مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی

روستای بسک تربت حیدریه روستای ملی صنایع دستی در رشته ابریشم کشی اعلام شد

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۱۵:۳۷:۰۵
کد خبر: ۷۳۳۰۲۳
روستای بسک تربت حیدریه روستای ملی صنایع دستی در رشته ابریشم کشی اعلام شد
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از انتخاب روستای بسک تربت حیدریه به عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته ابریشم کشی خبرداد.

 ابوالفضل مکرمی فر در گفتگو با خبرنگار برنا در مشهد با اعلام این خبر افزود: مطابق سرشماری سال۹۵  این روستا ۳۴۲ نفر( 117 خانوار) جمعیت دارد و پیش از این  به عنوان روستای پاک از سوی استانداری معرفی شده است.

او بابیان این که روستای بسک دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری متنوع است  ، ادامه داد: تعداد 92 چرخ ابریشم کشی  در بسک وجود  دارد و95 درصد جمعیت روستا به شغل ابریشم کشی اشتغال دارند.

مکرمی فر تصریح کرد: با تولید ماهانه حدود 90 کیلو نخ ابریشم در هر کارگاه،  بیش از70 درصد ابریشم مصرفی کشور در منطقه بایگ تربت حیدریه انجام و حائز مقام نخست تولید ابریشم در کشور است.

وی یادآور شد: حفظ بیش از 200 شغل مستقیم و شغل غیرمستقیم در کلیه مراحل فرآوری ابریشم و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستا به شهرها و ماندگاری جمعیت از ویژگی های این اتفاق است.

مکرمی فر ادامه داد:  تأمین مواد اولیه ابریشم مورد نیاز صنعت فرش کشور و خروج از حالت تک محصولی و  کمک به صادرات غیر نفتی، ارز آوری و ممانعت از خروج ارز جهت ورود ابریشم به کشور از دیگر مزایای این صنعت در تربت حیدریه است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: معرفی روستای بسک بعد از ملی شدن   بعنوان روستای جهانی در حوزه ابریشم کشی ، جلوگیری از ورود بی رویه نخ ابریشم،  شمول در ردیف مشاغل سخت و زیان آور سازمان تأمین اجتماعی کشور، ایجاد خانه صنایع دستی ابریشم در روستا، راه اندازی کارگاه متمرکز فرآوری، تولید و آموزش از استحصال نخ تا بافت پارچه ابریشم (شامل نوغان داری، پیله کشی، سفیدگری، رنگرزی، ریسندگی، بافت پارچه)، ایجاد زیرساخت های خدماتی و رفاهی و گردشگری در روستای بسک جهت جذب گردشگر، برطرف کردن مشکل بیمه هنرمندان و ایجاد موزه ابریشم در منطقه بایگ از پیشنهادات و برنامه ها این اداره کل در این زمینه است

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز