مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان:

۲۵% جنگلهای لرستان به بیماری زوال بلوط مبتلا هستند

۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۱۳:۵۳:۰۴
کد خبر: ۷۵۱۵۷۰
۲۵% جنگلهای لرستان به بیماری زوال بلوط مبتلا هستند
شیرزاد نجفی گفت: از مجموع ۱ میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار سطح جنگل‌های استان، ۵۶۳ هزار و ۷۹۸ هکتار معادل ۲۵% جنگلهای لرستان به بیماری زوال بلوط مبتلا هستند.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛نجفی در کارگروه تخصصی گیاهپزشکی جنگل ها و مراتع استان با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این کارگروه، پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماریهای جنگلی می باشد ،اظهارکرد : به استناد بخشنامه ریاست محترم سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر ضرورت شناسایی مناطق آلوده و پیشگیری و جلوگیری از شیوع آفات و بیماریها ، این کارگروه تشکیل شده است.

او عمده آفات و بیماری های جنگلی را پروانه برگخوار بلوط ، موریانه ، لورانتوس ( دارواش ) و زوال بلوط دانست و افزود : متاسفانه از مجموع ۱ میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار سطح جنگل‌های استان، ۵۶۳ هزار و  ۷۹۸ هکتار معادل ۲۵% جنگلهای لرستان به بیماری زوال بلوط مبتلا هستند.

نجفی  عمده علل این بیماری را ، پیر شدن درختان بلوط ، کم شدن بنیه درختان ، ریزگردها ، عدم زادآوری ، هجوم آفات مثل پروانه برگخوار و سوسک چوب خوار بلوط ، از بین رفتن کنترل کنندگان طبیعی مانند سنجاب و اُفت آبهای زیرزمینی دانست وتصریح کرد : متاسفانه ۵۰ هزار هکتار از سطح جنگل های استان به آفت برگخوار بلوط مبتلا هستند.

به گفته او  این آفت از اواخر اسفندماه هر سال تا نیمه دوم اردیبهشت سال بعد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مناطقی مانند چگنی ، سپید دشت ،چم چیت ، بیشه ، شول آباد ، دادآباد و  کهمان را آلوده کرده است.

 نجفی در خصوص هجوم موریانه  نیز عنوان کرد: متاسفانه در چند سال گذشته شاهد طغیان آفت موریانه در سطح اراضی جنگلی خصوصاً در منطقه شورآب هستیم و یکی از اهداف این کارگروه ، اتخاذ تدابیر لازم به منظور کنترل این آفت بسیار خطرناک می باشد.

او  در خصوص بیماری نیمه انگلی لورانتوس در سطح جنگل‌های استان نیز افزود :  بخش عمده ای از جنگل های استان ، خصوصاً مناطق درب گنبد کوهدشت  و دره نَصَب شهرستان خرم آباد به این آفت مبتلا شده اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز