مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی:

گل ایران آماده ارسال به هلند

۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۱۴:۱۳:۴۲
کد خبر: ۷۴۶۹۹۸
گل ایران آماده ارسال به هلند
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نخستین محموله صادراتی گل از ایران به هلند در 20 سپتامبر آماده ارسال است.

به گزارش برنا از اراک، «غلامرضا تقوی »در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه محلات افزود: با چهار متخصص در مباحث حقوقی و فنی مدیریت و بازاریابی بین المللی همکاری شده که نتیجه آن ارسال محموله صادراتی گل و گیاه ایران به هلند است.
وی اظهارکرد: تولید گل و گیاه از سال 92 تا کنون حدود ٤٠ درصد افزایش یافته که این امر نشان از پویایی اقتصاد در این بخش دارد اما این صنعت در صادرات جایگاه خوبی ندارد.
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: گل و گیاه زینتی در سال گذشته برای کشور 22 میلیون دلار ارزآوری داشت اما، واردات این محصول ١٧ میلیون دلار بوده است.
تقوی بیان کرد: تلاش می شود که واردات گل و گیاه به ١٠ میلیون دلار کاهش یابد و تراز تجاری برای این محصولات مثبت شود چراکه بیش از ٦٠ درصد محصولات تولیدی گل و گیاه کشور قابلیت صادرات دارد.
وی اظهارداشت: نبود زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مهمترین دلیل ضعف در صادرات گل و گیاه است.
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: اقتصاد نوین دنیا به دنبال سود و درآمد بالا نیست بلکه تعدد گردش مالی را دنبال می کند و به هر میزان که این گردش مالی بیشتر شود پایداری اقتصاد تثبیت شده و امروز در تولیدات گلخانه ای و گل و گیاه پنج مرتبه گردش مالی در طول سال روی می دهد.
تقوی بر لزوم افزایش ضریب مکانیزاسیون، اتوماسیون در گلخانه ها و فضای باز، اصلاح و بازسازی عرصه پرورش به ویژه گلخانه های فرسوده با توجه به وجود دانش فنی، اعتبار و مجوزهای لازم تاکید کرد.
وی یادآور شد: اتحادیه گل و گیاه کشور در سال گذشته فعال شد و بخشی از مشکلات به دست توانمند تشکل ها قابل رفع است.
تقوی تلاش برای افزایش سرانه مصرف گل را فرهنگ سازی، برگزاری نمایشگاه، فعالیت های رسانه ای، احیای روز ملی گل و گیاه در تقویم را ضروری دانست.
وی افزود: دانش فنی تولید گل برای کاهش ضایعات باید افزایش یابد و از ضایعات این بخش برای خوراک دام و کمپوست استفاده شود.
نمایشگاه ملی گل و گیاه و صنایع وابسته در فضای سربسته به وسعت هشت هزار و 500 متر مربع و عرصه روباز به وسعت 30 هزار متر مربع با رویکرد حمایت از تولید و حفظ محیط زیست در محل پایانه های صادراتی محلات برپا شده است. 

 

نظر شما