مشاهده ۱۴ قلاده یوزپلنگ در منطقه توران شاهرود

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۱۳:۳۷:۵۰
کد خبر: ۷۴۱۱۹۹
مشاهده ۱۴ قلاده یوزپلنگ در منطقه توران شاهرود
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان گفت : در سال جاری 14 قلاده یوزپلنگ در منطقه حفاظت شده توران شهرستان شاهرود مشاهده شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛عباسعلی دامنگیر گفت: در روز یکشنبه هفته جاری هم یک مورد مشاهده یوزپلنگ در این منطقه حفاظت شده به ثبت رسید.

وی اظهارداشت: آمار این تعداد مشاهده در منطقه توران بسیار ارزشمند است چرا که با ثبت تصاویر می توان برنامه های منسجم تری برای حفظ این گونه های جانوری نادر اتخاذ کرد.

وی خاطرنشان کرد : در سال جاری پنج مرتبه عملیات عکس برداری در منطقه حفاظت شده توران انجام شد که مشاهده این تعداد یوزپلنگ با میزان تعداد تصویربرداری انجام شده بسیار مهم و ارزشمند است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست سمنان ادامه داد : با همکاری و مساعدت دوستداران طبیعت برای عکس ‌برداری و تحقیق زیست ‌محیطی از حیات‌ وحش پارک ملی توران، یکی از این عکاسان علاقه ‌مند توانست از گونه در حال انقراض یوزپلنگ آسیایی در زمان مخفی شدن در کومه، عکس‌برداری کند.

دامنگیر با بیان این که این یوز روز یکشنبه برای آب خوردن به آبگیر آمده بود ثبت شد، گفت : قابلیت مهمی که برای پارک ملی توران شاهرود در راستای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به وجود آمد این است علاوه بر جوامع بومی و محلی طبیعت دوستان و عکاسان طبیعت می‌توانند در یک‌ پایش در داخل منطقه و با خوش ‌شانسی از این شاهکار خلقت و سایر گونه‌های جانوری شاخص و مهم ثبت تصاویر کنند که تا قبل از این کار به‌ سختی امکان‌ پذیر بود.

وی تصریح کرد : ثبت تصاویر ارزشمند از حیوانات در خطر انقراض، زیبا و گاه خطرناک، علاوه بر آشنایی با فنون های عکاسی، دانش و اطلاعاتی ویژه در مورد این مخلوقات دوست داشتنی می طلبد.

یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه ‌های هفت استان کشور مشاهده شده است ولی بیشترین رصد این گونه در سال های اخیر در سمنان بوده که تعدادی از این مشاهدات توله به همراه قلاده های بالغ بوده که نشان از زایش و چرخه حیات مطلوب این گونه در استان دارد.

25 درصد وسعت استان سمنان مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که با 131 محیط بان از آن مراقبت می شود، 16 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان 30 درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.

از جانوران شاخص منطقه حفاظت شده توران می توان به گورخر ایرانی ، پلنگ ، جبیر ، آهو ، کل و بز، قوچ و میش ، کاراکال، جربیل، هوبره ، زاغ بور ، حواصیل ، باقرقره ، انواع پرندگان شکاری از قبیل عقاب طلایی ، شاهین ، بحری و انواع خزندگان مانند مارجعفری، مارشاخدار ایرانی و کفچه مار اشاره کرد.

ذخیره گاه زیست کره توران از نظر موقعیت مکانی در ضلع جنوبی جاده تهران- مشهد ، حدفاصل خروجی جاده بیارجمند تا صدرآباد ، شمال شرقی دشت کویر ، غرب منطقه خارتوران و شرق منطقه طرود قرار دارد.

منطقه حفاظت شده توران یا خارتوران شامل سه محدوده حفاظت شده‌است که علاوه بر منطقه حفاظت شده قسمت قابل توجه مساحت آن، پناهگاه حیات وحش در قسمتی از شرق و پارک ملی را در بردارد.

خارتوران را آفریقای ایران لقب داده‌اند و ذخیره‌گاه زیست کره توران با مساحت 147 هزار و 640 هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران است که بعد از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقه بیوسفر جهان به‌شمار می‌آید.

 

نظر شما