معاون اقتصادی رئیس جمهور:

عزم دولت و نظام برای رفع مشکل بیکاری/باید اختلافات را کنار بگذاریم/ با فرافکنی مشکلات جامعه حل نخواهند شد

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۱۰:۴۴:۴۴
کد خبر: ۷۳۲۲۴۷
عزم دولت و نظام برای رفع مشکل بیکاری/باید اختلافات را کنار بگذاریم/ با فرافکنی مشکلات جامعه حل نخواهند شد
محمد نهاوندیان گفت: 400 هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح های نیمه تمام نیاز است.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛نهاوندیان شامگاه یکشنبه در نشست بافعالان اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی لرستان که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آبادبرگزارشده بود با تاکید بر لزوم مدیریت نقدینگی ها ،اظهار کرد: تکمیل طرح های نیمه تمام کشور نیازمند 400 هزار میلیارد تومان است که بدون مشارکت بخش خصوصی با توجه به منابع محدود مالی و امکانات بودجه ای این امر سال ها طول می کشد.

او با بیان اینکه  رشد درون زا و برون گرا مفهوم محوری اقتصاد مقاومتی است،افزود: این مفهوم محدود به اقتصاد کشور نیست بلکه یک نگرش است که مبدا قدرت را در درون جستجو می کند، اما این درون نگری مانع برون گرایی نمی شود.

نهاوندیان تصریح کرد:نگاه به بیرون برای رفع مشکلات نگاه موفقیت آمیزی نیست و خودمان باید سرمایه های خود را شناسایی کنیم و آنها را به صورت هدفمند در کنار یکدیگر قرار دهیم.

او با تاکید بر اینکه نگاه باید مولد باشد، خاطر نشان کرد: استفاده متبکرانه از فرصت های بیرون باید به جای استمداد از بیرون مدنظر باشد.

نهاوندیان یادآورشد: فضای تصمیم گیری در کشور حمایت گر بوده و توسعه گر وضعیت های درونی است لذا برای جلوگیری از التهاب بیشتر و نگرانی باید تضمین داده شود که تمام نیازهای اساسی مردم و مواد اولیه تولید در کشور باشد.

او بیان کرد: ارز صادراتی غیرنفتی در اختیار خود صادرکننده است و صادر کننده می تواند برای مصارف مورد نیاز خود و دیگران استفاده کند.

نهاوندیان خاطر نشان کرد: در کنار نرخ رسمی ارز امتیاز برای صادر کننده می تواند ارزش اقتصادی داشته باشد و اگر سرعت بیشتری برای تشکیل این بازار می داشتیم برخی نرخ های نادرست و شاید هیجانی شکل نمی گرفت.

او ادامه داد: توجه به امکانات مولد توسط بخش خصوصی به اقتصاد در حوزه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کمک می کند.

نهاوندیان  با تاکید بر لزوم بها دادن به ابتکار مردم نیز یادآورشد: اگر مشکلی به وجود آمد نباید انتظار داشته باشیم دولت دخالت کند چراکه فرصت برای رشد داده است.

به گفته او دولت وظیفه سیاستگذاری التهاب زدایی و آرامش بخشی دارد و این مهم با کمک مردم و بخش خصوصی امکان پذیر است.

نهاوندیان عنوان کرد:  اگر التهاب ایجاد شد و به آن دامن زدند زبانه این التهاب دامن خود آنها را خواهد گرفت و قدرت خرید را کاهش می دهد.

او  با بیان اینکه گسترش انتظارات تورمی منجر به ایجاد تورم می شود،  تاکید کرد: احساس مسئولیت جمعی مهمترین ابزار برای مقابله با برخی آسیب های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: با فرافکنی مشکلات جامعه حل نخواهند شد؛ آن زمان که مشکلات کشور را مشکلات خود دانستیم با صبرو فداکاری استقلال کشور به دست آمد و اکنون نیز باید آن روند را ادامه دهیم.

او بیان کرد: اگر پیام های داخلی به بیرون از کشور نفوذ کند دشمن خارجی طمع می کند لذا باید اختلافات را کنار بگذاریم و پیام داخلی پیام انسجام شود.

نهاوندیان  با اشاره به عزم دولت و نظام برای رفع مشکل بیکاری ،تصریح کرد: توجه به اصلی ترین مشکلات کشور مورد نظر دولت است که اشتغال در اولویت آنها است.

او خاطر نشان کرد: برای اشتغال روستایی یک ونیم میلیارد دلار در نظر گرفته شده که بخشی از آن برعهده صندوق کارآفرینی امید است و لرستان باید از این ظرفیت استفاده کند و به تکیمل طرح ها سرعت بخشد.

معاون رییس جمهور گفت: طرح بازآفرینی شهری مورد تاکید رییس جهموری بوده که در آن نگاه محله محور اشتغال زایی، رونق افزایی و توجه به بخش خصوصی مد نظر است.

نهاوندیان بیان کرد: ظرفیت های حاکمیتی در دولت، مجلس و قوه قضاییه برای میدان آوردن امکانات آماده تر از هر زمانی بوده و انگیزه مدیریت بخش عمومی از هر زمان دیگر بیشتر است.

او  با تاکید بر لزوم ساماندهی سرمایه نخبگان استانی ،گفت: روحیه خودباوری برای ایجاد ظرفیت قدرشناسی از نخبگان باید در استان افزایش یابد.

نهاوندیان عنوان کرد: هر وقت در تاریخ اقتصاد این کشور متوسط رشد میان مدت بیش از پنج درصد افزایش یافت برای این کشور حادثه سازی کردند چراکه نمی خواهند این کشور رشد درازمدت داشته باشد.

او با بیان اینکه فضای مجازی بهترین ظرفیت را برای تولید محتوا در اختیار ما قرار داده است، اضافه کرد: این فضا فوایدی از جمله اطلاع رسانی دارد اما می تواند به گسترش برخی شایعات دامن بزند.

معاون رییس جمهور  حمایت از نخبگان را وظیفه دولت دانست وگفت: دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان در چهار سال گذشته موفق عمل کرده و حمایت از ابتکارات این شرکت ها در دستور کار است.

محمدنهاوندیان  تاکید کرد: حوزه گردشگری یکی دیگر از حوزه هایی است که در صندوق توسعه ملی مورد توجه قرار گرفته و حلقه رابط بین اقصاد فرهنگ و تاریخ است.

 

نظر شما