آیین شب بخارا در اراک برگزار شد:

در معرفی مفاخر استان مرکزی کوتاهی شده است

۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۱۳:۱۷:۲۱
کد خبر: ۷۵۱۴۷۰
در معرفی مفاخر استان مرکزی کوتاهی شده است
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: ٢٠ درصد مفاخر و مشاهیر ایران از استان مرکزی برخاسته اند و این قصور سازمان ها و بخش های فرهنگی از جمله میراث فرهنگی است که در معرفی آنها کوتاهی شده است.

به گزارش برنا از اراک، سیدمحمد حسینی در آیین شب بخارا در اراک، با اشاره به اینکه امیرکبیر به عنوان اصلاح گر بزرک تاریخ ایران از استان مرکزی برخاسته است، افزود: گرچه امیرکبیر سن بالایی نداشت و اجازه عمر طولانی به او ندادند و عمر صدارت وی کمتر از ٤ سال است، اما سال ها و دهه ها می گذرد و نام او بر تارک این کشور و دنیا می درخشد.

وی اظهار کرد: امیرکبیر شخصیت بزرگی است که در دوران صدارت خود اصلاحات عظیمی در کشور انجام داد و در تاریخ ماندگار شد و خوشحالیم که زادگاه این شخصیت بزرگ، روستای هزاوه در استان مرکزی است.

مدیرکل میراث فرهنگی افزود: خانه پدری امیرکبیر در روستای هزاوه توسط میراث فرهنگی استان تملک و بازسازی شده و آماده افتتاح است که امید است با دستیابی به تاریخ دقیق تولد این شخصیت بزرگ، بنیاد امیرکبیر در خانه پدری وی افتتاح شود و همچنین این روز به عنوان روز ملی اراک نامگذاری شود. امید است دستگاه های فرهنگی به برگزاری شب های فرهنگی همچون شب بخارا در استان مرکزی کمک کنند.

علی دهباشی مدیرمسئول مجله بخرا نیز در این آیین بیان کرد: امشب 367مین شب بخاراست، بخشی از این آیین در داخل کشور از گناوه گرفته تا بافق، سبزوار، یزد و ... برگزار شده است و با توجه به اینکه مجله بخارا یک مجله ایرانشناسی است بخشی از این شب‌ها در خارج از ایران مانند برلین، مونترال، تورنتو، ونکوور و ... برگزار شده است.

وی درخصوص راز ماندگاری ایران گفت: ایران تنها سرزمینی است که چهارراه حوادث را پشت سر گذاشته است و تنها سرزمینی است که دارای مرز طبیعی در منطقه است، ما تمدن و ویژگی خاصی داریم و راز ماندگاری ما زبان پارسی و شاعران بزرگ این سرزمین است.

دهباشی تصریح کرد: شاعران ایرانی از زمینی ترین تا آسمانی ترین احوالات را بیان کرده اند، ما دارای چنین پشتوانه عظیمی هستیم و باید به این فرهنگ، زبان و تمدن خود ببالیم، در دنیا قد برافرازیم و حرف آخر را بزنیم.

وی بیان کرد: در بخشی از این سرزمین بزرگ، استانی قرار دارد که تعداد شخصیت های بزرگ آن که از میان مردم برخاسته اند، بی مانند است و وای بر ما و مدیران فرهنگی و تلویزیون ما که تلاشی برای معرفی آنها نکرده اند، ما حتی از زندگی امیرکبیر که هر بخش آن یک سریال جداگانه می طلبد، سریال نمی سازیم و او را معرفی نمی کنیم.

دهباشی با بیان اینکه متاسفانه در نشان دادن بزرگان فرهنگی مانند امیرکبیر که وظیفه اصلی رسانه و تلویزیون است کوتاه شده است، اظهار کرد: رسالت آشنا کردن فرزندان این سرزمین با فرهنگ و تاریخ ایران برعهده ماست و نباید منتظر دولت، تلویزیون و وزارت آموزش و پرورش باشیم، فرنگی‌ها هزاران دلار خرج می کنند تا بیایند و مسجد جامع اصفهان را ببینند، اما ما تلاشی برای معرفی آن نداریم.

دهباشی گفت: شهر اراک و استان مرکزی قابلیت عظیمی در تاریخ اساطیری خود دارد و می توان هزاران شب با موضوعات مختلف را در آن برگزار کرد، این شب آغازی است که باید تدوام یابد و گروه‌های جدید و جوانان فعال می توانند زمینه برگزاری این شب‌ها را فراهم کنند.

براساس این گزارش، دکتر بهرام پروین گنابادی نیز در این مراسم  با بیان اینکه شخصیت‌ها، مفاخر و مشاهیر استان مرکزی بالاتر از آن چیزی هستند که بتوان درباره آنها صحبت کرد، گفت: مرحوم احمد طاهری عراقی که شاید برخی نام وی را نشنیده باشند، چراکه در 48 سالگی فوت کرد، یکی از برجسته ترین ادبا و کتاب‌شناسان و اسلام شناسان این خطه بوده است.

وی ادامه : مرحوم طاهری عراقی تنها کسی است که در سن کمتر از 30 سالگی به مقام معاون علمی رسید و کسی به این مقام می رسد که به تمام مقالات و دانش‌نامه های جهان اسلام اشراف داشته باشد، همین یک نمونه برای افتخار یک استان کافی است و باید شناسانده شود.

پروین گنابادی با اشاره به اینکه مروری مفاخر و مشاهیر استان مرکزی نشان می دهد که خردگرایی، خردورزی و آینده‌نگری شاخصه تمامی آنها بوده است، گفت: نمونه بارز این شخصیت‌ها امیرکبیر است.

وی افزود: امیرکبیر اصلاحات را از بالا به پایین آغاز کرد و این رویه نشان از هوش سرشار وی دارد چراکه اصلاح از بالا هزینه کمتر و پایداری بیشتری دارد، پس از وی سید جمال الدین اسدآبادی این رویه را دنبال کرد و در نهایت با این جمله که ای کاش تخم اندیشه های خود را در میان مردم پراکنده بودم ایران را ترک کرد، البته 20 سال بعد این اندیشه به ثمر نشست و اتفاقاتی توسط میرزا رضا کرمانی در حرم حضرت عبدالعظیم شکل گرفت.

این نویسنده با اشاره به تقسیم بندی جامعه روشنفکرها عنوان کرد: امروز بخشی از روشنفکران به افرادی نفی کننده تبدیل شده اند و اکثر روشنفکران کنونی از جمله این افراد هستند، اما در مقابل، افرادی هستند که می‌دانند چه می‌خواهند و جامعه به این افراد و نگاه آینده‌نگری آنها نیاز دارد.

پروین گنابادی با اشاربه شخصیت ادیب الممالک فراهانی که توسط امیرنظام گروسی معرفی شد، گفت: قدر این شاعر شناخته نشد در حالی که در کنار ملک‌الشعرای بهار شاعری مسلط بود. او با شکل گیری نهضت مشروطه روزنامه نگار شد و در شعرهای خود آگاهانه مدح و نصیحت داشت.

وی به شاعره استان مرکزی ژاله قائم مقامی اشاره کرد و گفت: این شاعره اندیشه آزادی زنان و برابری جنسیتی را مطرح کرد و در عین توجه به آزادی، پاکدامنی را در اشعار خود به دخترش توصیه می کند.

پروین گنابادی با تاکید براینکه در رفتار سیاستمداران و مفاخر این خطه تعادل را می توان دید، افزود: این تعادل درس بزرگی برای مردم این سرزمین است، تمامی این مفاخر و مشاهیر با زبان خود هنرنمایی کرده اند. زبان عامل وحدت و هویت ملی است و یکی از اهداف شب های بخارا نیز تقویت زبان پارسی و حفظ وحدت ملی است چراکه وحدتی که با زبان شکل گیرد هیچ گاه خدشه دار نمی شود و جامعه امروز به این وحدت نیاز دارد.

محمد علی داوودآبادی یکی از مشاهیر استان مرکزی نیز در آیین شب بخارا به تشریح زندگی امیرکبیر پرداخت و گفت: امیرکبیر کسی است که در 150 سال حکومت ننگین قاجاریه همچون ستاره‌ای درخشید و همچنان درخشان است.

وی افزود: خانواده امیرکبیر به روستای هزاوه منصوب هستند، پدر وی آشپز خانه میرزا عیسی خان بود و نزدیکی زیادی با خانواده قائم مقام داشت و همین امر باعث رفت وآمد این کودک در دربار شد و رشد وی با آشنایی با علوم روزگار و دنیای سیاست همراه بود. او در نهایت به سمت منشی گری در تبریز رسید و سال ها در خدمت امیرنظام آذربایجان بود.

داوودآبادی گفت: وی دراین دوران سفرهایی به روسیه، نخجوان و ارزروم داشت و با درایت، سیاست، هوشمندی و آگاهی امیرکبیر در معاهده ارزروم مشکلات مرزی بین ایران وعثمانی برای همیشه رفع شد و همه اینها در واقع مقدماتی برای این بود که وی بداند در وزارت باید چه کرد.

وی بیان کرد: امیرکبیر با روی کار آمدن، در گام اول عزل و نصب لشکریان و کارگزاران را دنبال و افراد شایسته را انتخاب کرد و پس از آن امور مالی کشور را ساماندهی کرد به طوریکه با سرکشی به دفاتر مالی متوجه شد که یک میلیون تومان بیشتر از کل درآمد کشور هزینه می شود که این امر باعث عدم اداره درست کشور شده است و تصمیم گرفت هزینه ها را کاهش دهد.

داوودآبادی افزود: امیرکبیر مدیریت هزینه های کشور را از دربار آغاز کرد، حقوق بسیاری از افراد وابسته به دربار و شعرا و ... قطع کرد، حقوق شاه را کاهش داد و ماهانه 10 هزار تومان برای ناصرالدین شاه تعیین کرد، حقوق خود را سالانه 12 هزار تومان کاهش داد، دریافت مالیات به شیوه قدیم  را کنار گذاشت و شیوه جدید ایجاد کرد، برخی از مالیات را حذف. او برای برخی افراد مالیات وضع کرد، برای مدیریت و استقلال کشور نیاز به ارتش قدرتمند داشت که بواسطه آشنایی خود با امور نظامی اقدام به تغییر سیستم کرد، نظم خاصی به وضع موجود بخشید و حتی به صورت مرتب و مداوم از پادگان ها بازدید داشت.

وی ادامه داد: امیرکبیر در دوران صدارت خود اقدامات اقتصادی را دنبال کرد به طوری که کارخانه تاسیس و از صنعتگران دعوت کرد، کشاورزی را رونق داد و کشت نیشکر در خوزستان و مازندران، زعفران در مشهد و پارچه بافی در یزد، قم و تهران را توسعه بخشید و مهمتر از همه مدرسه دارالفنون که ادامه حرکت عیسی خان اول و اعزام دانشجویان به انگلستان بود را در سطح بزرگتر دنبال و روزنامه وقایع‌اتفاقیه را راه‌اندازی کرد و حتی مقدمات مشروطه نیز از دوران صدارت امیرکبیر شکل گرفت.

داوودآبادی بیان کرد: امیرکبیر کسی است که در رشد مملکت و نهضت مشروطه نقش موثری داشته است و کسی به اندازه وی در دوره قاجار به کشور خدمت نکرد.

خبرنگار: سمیرا فشکی

نظر شما