فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست سمنان :

تجهیزات مکانیزه مهار آتش‌ در منطقه حفاظت شده پرور وجود ندارد

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۱۳:۴۲:۴۵
کد خبر: ۷۴۰۷۳۹
تجهیزات مکانیزه مهار آتش‌ در منطقه حفاظت شده پرور وجود ندارد
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان سمنان از فقدان تجهیزات مکانیزه برای مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی در منطقه حفاظت شده پرور خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ حسن قاضی نژاد  گفت: ما در منطقه حفاظت شده پرور هیچ‌گونه تجهیزات مکانیزه‌ای برای مهار آتش‌سوزی نداریم و تنها وسایل ابتدایی اطفاء حریق در اختیار محیط بانان قرار دارد.

وی با اشاره به خشکی برخی مناطق به دلیل خشکسالی‌های پیاپی گذشته، به خطر آتش‌سوزی در این مناطق خشک، اشاره و تصریح کرد: عوامل زیادی در آتش گرفتن جنگل دخیل هستند و گاه یک سهل‌انگاری ساده سبب یک آتش‌سوزی بزرگ می‌شود. یک تکه شیشه ساعت و یا یک بطری کوچک آب با دو سانت آب موجود در آن، به مثابه یک ذره بین عمل کرده و باعث آتش‌سوزی در مناطق خشک جنگلی می‌شود.

قاضی نژاد با اشاره به ورود طبیعت‌گردان به مناطق جنگلی و بی‌توجهی به برخی توصیه‌ها گفت: یک ته سیگار یا خاموش نکردن یک آتش کوچک توسط مسافران و... می‌تواند منجر به یک آتش‌سوزی مهیب در جنگل می‌شود.

وی به تجربه آتش‌سوزی سال قبل در جنگل رودبارک شهمیرزاد، اشاره و خاطرنشان کرد: در سال گذشته، بالغ بر 20 هکتار از جنگل رودبارک در منطقه حفاظت شده پرور شهرستان مهدیشهر دچار آتش سوزی شده و در آتش سوخت.

قاضی نژاد، افزود: به دلیل خشک بودن مراتع، آتش سوزی در جنگل رودبارک شهرستان مهدیشهر از لحاظ وسعت آتش سوزی در سال گذشته نسبت به سال 95، سه برابر افزایش پیدا کرد، این در حالی است که تعداد دفعات حادثه آتش سوزی در سال 96، یک چهارم آمار آتش‌سوزی در سال95 بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته، 7 مورد آتش سوزی در جنگل رودبارک شهرستان مهدیشهر استان سمنان واقع شد که طی آن، بالغ بر 20 هکتار از جنگل سوخت، اما در سال 95، بالغ بر 30 مورد حادثه آتش سوزی در جنگل‌های رودبارک شهرستان مهدیشهر به وقوع پیوست که در این 30 مورد، تنها 7 هکتار از جنگل در آتش سوخت.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه دستگاه ‌ ها و ارگان ‌ هایی که باید از ابتدای حادثه آتش‌سوزی در جنگل خود را به محل حادثه برسانند در محل حضور نمی‌یابند، گفت: تعامل و همکاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط در مواقع آتش سوزی نقش مهمی در کاهش خسارت احتمالی دارد. ستاد مدیریت بحران باید در این مواقع سریعاً وارد کار شود و تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط را به صحنه بکشاند و با ارگان‌هایی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند برخورد کند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز