مرد خیرخواه سقزی با ۱۳۶ بار اهدای خون !

۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۱۴:۳۵:۲۴
کد خبر: ۷۴۸۵۳۲
مرد خیرخواه سقزی با ۱۳۶ بار اهدای خون !
مرد خیرخواه سقزی با 136 بار اهدای خون و نجات جان بیش از 400 بیمار نیازمند، رکوردار بیشترین اهدای خون در استان کردستان است و قصد دارد با تمام وجود به این کار خداپسندانه خود ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، اهدای خون علاوه بر اینکه یک عمل پسندیده با اجر دنیوی و اخروی محسوب می‌شود، فواید بی نظیری هم برای سلامتی افراد به همراه دارد و یک فرد سالم بطور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در مرکز انتقال خون هدیه می‌کند تا به مصرف بیماران نیازمند برسد.

براساس اعلام انتقال خون، مردان در طول سال تا چهار بار (هر سه ماه یکبار) و زنان تا 2 بار (هر 6 ماه یکبار) می توانند برای اهدای خون به مراکز خونگیری مراجعه کنند البته به این شرط که از سلامت جسمی برخوردار بوده و مشکلی برای استفاده از خون آنها وجود نداشته باشد.

یکی از این افراد نیک اندیش که بطور متوسط هر سال سه بار خون اهدا می کند، محمدطاهر تاجوانچی 56 ساله متولد و ساکن شهر سقز است که 38 سال پیش برای اولین بار اقدام به اهدای خون کرد و امروز رکوردار اهدای خون در استان کردستان است.

وی تاکنون 136 مرتبه و هر بار حدود 500 سی سی خون به بیماران اهدا کرده که با توجه به اینکه از هر کیسه خون سه فرآورده خونی فشرده، پلاکت و پلاسمای تازه و منجمد تهیه می ‌شود در طول دوره زندگی خود به بیش از 400 انسان نیازمند خون، زندگی دوباره بخشیده است.

این خیرخواه سقزی که تا سن 65 سالگی می تواند اهدا کننده خون باشد در مورد اولین باری که خون اهدا کرد، می گوید: مهر ماه سال 59 بعد از آغاز جنگ تحمیلی و بمباران های هوایی، از بلندگوی مسجد جامع شهر سقز فراخوانی برای اهدای خون اعلام و از شهروندانی که توانایی جسمانی کافی برای اهدای خون داشتند خواسته شد به بیمارستان مراجعه کنند.

تاجوانچی با بیان اینکه دلیل این فراخوان وجود تعدادی مجروح بمباران هوایی نیازمند خون بود، گفت: آن زمان که رسانه های جمعی همچون امروز وجود نداشت، فقط بلندگوی مساجد و همت جوانان اهدا کننده خون بود که می توانست آرامش را به نگاه های مضطرب مجروحان و خانواده هایشان بازگرداند.

وی با اشاره به اینکه آن سال ها در شهرستان سقز مجموعه ای منسجم برای جمع آوری خون و انتقال آن به بیماران وجود نداشت، یادآور شد: آگاهی عمومی و تجهیزات کافی برای جمع آوری خون نیز موجود نبود بنابراین مردم نه تنها نسبت به چرایی اهدای خون اطلاعاتی نداشتند بلکه از نام خون و اهدای آن نیز واهمه داشتند.

این مرد خیرخواه سقزی در ادامه می گوید: بعدها مطلع شدم مجروحان نیازمند به خون از مرگ نجات یافته اند و این بهترین انگیزه برای من بود که باز هم بتوانم نقش موثری در نجات بخشی بیماران ایفا کنم و این انجام وظیفه را تا به امروز ادامه داده ام.

تاجوانچی که به صورت حرفه ای به ورزش کوهنوردی می پردازد در مورد رکورد فعلی خود اظهار داشت: براساس استانداردهای پزشکی مرز سنی اهدا خون در ایران بین 18 تا 65 سالگی است و قطعا در صورتی که از نظر پزشکی منعی برای اهدای خون نداشته باشم این کار را تا سن 65 سالگی ادامه خواهم داد.

رکورددار اهدای خون در کردستان اشاره ای به سبک زندگی خود می کند و ادامه می دهد: اهدا کننده خون بودن موجب شده که خود مراقبتی را در راس امور زندگی قرار دهم و با این شیوه سلامت و نشاط بیشتری را تجربه کنم.

تاجوانچی با بیان اینکه همواره به تغذیه مناسب، خواب، استراحت کافی و برنامه ورزشی مستمر توجه ویژه ای داشته ام، تاکید کرد: هم ‌اکنون در صحت و سلامت کامل بسر می‌برم و هیچ گونه مشکل جسمی ندارم و این موضوع از اهدای خون مستمر ناشی می‌شود که به صورت غیر مستقیم نقش بسزایی در سلامت جسمی و روحی ام داشته است.

او معتقد است که اهدا کنندگان مستمر در مقایسه با سایر افراد جامعه صفات روحی و روانی خاصی دارند و اضافه می کند: در این سال ها با بسیاری از اهداکنندگان خون آشنا شده و با آنها در ارتباط بوده ام اغلب آنان خوش‌خلق، مثبت اندیش، امیدوار و شاد هستند.

این اهدا کننده نوع دوست در مورد تاثیر اهدای خون مستمر در روحیه و زندگی شخص خود نیز اظهار داشت: هدف اصلی من از اهدای خون نجات بشر فارغ از رنگ، نژاد و مذهب بوده و این کار را برای رضای خداوند انجام می‌دهم و انعکاس این نیکی نیز قطعا به زندگی من بازگشته است.

 دکتر محمد حسن شیخ الاسلامی 84 ساله با بیش از 200 بار اهدای خون رکوردار ایران و جهان است و محمد طاهر تاجوانچی نیز با ثبت فعلی رکورد 136 بار اهدای خون رکوردار اهدای خون کردستان و در جمع معدود اهدا کنندگان بالای 100 بار کشور است.

انتقال خون کردستان سالانه میزبان بیش از 35 هزار داوطلب اهدای خون است که از این تعداد 25 هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز