مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل:

آیین طشت گذاری عزاداری سنتی منسوب به اردبیل می باشد

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۱۲:۳۲:۳۶
کد خبر: ۷۴۹۶۹۸
آیین طشت گذاری عزاداری سنتی منسوب به اردبیل می باشد
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: حفظ عزاداری سنتی و اصیل در برگزاری آئین‎‌های طشت‌گذاری و سایر مراسم ماه محرم ضروری است.

به گزارش برنا،حجت‌الاسلام ستوده در جلسه برنامه ریزی مراسم طشت گذاری در اردبیل افزود: آیین طشت گذاری یکی از مراسم سنتی عزاداری در ماه محرم است که از آیین ها و آداب عزاداری و تعزیه منسوب به منطقه اردبیل بوده و از سه روز مانده به آغاز محرم در مساجد و حسینیه این شهر برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای این مراسم در روز اول در مسجد جامع شهر اردبیل، روز دوم در مساجد اصلی محلات شش گانه و مسجد بزرگ یا مسجد اعظم اردبیل و روز سوم در مساجد محلات، حسینیه ها و منازل انجام می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یادآور شد: این مراسم در تمام روستاهای استان نیز با ترتیب زمانی و مکانی برگزار شده و حتی با آداب و رسوم مخصوص منسوب به همان روستا اجرا می‌شود.

وی در تشریح فلسفه برگزاری آئین طشت گذاری در اردبیل متذکر شد: در اعتقاد دینی شهروندان اردبیلی، طشت گذاری به دلیل نماد عهد مجدد با شهدای کربلا حامل پیام معنوی غنی بوده و از تقدس خاصی برخوردار است.

ستوده ادامه داد: این سنت به تاسی از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) در مقابل سپاه حر است که به روایتی آن حضرت، در روز ۲۷ ذیحجه‌، آب مشک ها را در طشت ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آنها را سیراب‌ کردند.

وی بیان داشت: آنچه غنای معنوی این مراسم را بیشتر می‌کند، تجدید پیمان با سالار شهیدان به صورت نمادین است. در این آیین طشت‌ آب نماد آب فرات است و عزاداران با دست زدن به طشت بیعت خود با سالار شهیدان را تجدید می‌کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز