هیچ موردی از تب کنگو در همدان مشاهده نشده است

۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۱۳:۵۷:۳۷
کد خبر: ۷۳۵۶۲۲
هیچ موردی از تب کنگو در همدان مشاهده نشده است
مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: خبری در فضای مجازی مبنی بر مبتلا بودن تب کریمه کنگو در این استان منتشر شده اما با انجام سم پاشی های به موقع، موردی از تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده است.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ محمد رضا رسولی  گفت : با هدف پیشگیری و سلامت دام ها، سم پاشی علیه بیماری تب کنگو در سراسر استان قبل از گرم شدن هوا انجام شد.

وی با بیان اینکه تب کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده ‌است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون، ترشحات یا دام و نیز انسان آلوده منتقل می‌شود، افزود: در این استان پنج کشتار گاه صنعتی وجود دارد و همه کشتارگاه های سنتی تعطیل شده است.

مدیرکل دامپزشکی همدان ادامه داد: در حال حاضر پس از کشتار، دام در سردخانه های پیش سرد نگهداری می شود تا از هر گونه خطر ابتلا پیشگیری شود.

وی بیان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مختص حیوانات است ولی با این وجود مواردی از تک گیری و همه گیریهای ناگهانی این بیماری در انسان ها نیز مشاهده شده است که خوشبختانه هیچ موردی از بیماری در استان مشاهده نشده است.

رسولی اضافه کرد: فصل های گرم سال یعنی از میانه بهار تا اواسط پاییز مقارن است با بالاترین میزان حضور کنه های ناقل در طبیعت و به این دلیل پرخطرترین زمان ابتلا به این بیماری محسوب می شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قبل از شیوع فصل گرما سم پاشی ها به طور رایگان انجام می شود و دامداران و روستاییان همکاری لازم را با گروه های اداره کل دامپزشکی داشته باشند.

رسولی با تاکید بر جلوگیری از خرید و فروش دام غیر مجاز در استان ادامه داد: دامداران کنه روی بدن دام را با دست له نکنند و از کشتار غیر مجاز و ذبح خارج از کشتارگاه جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی همدان ادامه داد: بهسازی جایگاه دام برای جلوگیری از تخمگذاری و تکثیر کنه ها، سمپاشی بدن و جایگاه دام بویژه در فصل فعالیت کنه ها، جمع آوری کود و فضولات دامی، پاکسازی دامداری از اشیاء متفرقه برای جلوگیری از تخمگذاری کنه، خرید نکردن دام از کانون های بیماری و دامداری هایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی کنند از جمله مواردی است که برای جلوگیری از انتقال این بیماری باید رعایت شود.

وی اضافه کرد: پنج کشتارگاه صنعتی در استان همدان وجود دارد و سه کشتارگاه سنتی تعطیل شده است.

گفتنی است سالانه 28 هزار تن گوشت قرمز و 60 هزار تن گوشت سفید در استان همدان تولیدی می شود.

در استان همدان یک میلیون و 400 هزار راس گوسفند، 300 هزار راس بزغاله و 370 هزار راس گاو و گوساله وجود دارد.

گفتنی است در روزها اخیر خبری در فضای مجازی مبنی بر فوت پنج نفر از هموطنان‌مان در اثر ابتلا به تب کریمه کنگو منتشر و استان هایی همچون همدان از مناطق درگیر با این بیماری عنوان شده بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز