آغاز آیین ۲۰۰ ساله عزاداری « جوش دوره » در مهریز

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۱۴:۵۷:۳۹
کد خبر: ۷۵۳۴۹۲
آغاز آیین ۲۰۰ ساله عزاداری « جوش دوره » در مهریز
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مهریز می گوید: آیین سنتی «جوش دوره » با قدمت 200 ساله که از ماندگارترین شیوه های عزاداری مردم این شهرستان در رثای شهادت امام حسین (ع) است، از جمعه شب به مناسبت دهه اول محرم در برخی حسینیه ها آغاز شد.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ حجت الاسلام محمدحسین متوسل گفت : در آیین یاد شده عزاداران به 2 گروه تقسیم و در کنار هم قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: هر شخص با دستان خود گوشه‌ای از لباس دیگری را گرفته و آرام پاهای خود را به سبک خاصی و هماهنگ به زمین می‌ زنند و با سینه ‌زنی در وسط حسینیه‌ها حرکت و نوحه‌ خوانی می‌کنند.

این مسئول اظهار داشت: یک نفر به عنوان چاووش خوان همراه با گروه ، با مرثیه ‌سرایی و خواندن شعرهایی در سوز و گداز و شرح حال شهادت سالار شهیدان و یاران با وفایش هماهنگی لازم را انجام می دهد و شرکت‌ کنندگان در جوش دوره به ترتیب جواب می‌ دهند و دور می‌زنند.

متوسل تصریح کرد: عزادارانی که در جوش دوره شرکت می کنند با خواندن تک بیت ‌هایی دسته جمعی مراتب ارادت و محبت خود را نسبت به سیدالشهدا (ع) و ابوالفضل العباس (ع) نشان می‌ دهند.

این مسئول خاطر نشان کرد: پیرغلامان اباعبدالله (ع) و افراد مسن‌ تر که از تجربه بیشتری در اجرای این سبک عزاداری برخوردار هستند با اجرای آن جلوه‌ای زیبا در ارادت به سالار شهیدان به نمایش می‌ گذارند.

جوش دوره یکی از قدیمی ترین و ماندگار ترین سبک های عزاداری مردم شهرستان مهریز از جمله در برخی شهرستان های استان یزد است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز