معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری :

سالانه ۳۸۴ هزار شغل در روستاهاباید ایجاد شود

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۹:۴۵:۵۰
کد خبر: ۷۳۴۶۳۱
سالانه ۳۸۴ هزار شغل در روستاهاباید ایجاد شود
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت : موظفیم بر اساس ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه سالانه ۳۸۴ هزار شغل در روستاهای کشورایجادکنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، ابوالفضل رضوی در جلسه شورای اداری خراسان رضوی افزود : دستگاه های مختلف باید در این حوزه به طور جدی فعال شوند.

 وی عنوان کرد : سهم هر استان از این اشتغال هم مشخص و ابلاغ شده و باید بر اساس آن برنامه ریزی و اقدام کنند و در این راستا هر واحد اشتغال پایدار در روستاها ایجاد شود به مدت 5 سال سهم مالیات آن صفر می شود و در مناطق محروم این معافیت مالیاتی تا 10 سال خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات اشتغال روستایی ظرفیتی ارزشمند برای تحقق این اشتغال است ، افزود : رتبه خراسان رضوی در اشتغال پایدار روستایی اندکی بهتر شده اما در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

 معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود : تا کنون از سهمیه 610 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی استان فقط 70 میلیارد تومان آن مصوب و پرداخت شده است که انتظار از این استان با توجه به ظرفیت ها و توانمندی ها بیش از اینهاست.

 وی ادامه داد : بر اساس شاخص های تعیین شده بعد از سیستان و بلوچستان ، خراسان رضوی جایگاه دوم را در بحث سهم تسهیلات اشتغال روستایی دارد که از کل سهم تعیینی تاکنون 310 میلیارد تومان آن به استان تخصیص یافته و در حساب بانک های کشاورزی و پست بانک ، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید است.

 وی اظهار کرد : در این میان از کل سهم استان 30 درصد آن را در مرکز به منظور رقابت بین استانی نگه داشته ایم تا در صورت تاخیر استان ها در جذب اعتبارات اختصاصی این اعتبار در اختیار سایر استان هایی که عملکرد خوبی داشته اند، قرار گیرد.

*تخریب ناگاهانه روستاها در سایه بی توجهی به ضرورت های اقتصادی و اجتماعی آن

وی با بیان اینکه طی سال ها و دهه های گذشته ناآگاهانه به روستاها حمله و تخریب کردیم چنانکه روستاها تولید کننده مواد اولیه و خام بودند و فرآوری آنها را در شهرها انجام دادیم ، امروز 9 میلیون تن گندم در روستاها تولید می شود و به ازای هر کیلو گندم 1300 تومان به آنان پرداخت می شود که خود گردش مالی قابل توجهی است اما بانک ها را فقط در شهرها متمرکز کردیم.

 وی عنوان کرد : بافت های قدیمی روستایی که خود ثروتی ناتمام و ظرفیتی قابل توجه برای گردشگری است را به تقلید از غرب با عنوان بازسازی و نوسازی تخریب کرده و از بین بردیم، با سدسازی آب روستاها را به شهرها منتقل کردیم و کشاورزی و دامداری آنها از بین رفت و ناچار به مهاجرت به حاشیه شهرها شدند.

 رضوی ادامه داد : امروز 50 درصد مساحت ایران فقط 15 میلیون و 150 هزار نفر جمعیت را در خود دارد و 64 میلیون و 726 هزار نفر دیگر در 50 درصد دیگر خاک این سرزمین اسکان دارند که خود بدترین سیستم برنامه ریزی و استفاده از پتانسیل موجود کشور می باشد.

 وی تصریح کرد : امروز در خراسان رضوی از جمعیت شش میلیون و 444 هزار نفر ، یک میلیون و 733 هزار نفر را روستائیان تشکیل می دهد که معادل 8.4 درصد روستائیان کشور و بیشترین جمعیت روستایی کشور است اما چند روستا از نظر وسعت و مساحت رشد یافته اند ؟

وی گفت : امروز 70 درصد روستائیان از داشتند سند ملکی و 30 درصد هم از داشتن سند مسکونی محروم هستند که به مفهوم محرمیت آنها از ارزش افزوده ملک است ضمن آنکه گاه برخی هم به اراضی آنها هم تجاوز می کنند.

 وی با بیان اینکه 19 ناحیه صنعتی و دهها شهرک صنعتی در این استان وجود دارد که همه در کنار و حاشیه شهرها قرار گرفته اند و روستاها با همه ظرفیت ها از آن محروم اند .

*توسعه مبتنی به تفکر توسعه طلب انسان هاست نه سن و جنس

وی با بیان اینکه برای توسعه بویژه در حوزه روستایی نیازمند تغییر در نگرشها هستیم ، گفت : توسعه مبتنی بر تفکر و نگرش انسان هاست و بر خلاف آنچه که امروز عنوان می شود سن و سال در آن دخیل نیست و سن بالا نمی تواند مانع ویا سن پایین و جوان عامل توسعه باشد بلکه تفکر و نگرش انسان هاست که تعیین کننده حرکت و جهت رشد و توسعه است .

 وی گفت : حرکت توسعه ای مبتنی بر نگاه جمعی و مشارکت جویانه و نیز تفکر توسعه طلب است و این دو در کنار هم می تواند این امر محقق کند.

 وی اظهار کرد : در بحث توسعه بدون مشارکت مردم به هدف نمی رسیم و برای استمرار اهداف و سیاست ها باید همراهی مردم را داشته باشیم که این خود رمز پویایی ، ماندگاری و شادابی یک جامعه و نظام است.

 

 

 

نظر شما