کمبود ‌محیط‌بان در هفتاد قله اراک

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۱۱:۴۶
کد خبر: ۷۴۵۵۴۴
کمبود ‌محیط‌بان در هفتاد قله اراک
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله اراک با معضل کمبود نیروی محیط‌بان روبرو است.

به گزارش برنا از اراک، منطقه حفاظت شده 70 قله اراک به مساحت 98 هزار هکتار است که شامل دو محدوده شمالی و جنوبی است که محدوده شمالی در برگیرنده بخش‌های عمده ارتفاعات 70 قله و دره‌های سیبک و چکاب و محدوده جنوبی شامل ارتفاعات ازنا، لته در و سله بهر است که زیستگاه ییلاقی و مهاجرت منطقه‌ای حیات وحش است.

منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک از اولین مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در کشور است که از پیکره‌ای کوهستانی و در گسترده‌ای از تپه ماهورها و دشت‌ها قرار گرفته است.

این منطقه به دلیل ویژگی‌های خاص توپوگرافی، تنوع گیاهی و جانوری از قدیم جزء شکارگاه‌های مشهور ایران بوده و حدود 62 کتیبه از دوران قاجاریه در کوه‌های هفتاد قله حک شده که بیانگر وفور شکار و سرسبزی این منطقه است.

کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، شغال، گرگ، گورکن، خرگوش، تشی ( جوجه تیغی) و روباه از پستانداران این منطقه محسوب می‌شوند و چند نوع افعی، مارآبی و لاک پشت نیز در این منطقه دیده شده است.

کبک، تیهو، بلدرچین، باقرقره، کبوتر چاهی، کبوتر کوهی، عقاب طلایی، سارگپه، هما، کرکس، دال، شاهین، بحری، لیل، بوتیمار و حواصیل از پرندگان این منطقه هستند.

"سعید نمکی" مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون توسعه اموراجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور، "حمید ظهرابی" معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و "سیدحمید پورمحمدی" معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در سفری به استان مرکزی از منطقه حفاظت شده هفتادقله اراک در استان مرکزی بازدید کردند.

کمبود محیط بان در منطقه هفتاد قله

در این بازدید که "یادگاری" رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و "رضا میرزایی" مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز حضور داشتند، مشاور رئیس سازمان و معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به وسعت هفتادقله اظهار داشت: در این منطقه با این وسعت کمبود نیروی محیط‌بان وجود دارد که باید برای حل موضوع از طریق مراجع و راهبردهای اجرایی قانونی چاره‌اندیشی دقیق و درستی انجام پذیرد.

نمکی افزود: به رغم تمام کمبودها و مشکلات در این حوزه، البته وضعیت منطقه و تعداد حیات وحش آن بسیار مطلوب است و امیدواریم با حل مشکلات و نیازهای منطقه شاهد بهبود بیشتر وضعیت مطلوب امروز باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز