نوید افزایش کیفیت نان با کاهش درصد سن‌زدگی

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۱۴:۱۰:۲۹
کد خبر: ۷۳۳۴۰۴
نوید افزایش کیفیت نان با کاهش درصد سن‌زدگی
آفت مضر سن گندم تأثیر بسیار زیادی بر کاهش کیفیت آرد دارد.

 به گزارش برنا؛ درصد سن‌زدگی گندم‌های ذخیره‌سازی و خریداری شده سال جاری در استان کرمانشاه کاهش یافت.

مهندس رحیمی مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 9 گفت: آفت مضر سن گندم تأثیر بسیار زیادی بر کاهش کیفیت آرد دارد به گونه‌ای که پروتئاز موجود در بزاق حشره سن در آرد باقی مانده، به خمیر منتقل شده، گلوتن را هضم کرده، خمیر چسبنده و شل ایجاد نموده و کیفیت نان حاصل را کاهش می‌دهد.

او افزود: قبلاً توجه زیادی به مبارزه با این آفت مضر نمی‌شد، و از آنجا که سن‌گندم بیشتر در مناطق کوه‌پایه‌ای در مزارع مشاهده می‌شود، لذا استان کرمانشاه همواره شاهد درصد بالایی از سن‌زدگی در ادوار گذشته بوده است.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 9 گفت: گندم‌های ذخیره‌سازی شده در مناطق سردسیری استان کرمانشاه از کیفت قابل قبولی برخوردار نبودند، اما در چند سال اخیر با توجه برنامه‌ریزی‌های خوب سازمان جهاد کشاورزی و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی این استان و فرهنگ‌سازی مبارزه با این آفت بین کشاورزان، شاهد مبارزه همگانی با این آفت مضر سن گندم هستیم.

 رحیمی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل تشویق کشاورزان در مبارزه  با این آفت مضر را اطلاع‌رسانی به موقع، سریع و مفید رسانه‌های جمعی از جمله صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های سراسری و سایر نشریات محلی است.

او افزود : با توجه به پتانسیل خوب رسانه‌های استان کرمانشاه، مضرات آفت سن گندم و تأثیرات منفی آن بر کیفیت گندم، آرد و نان به خوبی به اطلاع کشاورزان برسد که این خود موجب آگاهی هر چه بیشتر کشاورزان گردید .  

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 9 گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته سن‌زدگی تا 2 درصد تأثیر چندانی بر کیفیت آرد ندارد و به همین دلیل مبلغی بابت سن‌زدگی تا 2 درصد از کشاورزان کسر نخواهد شد.

رحیمی ادامه داد: همچنین در صورت مشاهده درصد سن‌زدگی بالاتر از 2 درصد در محموله‌های ورودی به مراکز خرید تضمینی به ازاء هر درصد مبالغ قابل توجهی از کشاورزان کسر خواهد شد.  

او افزود: امسال از ابتدای فصل خرید تضمینی تا کنون بالغ بر 479 هزار و 744 تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری و در سیلوهای استاندارد ذخیره‌سازی شده است.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 9 گفت: خوشبختانه امسال با توجه به تعامل خوب بین دستگاه‌های اجرایی، فرمانداری‌ها، مراکز خدمات جهاد کشاورزی تاکنون  گندم خریداری شده از کشاورزان از کیفیت مطلوبی برخودار بوده است.

رحیمی ادامه داد: به‌طور میانگین شاهد سن‌زدگی 0.66 درصد در کل گندم‌های خریداری شده تا این پایه هستیم و مبلغ 246 میلیارد و 794 میلیون تومان به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

او افزود: 50 درصد از پول گندم‌کاران با توجه به قول مساعد دولت در پرداخت به موقع مطالبات؛ به محض ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه بانک به حساب‌هایشان واریز خواهد شد و مابقی هم در کمترین زمان ممکن  پرداخت می‌شود.

خبرنگار: فاطمه زردویی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز