معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

سفالگری بدون چرخ گرد در خمین احیا شد

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۱۰:۰۱:۴۹
کد خبر: ۷۳۵۰۸۹
سفالگری بدون چرخ گرد در خمین احیا شد
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:سفالگری بدون چرخ گرد توسط یک بانوی 75 ساله در شهرستان خمین احیا شد.

به گزارش برنا از اراک، قاسم کاظمی افزود: این هنرمند دانش و روش ساخت سفال بدون چرخ گَرد را در روستای برجک از توابع شهرستان خمین گسترش داده است.
وی اظهار داشت: با احیای این هنرصنعت برای بیش از 40 نفر از اهالی روستا اشتغال ایجاد شده است. 
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:کارگاه های این رشته از صنایع دستی تجهیز شده و همه مراحل آن تهیه کوره و مواد اولیه برای هنرمندان این رشته بومی است.
کاظمی گفت: ساخت این سفال ها به طور سنتی است وصفر تا صد مراحل آن در روستا انجام می شود.
وی اظهارداشت: این ظروف سفالی با استفاده از موی بز برای استحکام بخشی و بدون استفاده از چرخ گرد سفالگری توسط دست نقش می پذیرد و بعد از پخت در کوره برای طبخ غذا و پخت نان، تهیه ماست و نگهداری انواع ترشی و سایر خوراکی ها کاربرد دارد.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: صنایع بومی و دستی هر منطقه، یکی از افتخارات ساکنان بومی است و نوع و روش آفرینش این آثار ریشه در آداب و عادات، رسوم و سنن و اعتقادات مردم منطقه دارد. 
کاظمی افزود: این میراث فرهنگی و هنری که در طول سال ها به نسل های آتی منتقل شده دارای ارزش والای معنوی با تکیه بر هنر و خلاقیت نسل ها بنا شده است. 
وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان عزمی راسخ در احیای و حفظ رشته های منسوخ شده صنایع دستی دارد و در همین راستا از هنرمندانی که در مسیر احیا هنرهای درحال فراموشی گام بر می دارند حمایت می کند.
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز