معاون میراث فرهنگی استان مرکزی:

حمام تاریخی مامونیه به بازارچه صنایع دستی تبدیل می شود

۱۳۹۷/۰۵/۱۱ - ۱۵:۱۸:۲۲
کد خبر: ۷۳۶۰۱۳
حمام تاریخی مامونیه به بازارچه صنایع دستی تبدیل می شود
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: حمام تاریخی مامونیه شهرستان زرندیه پس از اتمام عملیات مرمتی و با تغییر کاربری به بازارچه صنایع دستی تبدیل می شود.

به گزارش برنا از اراک، محسن کریمی عنوان کرد: حمام مامونیه مربوط به دوره قاجار در شهرستان زرندیه شهر مامونیه واقع شده و شامل دو قسمت شرقی و غربی است که حمام غربی مردانه و حمام شرقی زنانه است. 

وی در ادامه افزود: سربینه این بنا از چهار رختکن با قوس‌های جناقی تشکیل شده که این قوس‌ها به صورت ضربی بر روی پایه‌های طرفین و دارای  گنبدی در وسط قرار گرفته است. در داخل گرمخانه و خزینه و سایر قسمت‌ها نیز طاق، تویزه و گنبد وجود دارد. داخل بنا فاقد هرگونه تزیینات بوده و سفید کاری شده و مصالح به کار رفته در ساخت آن متشکل از آجر، گل و گچ است. 

کریمی بیان کرد: سال‌های گذشته مرمت‌های اضطراری این بنا انجام شده و با همت اداره کل و تصویب کمیته برنامه‌ریزی شهرستان زرندیه با اعتباری بالغ بردو میلیارد ریال مرمت اصولی در دستور کار است تا این حمام  به عنوان بازارچه صنایع دستی شهرستان بکار گرفته شود که در صورت تحقق این هدف علاوه بر حفظ ساختمان حمام و  نمایش آن به گردشگران زمینه‌ای مناسب جهت ساماندهی هنرمندان، تولید و عرضه صنایع دستی شهرستان فراهم خواهد شد. 

وی عنوان کرد: اداره کل تمام تلاش خود را جهت حفظ بناهای تاریخی و استفاده مطلوب در زمینه‌های فرهنگی، هنری و گردشگردی از این بناها خواهد کرد تا در این راستا به غیر از حفظ ارزش ها، شغل‌های مستقیم و غیر مستقیم را ایجاد کند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز