امروز رخ داد ؛

تاکید استاندار بر پرهیز از تصمیمات ناگهانی اقتصادی

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۱۲:۳۷:۵۳
کد خبر: ۷۴۱۱۴۴
تاکید استاندار بر پرهیز از تصمیمات ناگهانی اقتصادی
استاندار خراسان رضوی گفت: باید از اتحاذ هر گونه تصمیمات ناگهانی درحوزه اقتصاد به منظور جلوگیری از ورود شوک به بازار پرهیز کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، علی رضا رشیدیان در هفتاد و ششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری ابراز امیدواری کرد: با همدلی، همکاری و بسیج همه ظرفیت ها بتوانیم تولید، اشتغال و حرکت پیش رونده اقتصاد را پویا تر کنیم.

 وی افزود : به بیان رهبر معظم انقلاب در هیچ نقطه ای از کشور، بن بست و انسدادی وجود ندارد و باید با پرهیز از خود تحریمی از شرایط موجود و شناسایی زمینه ها و فرصت های مربوطه به نفع اقتصاد کشور و منافع عامه بهره گیریم.

 وی با بیان اینکه منکر ایجاد تکانه جدی در حوزه اقتصاد کشور و استان نیستیم، اظهار کرد : تنظیم بین تغییرات ایجاد شده و درآمدهای مردم علاوه بر رونق بازار باعث می شود تا به ثبات نسبی دست یابیم .

 وی توجه به محرومان و دهک های پایین جامعه را که از اساسی ترین رویکردهای انقلاب اسلامی است ، مورد توجه قرار داد و افزود: با تصمیمات صحیح و کارشناسی باید به صاحبان اصلی انقلاب توجه شود.

 وی تاکید کرد: رونق اشتغال و اقتصاد و افزایش تولید دارای الزاماتی است که باید به آن پایبند بود که از جمله آنها استفاده کردن از تمامی ظرفیت های بخش خصوصی و دولتی است.

 استاندار خراسان رضوی با دعوت از تمامی صاحبان ایده و فکر اقتصادی برای مشارکت در این حوزه گفت: این افراد می توانند در صورت عملیاتی شدن ایده و فکر خود از ظرفیت خالی کارخانجات موجود با نام و نشان تجاری شان استفاده کنند.

 وی برون سپاری تولید و نیز تولید بدون کارخانه را از جمله راهکارهایی دانست که علاوه بر استفاده از ظرفیت کارخانجات موجود به تجاری سازی ایده ها و رونق اشتغال و پویایی اقتصاد منجر می شود.

 وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشارکت جدی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی و تلاش برای اجرای مصوبات آن تاکید کرد : در شرایط کنونی باید خارج از روال ها و دستورالعمل های مخل تولید به کمک کارآفرینان آمده و مصوبات ستادهای تسهیل و اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرد.

وی از بیمه به عنوان  صنعتی یاد کرد که برای بهره گیری مناسب از آن در بخش تولید نیاز به راهکارها و ایده های جدید است؛ گفت: ورود موثر بیمه در حمایت از تولید کنندگان و مسئولیت های آنان می تواند راهگشا باشد .

استاندار خراسان رضوی به فعال شدن صندوق های بیمه در حوزه های سرمایه گذاری و تضمین آن در فعالیت های مرتبط با دستگاه های اجرایی مختلف اشاره و بیان کرد: بهتر است هرچه سریعتر نشست های مربوط به کمیته بیمه معاونت هماهنگی امور اقتصادی استان تشکیل شود.

وی افزود: تاکنون به دلیل نبود بیمه، بخش های اقتصادی استان از جمله حوزه کشاورزی لطمات زیادی ناشی از سیل و سایر حوادث غیرمترقبه دیده اند لذا بیمه برای تضمین تولید و کاهش آسیب به این بخش ضروری است.

رشیدیان به نحوه تامین ارز بنگاه های اقتصادی و تولیدی استان در شرایط کنونی اشاره و تاکید کرد: انتظار می رود از ظرفیت واحدهای تولیدی ارز آور مانند فولاد برای تامین ارز مورد نیاز واردات استفاده شود.

 وی گفت: پارسال در مقابل دو میلیارد دلار صادرات فقط 700 میلیون دلار واردات انجام شد که در یک تعامل سازنده بین صادر کنندگان و واردکنندگان و درک شرایط می توان ارز مورد نیاز واردات چه در حوزه مواد اولیه و چه ماشین آلات را در استان از این محل تامین کرد.

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: نباید اجازه داد ارز با قیمت 4500 تومان به تولیدکننده اختصاص یابد و سپس قیمت تمام شده تولید از سوی تولیدکننده با احتساب ارز هشت هزار تومانی در نظر گرفته شود. با این حاشیه سود دهکهای پایین جامعه قادر به خرید کالا نخواهند بود لذا برای مهار حاشیه سود و عدم شکل گیری آن باید دستگاههای نظارتی بسیار گسترده ای را فعال کرد.

رشیدیان ادامه داد: اگر افزایش نقدینگی در جامعه بدون در نظر گرفتن برخی ملاحظات صورت گیرد تورم و فقر افزایش پیدا می کند لذا در تصمیماتی که از سوی ستاد اقتصادی مقاومتی برای تخصیص ارز دولتی به بخشهای مختلف صورت می گیرد باید توجه به محرومان و دهکهای پایین جامعه لحاظ شود.

وی همچنین به پروژه های اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: باید پروژه های نیمه تمام و مهم استان را در قالب پروژه های اقتصاد مقاومتی امسال قرار داد تا به سرعت انجام شوند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بهتر است مسئولیت پیگیری برنامه های عملیاتی اقتصاد مقاومتی استاندر سال جاری به بخش خصوصی واگذار شود زیرا مشابه این واگذاری در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان دستاورد مطلوبی به همراه داشت.

وی در پایان با اشاره به در پیش بودن هفته دولت و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از دستگاه های دولتی و بخش خصوصی خواست تا نسبت به اعلام پروژه های قابل افتتاح خود در این هفته به ستاد بزرگداشت هفته دولت اقدام کنند.

 وی تاکید کرد: در شرایطی که دشمنان با سیاه نمایی و القای ناکارآمدی نظام در اداره امور و یاس و ناامیدی در مردم سعی دارند بین مردم و حاکمیت شکاف ایجاد کنند ، باید با اطلاع رسانی از دستاوردهای دولت و نظام آنان را به آینده امیدوار و گزارشی از تلاش های خادمان مردم به آنان ارائه کرد.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: بر اساس سیاست‌های دولت دوازدهم و برنامه ششم توسعه هدف گذاری پنج ساله کاهش نرخ بیکاری در استان به هفت درصد، افزایش صادرات تا رقم 3.34 میلیارد دلار و جذب 62 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و خارجی تا پایان برنامه ششم انجام و مجموعه اقدامات و راهکارهای رسیدن به اهداف مذکور در برش سه گانه صمت، کشاوزی، خدمات و گردشگری و تقسیم کار دستگاهی و برش جغرافیایی شهرستانی تدوین شد.

وی افزود: در سال جاری، خراسان رضوی اقدام به تدوین هفت برنامه راهبردی شامل: تداوم رونق تولید و اشتغال با رویکرد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی( اعتیاد – طلاق- فساد – حاشیه نشینی( ، ارتقای امنیت پایدار و توسعه همه جانبه آن ( احساس امنیت – مدیریت بحران ها) ، ارتقاء خدمات دولت ( دولت الکترونیک ) سلامت اداری، انضباط کاری و رعایت حقوق شهروندی، گسترش مشارکت نظام مند مردم( بهره گیری از ظرفیتهای هم افزای (، ارتقای فعالیت های فرهنگی با محوریت فرهنگ رضوی( علم و آگاهی – تعامل گفتگو – رأفت و محبت ) و ارتقاء امید و نشاط اجتماعی ( سرمایه اجتماعی ) و توسعه و ارتقاء سلامت ( بهداشت ، محیط زیست – درمان – بیمه ها ) کرد.

علی رسولیان اظهار داشت: هدف کلان اقتصادی استان تداوم رونق تولید و اشتغال با رویکرد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصادی پایدار و متوازن است که برای تحقق آن هدف های عملیاتی شامل: زمینه سازی جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، زمینه سازی جهت توسعه و ارتقاء تجارت، زمینه سازی جهت توسعه و ارتقا ء تولید کالای ایرانی، زمینه سازی جهت توسعه و ارتقا ء خدمات و معیشت مردم تدوین و پیگیری شد.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اهم اهداف اقتصادی استان براساس برنامه ششم توسعه، اسناد بالادستی و سیاستگذاری کلان، رشد 12 درصدی صادرات، اشتغالزایی 110 هزار نفر (40 درصد بیشتر نسبت به هدف گذاری برنامه ششم توسعه استان) و سرمایه گذاری12 هزار میلیارد تومانی است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز