتصادی و خدماتی را داشته است.

محمود کربی اظهار داشت: هم اینک افزون بر 40 طرح محرومیت زدایی توسط این بانک در سراسر کشور در حال اجراست.

کربی افزود: این طرح ها در حوزه های گوناگون مدرسه سازی، خانه های بهداشت و مراکز بستردرمانی و همچنین طرح های اشتغالزایی است.

وی افزود: بانک انصار علاوه بر مشارکت در طرح های عمرانی واقتصادی در کارهای خیرخواهانه اجتماعی و فرهنگی نیز مشارکت فعال داشته و تاکنون تهیه بیش از یک هزار مورد جهیزیه نوعروسان در مناطق محروم کشور را به صورت مشارکتی تقبل کرده است.

وی یادآور شد: همچنین تاکنون بیش از 2هزار و 60 زندانی جرائم غیرعمد با مشارکت و همکاری بانک انصار در سراسر کشور از بند زندان رهایی یافته اند.

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: در مدت کمتر از 6 ماه سومین طرح حوزه بهداشت با مشارکت بانک انصار و مجموعه سپاه در مناطق محروم این استان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

سردار یدالله بوعلی با بیان اینکه بهره برداری زودهنگام از این طرح ها در سایه تعامل بین بخشی و مشارکت جدی دانشگاه علوم پزشکی رقم خورده است، افزود: انجام این طرح ها در این مدت و تعامل و همکاری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت بویراحمد در این راستا باید الگویی برای سایر دستگاه های مختلف شود.

وی ابراز داشت: مشارکت و حضور سپاه در کارهای عام المنفعه و محرومیت زدایی در چندین سطح انجام می شود که حرکت های اردوهای جهادی در حوزه های گوناگون و مشارکت در ساخت طرح های عمرانی و خدماتی از جمله این اقدام هاست.

سردار بوعلی ادامه داد: رویکرد و جهت گیری دستگاه های مختلف اجرایی در طرح های مشارکتی بهترین و مناسب ترین راهبرد در شتاب بخشی و اجرای زودهنگام آنها در شرایطی که دولت با کمبود و بحران منابع مالی مواجه است.

امام جمعه مارگون نیز گفت: در شرایطی که دولت با کمبود منابع مالی دست و پنجه نرم می کند یکی از بهترین راهکارهای مناسب برای تسریع در اجرای طرح های عمرانی و ارایه خدمات بهتر و مطلوب به مردم به ویژه مناطق محروم استفاده از ظرفیت نهادها وموسسه های خیریه از جمله بانک هاست.

حجت الاسلام رحم الله خواجه پور افزود: در بخش مارگون و حتی دورترین و محروم ترین نقطه آن آثار و نتایج مثبتی از همکاری و مشارکت نهادهای خیریه و بانک ها با برخی دستگاه های اجرایی قابل مشهود است.

وی ابراز داشت: حتی در منطقه سیلاب و کلوار و روستای ادور در دورترین نقطه بخش مارگون و شهرستان بویراحمد نیز آثاری از این طرح ها وجود دارد و در این روستا زمانی که روستای ادور مارگون از کمترین امکانات و خدمات اولیه از جمله راه دسترسی نیز محروم بود اما مردم این منطقه بهره مند از خدمات بهداشتی مناسب و با تجهیزات روز بودند.

وی گفت: مردم این منطقه شاهد بودند که خدمتگزاران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت بویراحمد حتی تجهیزات و مصالح ساختمانی برای ساخت خانه بهداشت در این منطقه را با چهارپایان حمل می کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز گفت: بیش از 100 طرح عمرانی در حوزه بهداشت و درمان ظرف سال های گذشته با همکاری خیرین، و مشارکت سایر نهادها و موسسه ها از جمله بانک ها در این استان در حال اجرا و یا به بهره برداری رسیده است.

دکتر اورنگ ایلامی اظهار داشت: 40 طرح عمرانی کوچک و بزرگ حوزه بهداشت و درمان در سطح استان و به مناسبت 40سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی در حال اجراست که با بهره برداری از آنها ظرفیت تخت های بیمارستانی در استان از میانیگن کشوری نیز بالاتر خواهد رفت.

ایلامی تصریح کرد: هم اینک تعداد تخت های فعال در بیمارستان های استان 700 مورد است که ظرف یک سال آینده500 تخت دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد.

وی بیان کرد: شاخص کشوری 1.7 تخت به ازای هر هزار نفر است که هم اینک استان کهگیلویه وبویراحمد با وجود بیش از 700 تخت فعال به این استاندارد کشوری دست یافته است.

ایلامی تاکید کرد: شاخص کشوری و تا حدودی در برخی کشوهای حوزه خلیج فارس تا سال 1404 نیز 2.5 به ازای هر هزار نفر است که ظرف یک سال آینده استان کهگیلویه وبویراحمد به این شاخص خواهد رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بیمارستان 292 تختخوابی یاسوج، 2 بیمارستان 134 و 96تختخوابی در گچساران و بیمارستان 32 تختخوابی باشت از جمله طرح های آماده بهره برداری در سطح استان هستند.

وی تصریح کرد: بیمارستان 292 تختخوابی یاسوج با پیشرفت فیزیکی بالای 98درصد آماده بهره برداری است که تاکنون حدود 50 درصد تجهیزات بستری و درمانی آن نیز راه اندازی شده است.

ایلامی همچنین گفت: بیش از 55 طرح بهداشتی از محل طرح تحول نظام سلامت که عملیات اجرایی آنها از دهه فجر سال 95 آغاز شده بود یا افتتاح و یا آماده بهره برداری هستند.

وی همچنین یکی از دستاوردهای عظیم این طرح را کاهش محسوس شمار بیماران ارجاعی از این استان به استان‌های همجوار ذکر کرد.

ایلامی یادآور شد: شمار بیماران ارجاعی از این استان به استانهای همجوار از 30 نفر به ازای هر یک هزار نفر تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت بوده که هم اینک به حدود کمتر چهار نفر به ازای این میزان رسیده است.

وی تقویت زیرساخت‌های درمانی، اجرای طرح هتلینگ بیمارستان‌ها و افزایش تعداد پزشکان متخصص را از عوامل کاهش ارجاع بیماران به استان‌های همجوار ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت تاکنون بیش از 160 پزشک متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف مورد نیاز به صورت تمام وقت جذب بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی دولتی این استان شده‌اند.

وی ادامه داد: هم اینک نیز 70پزشک متخصص و فوق تخصص در هشت رشته تخصصی و به صورت تمام وقت در بیمارستان های دولتی این استان مشغول فعالیت هستند.

رئیس مرکز شهرستان بویراحمد نیز گفت: ظرف 2 سال گذشته افزون بر 10 طرح عمرانی در حوزه بهداشت و درمان در این شهرستان عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

دکتر محسن مرادی افزود: مجموع اعتبار تخصیص یافته برای این طرح ها افزون بر 58 میلیارد ریال است.

وی تصریح کرد: عمده این طرح ها در مناطق و روستاهای محروم شهرستان بویراحمد است که ساخت یک باب خانه بهداشت در روستای نقاره خانه، خوابگاه و آموزشگاه بهورزی یاسوج، خانه بهداشت روستای گنجه ای و خانه بهداشت آبچندار از جمله این طرح هاست.

وی گفت: ظرف یک سال گذشته نیز پنج طرح عمرانی حوزه بهداشت ودرمان در شهرستان بویراحمد به بهره برداری رسیده و سه طرح دیگر نیز آماده افتتاح است.

مدیر مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد گفت: مقدمات و همچنین زمین مورد نیاز برای آغاز عملیات اجرایی 9 پایگاه بهداشتی شهری در مناطق مختلف شهر یاسوج نیز فراهم شده است.

مرادی اظهار داشت: با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر یاسوج زمین های مورد نیاز برای ایجاد این پایگاه های بهداشتی شهری تامین شده است.

وی میزان اعتبار برای ایجاد هر پایگاه بهداشتی شهری را رقمی افزون بر 3میلیارد ریال ذکر کرد.

شهرستان بویراحمد با جمعیتی حدود 290 هزار نفر جمعیت از شهرستان‌های سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد است.

کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی افزون بر 713 هزار نفر جمعیت، هشت شهرستان و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز