منابع آبی استان ، ضامن آینده قصرشیرین

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۱۳:۰۳:۴۵
کد خبر: ۷۳۸۱۹۵
منابع آبی استان ، ضامن آینده قصرشیرین
دولت در راستای مهار آب های مرزی در مجموع بیش از هفت هزار و 690 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت سدها و مهار آب های مرزی قصرشیرین هزینه کرد که این انقلابی بزرگ در بخش آب و ضامن پیشرفت و آینده ای روشن برای این شهرستان است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، ساخت این سدها که در مجموع حدود 10 هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه را مشروب می کند ، علاوه بر مهار آب های مرزی و تامین آب بخش کشاورزی و باغداری ، زمینه ساز اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان و همچنین توسعه بخش گردشگری خواهد بود.

اینکه گفته اند هرجا آب هست ، آبادانی نیز هست مصداق عینی این روزها و آینده روشن شهرستان مرزی قصرشیرین است که این مهم در سایه اهتمام دولتمردان نمود عینی یافته است.

بهره برداری از منابع آبی سدها ، تقویت بخش کشاورزی ، باغداری و گردشگری از یک سو و برخورداری شهرستان قصرشیرین با در اختیار داشتن 186 کیلومتر مرز با عراق و فعال بودن 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان از سویی دیگر ، می تواند این منطقه و به طور کلی استان کرمانشاه و بخش اقتصاد را در شرایط حساس فعلی کشور متحول کند.

** ساخت سه سد با بیش از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار

فرماندار قصرشیرین گفت: دولت در مجموع هفت هزار و 690 میلیارد ریال برای ساخت سدهای زاگرس ، تنگه حمام و شرفشاه هزینه کرده که این نوید بخش انقلابی بزرگ در بخش کشاورزی این شهرستان مرزی است.

مرادعلی تاتار گفت: این اعتبار به منظور ساحت بدنه سدها و شبکه های پایین دست برای انتقال آب سدها به منظور تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی منطقه هزینه شده است.

وی اظهار داشت: از مجموع اعتبارها ، یک هزار و 350 میلیارد ریال برای احداث سد تنگه حمام که سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی را آبیاری می کند و 640 میلیارد ریال اعتبار نیز برای اجرای نواحی چهار و پنج سد زاگرس است که آب مورد نیاز سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی را تامین می کند.

وی گفت: همچنین از مجموع اعتبارها ، پنج هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار نیز برای سد شرفشاه سرمایه گذاری شده است که از این میزان تاکنون یک هزار و 700 میلیارد ریال آن هزینه شده که با بهره برداری آن آب مورد نیاز سه هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه تامین می شود.

فرماندار قصرشیرین گفت: در مجموع سدهای زاگرس ، شرفشاه و تنگ حمام قابلیت ذخیره سازی 204 میلیون متر مکعب آب را دارند که از این میزان 67 میلیون متر مکعب مربوط به سد تنگ حمام ، 78 میلیون متر مکعب سد شرفشاه و 59 میلیون متر مکعب سد زاگرس است.

تاتار اضافه کرد: سدهای زاگرس ، تنگ حمام و شرفشاه هم اکنون 176 میلیون متر مکعب آب دارند که از این میزان ذخیره سازی ، 50 میلیون متر مکعب مربوط به سد تنگ حمام ، 73 میلیون متر مکعب مربوط به سد شرفشاه و 53 میلیون متر مکعب نیز مربوط به سد زاگرس است که قابلیت استحصال دارد.

** ساخت سد تنگه حمام (شهدای گمنام) با یک هزار و 350 میلیارد ریال

فرماندار قصرشیرین گفت: برای ساخت سد تنگه حمام نیز یک هزار و 350 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است که در مجموع سه هزار هکتار از زمین های منطقه را آبیاری می کند.

وی اضافه کرد: شبکه آبیاری اصلی و فرعی پایاب سد تنگه حمام (شهدای گمنام ) شامل شبکه اصلی و فرعی در سطح 800 هکتار خالص و ایستگاه های اولیه و ثانویه است که در طی سال 89 -90 از سوی سازمان جهاد کشاورزی تکمیل و تحویل بهره برداران شد.

تاتار گفت: از سطح یاد شده، 500 هکتار به صورت تحت فشار در حال بهره برداری است و 300 هکتار نیز به صورت کم فشار طراحی شده که به دلیل مشکل تامین آب تاکنون مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: هم اکنون خطوط انتقال آب سد تنگ حمام تکمیل شده و 300 هکتار در حال مطالعه و تبدیل به سامانه تحت فشار است.

این مقام مسئول افزود: بخش دوم از پایاب سد شهدای گمنام تنگ حمام در سطح یک هزار هکتار ناخالص است که شبکه اصلی آن از سوی شرکت آب منطقه ای تکمیل و ایستگاه های پمپاژ آن به تعداد پنج دستگاه اکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تاتار گفت: همچنین شبکه فرعی داخل مزارع پایاب سد تنگ حمام از نوع بارانی کلاسیک ثابت است که از سوی جهاد کشاورزی در سال 93 تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

به گفته وی ، شبکه فرعی این سد به دلیل تامین نشدن آب از سد دچار خسارت شده و هم اکنون شبکه و تجهیزات آن در حال رفع نقص است که با راه اندازی آن 700 هکتار از آب مورد نیاز اراضی کشاوری تامین می شود.

فرماندار قصرشیرین اضافه کرد که بخش سوم پایاب سد تنگ حمام در سطح یک هزار و 200 هکتار سامانه تلفیقی و به صورت بارانی و موضعی است که شبکه اصلی آن از سوی شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه انجام شده است.

تاتار عنوان کرد: ایستگاه های پمپاژ پایاب بخش سوم سد شهدای تنگ حمام به تعداد 6 دستگاه و احداث خط انتقال با میانگین پیشرفت فیزیکی 60 درصد در دست اقدام است و اجرای شبکه فرعی و داخل مزارع آن از تعهدات شرکت آب منطقه ای بود که در اسفند 95 از سوی این نهاد به سازمان جهاد کشاورزی محول شد و هم اکنون در حال تجهیز کارگاه است.

** سد شرفشاه سومار

فرماندار قصرشیرین افزود: عملیات اجرایی سد شرفشاه در سومار از توابع این شهرستان از سال 89 آغاز شد که دریاچه سد نیز در 420 هکتار با قابلیت ذخیره سازی 78 میلیون متر مکعب پیش بینی شده است.

تاتار اضافه کرد: با بهره برداری از این سد علاوه بر تامین آب مورد نیاز چهار هزار و 800 هکتار اراضی کشاورزی ، آب مورد نیاز بخش صنعت و همچنین مشکل آب کمبود آب آشامیدنی منطقه نیز رفع می شود.

وی عنوان کرد: با تکمیل سد شرفشاه سومار سه مگابایت برق نیز تولید و وارد مدار می شود و برآورد اولیه اعتبار این طرح را 740 میلیارد ریال است.

وی گفت: هم اکنون میزان پیشرفت فیزیکی بدنه سد 80 درصد و شبکه های پایاب آن نیز 37 درصد است که عملیات اجرایی احداث شبکه های اصلی و فرعی آن از سال 93 با قابلیت آبیاری یک هزار و 700 هکتار از اراضی منطقه در سال 93 با 350 میلیارد ریال آغاز شد و تاکنون 100 هکتار آن مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تامین نبودن آب مشکل اصلی شبکه سد شرفشاه است گفت: در صورت تامین تجهیزات و تکمیل آن تا قبل از شروع کشت می توان از صدمه و آسیب به آن پیشگیری کرد.

** سد زاگرس

سد زاگرس بزرگترین سد خارج از بستر کشور در حد فاصل شهرستانهای قصرشیرین و گیلانغرب احداث شده است که با بهره برداری از این سد ، 9 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم قصرشیرین و گیلانغرب به آبی تبدیل می شود.

فرماندار قصرشیرین گفت: شبکه آبیاری و زهکشی اراضی آبخور سد زاگرس به پنج ناحیه تقسیم شده که اراضی نواحی چهار زاگرس به مساحت 2 هزار و 700 هکتار و همچنین ناحیه پنج با مساحت یک هزار و 200 هکتار در قصرشیرین واقع شده است.

تاتار افزود: شبکه آبیاری ناحیه عمرانی چهار از نوع سامانه بارانی کلاسیک ثابت است که خط انتقال و شبکه اصلی آن از سوی شرکت آب منطقه ای اجرا شد و شبکه بیمه اصلی و داخل مزارع آن در سطح یک هزار و 700 هکتار با 500 میلیارد ریال از سوی سازمان جهاد کشاورزی در دست اجراست.

وی افزود: شبکه های 1 و 2 و 3 پایاب سد زاگرس به طور کامل اجرا شد و شبکه چهار توسط سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام است که حدود 12 کیلومتر آن در حوزه قصرشیرین برای تامین آب مورد نیاز سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: به ازای هر هکتار ، یک لیتر آب از محل سد و سامانه اختصاص داده شده است.

این مقام مسئول گفت: ناحیه چهار این سد برای تامین آب مورد نیاز پنج هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی توسط چهار پیمانکار در قالب نواحی فرعی 1 ، 2، 3 و 4 در دست اجراست که با تکمیل آن در صورت تامین آب و انتقال به کانال اصلی ، کشاورزان می توانند از آن بهره مند شوند.

تاتار ادامه داد: فعالیت اجرایی ناحیه پنج پایاب سد زاگرس نیز برای تامین آب یک هزار و 200 هکتار از زمین های کشاورزی از اردیبهشت آغاز شد و اکنون با میانگین 40 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است.

** اجرای طرح مهم سامانه گرمسیری

فرماندار قصرشیرین گفت: عملیات اجرایی طرح بزرگ سامانه گرمسیری با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیشنهاد دولت دکتر روحانی و تامین اعتبار آن از محل صندوق ذخیره ارزی به منظور مهار آب های مرزی آغاز شد.

تاتار ، افزود: طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با 150 هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

وی گفت: با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود 900 میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح 50 هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان ، 100 میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

وی ادامه داد: تزریق و تخصیص این اعتبارات در شرایط تحریم ها و همچنین فشار مالی ناشی از دولت گذشته ، خود یک هنر بسیار بزرگی است که دولت تدبیر و امید آن را به سرانجام رساند و این در بلند مدت انقلاب و تحول بسیار بزرگی در حوزه بخش کشاورزی قصرشیرین ایجاد می کند.

** تامین آب پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی قصرشیرین از محل سدها

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: با توجه به اجرای شبکه های پایاب سه سد زاگرس ، تنگه حمام و شرفشاه، آب مورد نیاز پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه پاییز امسال از ذخیره آب این سدها تامین می شود.

مراد محمودیان فر تیز گفت : از مجموع این پنج هزار هکتار اراضی که قرار است از سدها مشروب شوند ، یک هزار هکتار از سد شرفشاه سومار ، 2 هزار هکتار از سد زاگرس و 2 هزار هکتار نیز از مجموعه اراضی پایاب سد تنگه حمام است.

وی اظهار داشت: با اجرا و تکمیل شبکه ها ، افق روشنی پیش روی شهرستان مرزی قصرشیرین است و بدون شک شاهد تحول در بخش کشاورزی ، شیلات و باغداری شهرستان خواهیم بود.

مدیر جهاد کشاوزرزی قصرشیرین گفت: این شهرستان با اجرای طرح سامانه گرمسیری و برخورداری از منابع آبی موجود از جمله سدها ، ظرفیت بالایی برای توسعه بخش کشاورزی و باغی دارد.

محمودیان فر ادامه داد: هم اکنون قصرشیرین 31 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.

به گفته وی محصولات تولیدی لیموشیرین، خرما و انگور قصرشیرین به عنوان نوبرانه در کشور سرآمد است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی ، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که تحول در بخش کشاورزی و باغی و ایجاد گلخانه های مدرن به منظور تولید محصولات خارج از فصل با توجه برخورداری این شهرستان از بالاترین سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای در استان کرمانشاه و همچنین تولید ماهیان گرمابی اثر گذاری موثری را در رونق اقتصاد ملی به دنبال دارد.

بی شک با تکمیل و بهره برداری از طرح های آبی در دست اقدام ، شاهد تحول بزرگی در بخش کشاورزی شهرستان های غرب کرمانشاه خواهیم بود که این مهم در شرایطی که کشور با تنگناهای مالی مواجه است ، می تواند زمینه ساز توسعه بیش از پیش استان کرمانشاه و بهبود وضع اقتصادی کشور باشد.

توسعه بخش کشاورزی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به عنوان عامل مهمی در جلوگیری از مهاجرت افراد به دیگر مناطق و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی خانوارها در چند سال اخیر مورد توجه بیش از پیش دولتمردان قرار گرفته است و شهرستان قصرشیرین نیز به واسطه برخورداری از 186 کیلومتر نوار مرز با عراق ، در اختیار داتشتن 2 مرزی رسمی و بین المللی پرویزخان و خسروی و زمین های کشاورزی فراوان ، می تواند به کانونی برای این مهم تبدیل شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت ، 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیم دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز