گزارش "برنا" از تعطیلی بزرگترین طرح صنعتی سلسله؛

کارخانه تراکتورسازی الشتر خاک می خورد

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۱۳:۱۲:۴۶
کد خبر: ۷۵۳۳۸۳
کارخانه تراکتورسازی الشتر خاک می خورد
اقدام اساسی ازسوی فرماندار الشتر درجهت رفع مشکلات پروژه تراکتورسازی الشترضروری است.

 خبرگزاری برنا لرستان -گروه اقتصادی: پروژه ساخت کارخانه تراکتورسازی الشتر به عنوان بزرگ ترین طرح صنعتی الشتر سالهاست که با تعطیلی روبه روشده است وهیچ اقدامی درجهت رفع مشکلات این طرح درشهرستان سلسله ازسوی مسولان انجام نشده است.

اجرای این طرح با ایجاد اشتغال بیش از 400 نفربه صورت مستقیم می‎تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جوانان شهرستان سلسله داشته باشد.

"مدیرعامل کارخانه تراکتور سازی الشتر دراین باره به خبرنگار خبرگزاری برنا می گوید: به دلیل عدم همکاری بانک عامل، اجرای این پروژه تاکنون متوقف‌شده است و با پیگیری‎های مدیریت ارشد استان، این طرح درچندسال گذشته  برای اخذ تسهیلات به بنیاد برکت و بانک صنعت‎و‎معدن معرفی‌شده است ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است و شرکت تراکتورسازی شهرستان الشتر در سال ۸۶ کلنگ زنی شده است اما با وجود گذشت بیش از یازده سال، تنها  ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

درحالی که کلنگ زنی تراکتورسازی «خرم‎ایشتار» که به عنوان تنهاترین و بزرگترین پروژه صنعتی شهرستان بود هم نتوانست نوید اشتغال و شدن را برای اهالی این دیار سرسبز به ارمغان آورد که جای انتقاد وگلایه ازمسولان رادارد که نسبت به اشتغال جوانان بی اهمیت بودند.

مهندس محمدباقر حسنوند می گوید:این پروژه که بزرگ‌ترین طرح صنعتی و اشتغال‌زایی شهرستان است، نه‎تنها سبب رونق اشتغال و صنعتی شدن سلسله نشد بلکه تنها منجر به تغییر کاربری 12 هکتار زمین در این شهرستان شدو تفاهم‌نامه صادرات تراکتوربه کشورهای حوزه خلیج‌فارس بسته‌شده بود و قرار بر این بود که پروژه ظرف مدت دو سال و با استفاده از تسهیلات بانکی احداث شود و در صورت اجرایی شدن زمینه اشتغال‌زایی 424 نفر به‌صورت مستقیم و چهارهزار نفر به‌صورت غیرمستقیم را فراهم کند.

حسنوند می افزاید:همه مجوزها و تأییدیه‎های لازم و تفاهم‎نامه صادراتی پنج هزار دستگاه تراکتور سنگین در چهار رده، جهت صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و خاورمیانه و قراردادهای لازم جهت تأمین قطعه، انتقال و مونتاژ نیز با یک شرکت چینی منعقد شده بود و کارهای زیرساختی و اجرایی طرح آغاز و میزان پیشرفت فیزیکی آن بر اساس نظر کارشناسان سازمان صنعت‎ومعدن، 20 درصد اعلام‌شده و این طرح جزء طرح‎های آمایش صنعت‎ومعدن و صندوق توسعه ملی در کارگروه اشتغال استان منعقد و به بانک صنعت‎ومعدن معرفی شد.

برای اجرایی شدن چنین پروژه‎هایی باید بخش خصوصی وارد عمل شود و اگر بخش خصوصی برای اجرایی شدن منتظر پرداخت تسهیلات از طرف بانک باشد، با شرایط امروز به‌طورقطع کار سختی است.

*نماینده مجلس سلسله ودلفان:کارشکنی برخی مسولان درطرح های اشتغالزایی اقدامی زشت وناپسنداست

علی رستمیان نماینده سلسله ودلفان درمجلس اسلامی به خبرگزاری برنا می گوید:اجرایی شدن طرح تراکتورسازی الشتر نقش مهمی در مکانیزه شدن کشاورزی دارد.

به گفته رستمیان  بانک‎ها متأسفانه تسهیلات پرداخت نمی‎کنند و یا برای پرداخت، آورده بسیاری از متقاضیان می‎خواهند و همین امر اجرای پروژه‎ها را به تعویق می‎اندازد که دراین موضوع کارشکنی برخی افراد راستای فراهم شدن اشتغالزایی جوانان اقدامی زشت وناپسنداست.

نماینده سلسله و دلفان تصریح می کند: در حال حاضر ایران به سمت کشاورزی مکانیزه می‎رود و نیاز کشور به سمت تراکتور سنگین است و اجرایی شدن این طرح نقش مهمی در مکانیزه شدن کشاورزی و ایجاد اشتغال دارد.

او ادامه می دهد: سرمایه‎گذار دلیل متوقف شدن اجرای پروژه را عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک عامل عنوان کرده  است و در صورت پرداخت نشدن تسهیلات، برای اجرایی شدن این پروژه باید بخش خصوصی وارد عمل شود.

*تراکتورسازی الشتر جز 40 طرح مصوب شده استان است

براساس گفته‌های مدیر این کارخانه قرار بود سهم بانک صنعت‎ومعدن برای اجرای طرح 80 درصد باشد و تمام مدارک و مستندات موردنیاز بانک تکمیل و هزینه کارشناسی طرح نیز به‌حساب خزانه‎داری واریز و مقدار حساب تأمین اجتماعی و اداره‎امورمالیاتی، استعلام و با نظر مثبت به بانک ارائه شد.

 

این طرح در دولت یازدهم نیز جزو 40 طرح صنعتی استان مصوب شده و در حال حاضر این شرکت توسط وزیر به بانک مرکزی معرفی‌شده است و به دنبال پیگیری‎های به‌عمل‌آمده مقرر شد که در هفته‎های آینده، در کمیته اعتباری بانک مطرح و اقدامات بعدی انجام شود.

تراکتورسازی سلسله در سال 92 نیز توسط استانداری و سازمان صنعت‎ومعدن به بنیاد برکت معرفی و در شورای فنی بنیاد برکت نیز مطرح شد و مورد تأیید قرار گرفت.

براساس گفته‌های مدیر این کارخانه تنها مانع توقف و اجرایی نشدن پروژه عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک صنعت‎ومعدن است که  به‌محض پرداخت تسهیلات، شرکت آمادگی شروع عملیات اجرایی را داردودر آخرین جلسه در وزارت صعنت ومعدن تجارت با حضور معاون وزیر و قائم مقام بانک صنعت و معدن و مجری برگزا شد مقرر گردید با نک عامل ظرف مدت دو ماه نسبت پرداخت تسهیلات اقدام کنند اما متاسفانه باگذشت مصوبه پرداخت توسط بانک عامل انجام نشده است.

*عدم اعتبار سبب اجرایی نشدن تراکتورسازی الشتر شده است

مرادی رئیس اداره صنعت‎و‎معدن سلسله در این راستا می گوید: علت اجرایی نشدن این طرح تاکنون مشکل عدم اعتبار است و اگر اعتبار ساخت این پروژه تأمین و تمام فازهای آن راه‎اندازی شود، بی‎شک نقش مهمی در ایجاد اشتغال در شهرستان دارد

به گفته رئیس اداره صنعت‎و‎معدن سلسله میزان سرمایه ثابت این طرح 550 هزار میلیون ریال و تسهیلات موردنیاز برای اجرایی شدن آن، چهار میلیارد تومان است

او می افزاید: میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه تاکنون، براساس نظر کارشناسان سازمان، 20.6 درصد اعلام‌شده است

مرادی  می گوید: این طرح به‌تازگی برای ادامه عملیات اجرایی به بانک صنعت‎و‎معدن و بنیاد برکت معرفی‌شده است و در صورت تأمین اعتبار، اجرای عملیات احداث پروژه از سر گرفته خواهد شد

 حال امیداست مسولان عزیز شهرستان به خصوص فرماندار الشتر به عنوان مدیرارشد شهرستان سلسله در جهت رفع مشکلات این پروژه بزرگ صنعتی درشهرستان سلسله کمرهمت خود را محکم بسته واقدامات اساسی درراستای اشتغالزایی جوانان لرستان انجام دهدوامیدواریم دکترخسروی فرماندار  الشتربه مانند فرمانداران سابق نسبت به این پروژه عظیم صنعتی درالشتر بی اهمیت نباشد.

 گزارش:سجادجوانمرد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز