۸۹۵ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۱۳:۴۶:۱۳
کد خبر: ۷۴۵۲۴۷
۸۹۵ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالیانه 895 هزار تن انواع محصول دامی، زراعی، باغی و آبزیان در این استان تولید می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ الیاس تاج الدینی  گفت : میزان تولید محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سالیانه 10 هزار تن بود.

وی بیان کرد: توسعه آبیاری تحت فشار، افزایش سطح زیر کشت باغستان‌ها، گلخانه‌ها، کشت‌های پردرآمد و اشتغالزای گیاهان دارویی دلیل افزایش چشمگیر میزان محصولات کشاورزی در این استان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 32 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به سیستم‌های آبیاری نوین تجهیز شده است.

بهاءالدینی افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.

وی ابراز داشت: اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار سبب صرفه جویی 150 میلیون متر مکعب آب سفره‌های زیرزمینی استان شده است.

تاج الدینی گفت: 100 میلیون ریال وام بلاعوض برای هر هکتار آبیاری قطره‌ای به کشاورزان این استان پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: 85 هزار هکتار از 270 هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد آبی است.

تاج الدینی سطح زیر کشت باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد را 44 هزار هکتار برآورد کرد که سالیانه 285 هزار تن محصول از آن برداشت می‌شود.

وی با اشاره به لزوم گسترش کشت گلخانه‌ای برای مدیریت مصرف آب و بهبود کمی و کیفی محصول کشاورزی بیان کرد: در حال حاضر کشت گلخانه‌ای در 44 هکتار زمین این استان انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به امکان ایجاد 150 فرصت شغلی و درآمد سالیانه یک میلیارد و 600 میلیون ریال در هکتار زیر کشت گیاه دارویی گل گاوزبان گفت: توسعه کشت متنوع از جمله گیاهان دارویی ضروری است.

تاج الدینی افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان 200 هکتار است.

استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد و جمعیت آن طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 از مرز 713 هزار نفر گذشته است.

 

نظر شما
پرونده ویژه